Planlösning, vad tror ni?

Sv: Planlösning, vad tror ni?

Letade bland mina bilde rmen hittade dom itne :(
Men jag kommer ihåg att jag sett dem, minns bara inte exakt hur de såg ut.

Jag har inte tittat så noga, men sitter inte dörrarna vid spol/hovslagarplatsen lite avig till? Det borde gå att flytta dem så de går att öppna/stänga även om en häst står uppbunden. Dörren till sadelkammaren lkanske kan slå innåt? Om du tänker ha någon form av skåp/hyllor eller liknade som dörren kan slå mot skulle det kunna gå utan att stjäla något utrymme alls. Det verkar också vara lite avigt att ta sig från boxen närmast till spolplatsen, den boxdörren "måste" väl hängas i andra sidan?

ojdå, riktigt så noga har jag inte tänkt än ;) Nu är det mest planlösningen i det stora som jag funderar på. Men tack för tipsen ändå! :bow:

Jag skulle inte välja att ha en dörr från ligghallen till foderkammaren, tänk vad illa det kan gå om nån glömmer låsa den dörren och hästarna kommer in där... Skulle nog sätta en dörr utifrån (utanför hagen oxå) och behålla den som är vid uppbindningsplatsen. Lite längre att bära fodret kanske men det skulle jag iallafall tycka att det är värt!

Ojdå, den skull eitne vara där. Från början tänkte jag nämligen det skulle vara strö där inne, därav en dörr till ligghallen, men nu ska det bara vara kraftfoder så då räcker dörren vid stallgången. :)

Oki, va bra!
Tänk även på att det ska gå att öppna boxdörrarna och dörrarna till skötplatsen och utrymmet för strö/gödselvagn då det kommer att ligga strö på golvet i lighallen. Det får ju inte vara någon större springa under dörrarna när de är stängda, så en häst kan få in en hov under och fastna. Kanske vore det idé att ha golvet lite lägre i själva ligghallen, för då går ju dörrarna fritt över ströet när de öppnas. Fast det kanske blir en väldig höjdskillnad, vet inte hur tjock torvbädd du tänkt ha. (Har ingen erfarenhet av torv på lösdrift)

Det var ingen dum idé :idea: , Nu blir det väl inte supermegahög bädd men lite blri det klart så att sänka golvet i ligghallen är en väldigt bra lösning. Särskilt om man vill ha halm i framtiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
670
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar