Planlösning, vad tror ni?

Sv: Planlösning, vad tror ni?

Persoligen så skulle jag satsa på iaf något större boxar!
Drar hellre ner på storleken på sadelkammare och ligghall (dock har inte jag kunskapen om huruvida det finns krav på liggahallar, minimått så att säga). Sadelkammare kan vara mycket mindre men desto mer välplanerade....jag vet av egen erfarenhet : )

Det känns betydligt viktigare att de har bra plats i ligghallen eftersom de är där de ska vara mest. Boxarna ska bara användas i nödfall och ett par kvadratmeter extra i boxarna gör ju ändå itne att de kan rör på sig mer än ett par steg i varje riktning.

Spännande skiss :)
Men hur får ni in höet i förrådet? En till dörr utanför ligghallen kunde vara bra för att få dit grejjorna, kanske? Förmodar att strö skall förvaras i gödselvagnsrummet?

Sadelkammaren; blöta täcken, hur skall de torkas? Det kräver lite utrymme, och kanske en luftavfuktare för att det inte skall bli för fuktigt med tanke på läder och annat.

Ser ut att bli ett kallstall, men skall man inte kunna värma upp någon del någotsånär ifall det skulle behövas? Är väldigt osäker på reglerna i detta fallet.

Och boxarna kan som sagt vara lite större. Det är minimimått som gäller, och om man KAN ha större hästar där utan att bryta mot lagen så är det säkert värdefull för eventuell framtida köpare. För det är en trygghet att KUNNA sälja om det skulle behövas.

Det ska vara bara några enstaka balar, men eventuellt blir det en dörr på baksidan :)

Ja, det lär bli torv i lösvikt så det kommer förvaras i ngn typ av vagn i utrymmet vid kortsidan, det ska byggas som en carport som man bakar in en vagn från varje håll kan man säga, en för strör och en för gödsel.

Har tänkte på det där med täcken om man eventuellt ska göra en liten egen avdelning i sadelkammaren för detta. Å andra sidan är det nordsvenskar som ska bo i stallet och jag tror inte att täcken kommer användas särskitl ofta, men det kan ändå vara bra uti fall att. Som du säger får det ju itne bli fuktigt och otäckt då möglar ju lädret direkt.

Det ska vara kallastall, förutom sadelkammaren. Kom på att jag glömde skriva att sjukboxar komemr finnas i en annna byggnad som går att värmas upp. Det ska nämligen byggas godkända för korna, samma regler gäller nämligen för dom (de bor i kalllösdrift nämligen), och då ska vi göra så det blri godkänt även för hästar.

Jag funderar eventuellt att göra boxarna lite större för att de ska bli godkända som fölboxar också men jag ska fundera mer på de, annars tycker jag det är tillräckligt för det är så få timmar de ska spendera där inne ändå.
Stallet kommer inte att säljas så den biten behöver jag itne tänka på, men tack ändå för tipset!

Jag skulle DEFINITIVT ta bort ytterväggen till ligghallen och ha helöppen vägg. Mina erfarenheter och även forskningsresultat (har inte uppgifterna i huvudet) visar på att hästarna använder ligghallen mer om det är helöppen sida. Och känner sig tryggare. De gillar också att ha öppningen mot gården, så att de kan ha överblick över vad som händer. Sedan tycker jag även att taket ska sticka ut en rätt rejäl bit just över ligghallen också. Det kommer bli mycket enklare för dig då, med mindre gegga och torrare strö i ligghallen.
Det var de två stora sakerna jag tänkte på när jag kollade lite snabbt på din skiss. Får jag fråga hur många hästar du har tänkt ha i din ligghall? Hur ser hagarna i anslutning ut?

Oj, glömde att säga, väggen på långsidan ska inte vara en helvägg utan en halvvägg, just för att man ska kunan stänga men att de ändå ska kunna se ut. Jo taket har jag tänkt på (glömde dock att rita med de på bilden), det är nog smart. Sen ska det vara grus utanför också för att det inte ska bli så geggigt.

Stallet är tänkt för max 4 hästar (det är tänkt att det ska vara lätt att bygga till fler boxar och liggyta p ålängden om det skulle behövas ). Så det är iaf 11 kvadrat per häst i ligghallen.

Det är i huvudsak en skogshage, så de har även naturligt vindskydd) som ska delas upp så att bara en liten del runt vindskyddet används permanent men att resten av hagen är uppdelad i två eller tre hagar så man kan hålla parasiter borta.

På sommaren och början på hösten går de på bete i andra stora beteshagar.

Torv i lösvikt under carport fryser gärna på vintern, vet även det av egen erfarenhet :crazy:
Vi har gjort om hemma så att vi iaf får in 1 säck inomhus, det är guld värt!

Jag tycker ändå du ska köra med helöppen och inga möjligheter att stänga, för det finns ingen anledning att stänga. I så fall får du använda boxarna. Jag antar att du gjuter betong i ligghallen endast och tänkte ha grus utanför där "väggen" slutar. Jag har ett jättebra tips ifall du vill undvika nedtrampad gegga vid ligghallen och höhäck. :idea: Lägg betonghålsten runt. Släpper igenom vatten, men kan inte trampas ner i gegga. Det växer ändå igenom det, så det blir inte som betongplatta. Funkar utmärkt även för haggrindar och dylikt där marken är väldigt utsatt.

Ztrawberry Zling skrev:
Torv i lösvikt under carport fryser gärna på vintern, vet även det av egen erfarenhet :crazy:
Vi har gjort om hemma så att vi iaf får in 1 säck inomhus, det är guld värt!

Oj! Konstigt, borde sambon tänkt på med tanke på att han jobbat på en torvmosse och vet det mesta om torv ;), Kanske går att lösa på ngt annat vis, får prata med honom.

Zenith skrev:
Jag tycker ändå du ska köra med helöppen och inga möjligheter att stänga, för det finns ingen anledning att stänga. I så fall får du använda boxarna. Jag antar att du gjuter betong i ligghallen endast och tänkte ha grus utanför där "väggen" slutar. Jag har ett jättebra tips ifall du vill undvika nedtrampad gegga vid ligghallen och höhäck. :idea: Lägg betonghålsten runt. Släpper igenom vatten, men kan inte trampas ner i gegga. Det växer ändå igenom det, så det blir inte som betongplatta. Funkar utmärkt även för haggrindar och dylikt där marken är väldigt utsatt.

Ja det kanske är sant, tänkte mest att man kunde använda det som en extra box och lite större om man behöver ha dem inne i nödfall men det kanske inte är så bra.*funderar*.

Ja det ska vara betong i själva ligghallen. Betonghålsten? Vad kan det kosta tros? Men tack för tipset!
Marken där vi tänkt ska vara väldigt väldränerad för det är ganska mycket grus i marken naturligt, och vi har tillgång till grävmaskin å kan gräva bort matjord och lägga grus så det borde fungera. Men vid grindhål och matplatser låter det som en väldigt bra idé :)

Med en bra avfuktare (kostar 1-2.000 spänn) så torkar regnblöta täcken hos oss under natten utan problem - så då går det att ha dem i sadelkammaren. Vi har islänningar och med den raggen så blir det inte heller så mycket täckande men nån gång ibland uppstår ju behovet.

Har inte jag mailat bilder till dig förut, förresten?

Och jo, torv tenderar till att frysa till hårda klumpar på vintern.

Jag glömde; det går ju faktiskt att göra flyttbara mellanväggar på boxarna så att storleken kan regleras den vägen. Kom bara i håg att anpassa dörrarna efter det i så fall :)

....ja karlar, se karlar.... = )

...kanske det skiljer på från vilken torvmosse det kommer, alltså hur mycket vatten den innehåller?
...har själv ingen aning om "innehållsvärdena" på torv...vet bara att det är förbaskat tungt att stå hacka frusen torv i en stor 250kg´s säck.

ang skrev:
Med en bra avfuktare (kostar 1-2.000 spänn) så torkar regnblöta täcken hos oss under natten utan problem - så då går det att ha dem i sadelkammaren. Vi har islänningar och med den raggen så blir det inte heller så mycket täckande men nån gång ibland uppstår ju behovet.

Har inte jag mailat bilder till dig förut, förresten?

Och jo, torv tenderar till att frysa till hårda klumpar på vintern.

Ja det är nog en bra investering! precis, kan ju bli extremt dåligt väder så man vill ha täcke på och det är ju stora täcken också till nordsvenskar så.

Jo det är mycket möjligt :), fick från ett par stycken, vilka bilder var dina?

Tja, gratis är det inte, men en väldigt bra investering, det vill jag lova. Lycka till med stallbyggandet!

/Zenith

Dom från det "gula" stallet. Har plyfaklädda väggar. Allt är hembygge.

ang skrev:
Jag glömde; det går ju faktiskt att göra flyttbara mellanväggar på boxarna så att storleken kan regleras den vägen. Kom bara i håg att anpassa dörrarna efter det i så fall :)

Tänkte också på det men så länge det bara är tre boxar så känns det inte så meningsfullt, får nog bli ltie större boxar istället. Har man 3*4 meter får man ju ha det som fölboxar också :) Föl blir det ju med tiden, det vet jag säkert så det är nog korkat och inte bygga för dte på en gång :o

Ztrawberry Zling skrev:
....ja karlar, se karlar.... = )

...kanske det skiljer på från vilken torvmosse det kommer, alltså hur mycket vatten den innehåller?
...har själv ingen aning om "innehållsvärdena" på torv...vet bara att det är förbaskat tungt att stå hacka frusen torv i en stor 250kg´s säck.

Ja det kan nog skilja en del, finns ju också oliak torv, dels sådan man eldar och så sådan man ha som strö och till rabatter. Kan säkert skilja med vattenhalten i torven också, får kolla upp det.

Zenith skrev:
Tja, gratis är det inte, men en väldigt bra investering, det vill jag lova. Lycka till med stallbyggandet!

/Zenith

Det är det säkert. I vårt fall blir det nog dock billigare och smidigare med grus, eftersom vi har möjlighet att få undan matjorden under, som ananrs gör att det blir geggigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
670
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar