Planlösning? tips!!!

Moppa123

Trådstartare
Jag ska bygga ett stall med fyra boxar, spolspilta, foder & selkammare ( helst ett torkrum oxå) men jag har våldsamma fantasiproblem för planlösning och saker man ska tänka på. :confused:

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa/tipsa mig hur jag smartast lägger upp planlösningen? :bow:

JISSES snacka om att jag läser dåligt.. finns många ideer på hur man ska bygga :)

MEN HUR TAR MAN BORT EN TRÅD??? denna kännns onödig... :confused: :confused: :confused: :confused:

Jag ska försöka så gott jag kan...
Rita först upp på ett papper hur ditt stall ser ut och hur du vill ha det.
Tänk ut var det är mest praktiskt att ha de olika delarna, tex var spolspiltan ska vara i förhållande till tex foderbox så det inte blöter ner och var du smartast kan lägga en golvbrunn...
Om jag fick bestämma skulle jag vilja ha en spolspilta direkt innanför dörren så man inte sölar ner för mycket i resten av stallet....
Vad gäller sadelkammare och annat är det ju bra att lägga dem i förhållande till var det finns el och annat man kan behöva så man inte behöver lägga om ström...

Gå sen ut och mät upp alla mått du behöver för att räkna på material...
Ibland kan det ju rimma dåligt med verkligheten vad gäller hur man vill ha det och hur man kan ha det!
Det är ju svårt att ge tips när man inte har själva byggnaden framför sig, eller är det så att du ska bygga ett från grunden?
Om du ska det kan du ju i princip fantisera fritt och bygga drömstallet, väl genomtänkt, står byggnaden där får man ju bygga utefter förutsättningarna...

Jag tror iallafall att du enkelt kan skissa dig fram till bästa lösningen och sedan mäta ut om den fungerar?!
Jag står inför lite samma sak, med en befintlig ladugård som jag vill bygga om eventuellt... :D

om du ska bygga helt nytt från grunden är det ju nästan bara fantasin och pengarna som sätter stopp.

om du däremot redan har en byggnad så får du bygga utifrån hur den ser ut.
som vart ma nkan lägga golvbrunn där man kan ha spolspiltan
om det finns några stolpar som håller upp taket. sådant vill man ju inte ha mitt i en box tex. hur strömen går om man vill ha ström i sadelkammaren
hur väggarna går för att på bästa sätt får in boxar.

det finns mycket man måste kolla innan man kan börja bygga. enklast är dom du tar och ritar upp byggnaden först med alla mått och eventuella stolpar i taket för att sedan skissa in vart man ska bygga för att planera allt på bästa sätt!

lycka till! vill gärna se resultatet :rofl:

En kompis till mig har byggt stall i år. Där finns en dörr mitt på ena kortsida. Då kommer man rakt in i stallgången, två boxar på varje sida.

Rakt fram finns en dörr till. Går man igenom dem så finns ett litet utrymme för spån, hö och liknande till höger. Det är ungefär i storlek med en ponnybox. Till vänster finns spolspiltan. Efter spånutrymmet finn sadelkammaren. Den ligger alltså i ett hörn av byggnaden. Och efter spolspiltan finns ett litet torkrum och sen en till dörr ut. Allt ligger alltså utefter långsidorna.

Hoppas att du begriper något av min förklaring :) Men jag tycker iaf att det stallet är väldigt praktiskt och skulle gärna ha ett likadant själv. Mitt är knappt ens hälften så stort.

Sen är det ofta så att när man väl byggt stallet och börjat använda det kommer på en massa förändringar man skulle gjort :D

Tänk igenom hur du tror att det skulle bli mest praktiskt. Finns det några smarta detaljer i andra stall som du skulle vilja ha med?

Lycka till med stallbygget!

jag ska bygga stallet helt från grunden. Finns ingen naturlig begränsning för hur stor det får vara. ( pengar naturligtvis )

det är inte så lätt :) men jag försöker få in alla möjliga tips och trix så att man har tänkt på "allt" innan man står där ...

4 boxar får man bygga utan ett särskilt tillstånd från "någon myndighet" därför har jag satt den gränsen.
Har en jordbruksfastighet så får bygga ekonomibyggnader ... :banana:

tack för förklaringen :)
Joo jag förstår .. (tror jag iaf :rofl:) har inte tänkt på att man kan göra lite flera extra dörrar ... även in till spolspiltan.. hmmmmmm mera att tänka på!!
tack :)

Har inga konkreta tips utöver de nämnda men tänk gärna på att det ska vara kort avstånd till allt. Man ska inte behöva flytta utrustning, foder och annat flera gånger fram och tillbaka i byggnaden från inköp till slutanvändning så att säga. Många små steg blir många mil till slut. Skulle jag bygga stall och framför allt nytt, så skulle jag försöka se till att få till någon form av automatisk utgödsling. Eller åtminstone förbereda för det. Om det av ekonomiska orsaker eller annat inte går, så se till att det blir så lite jobb som möjligt med den saken.

Samma sak med foder och spån/strö/halm. Så lite lyft och transport som möjligt. Själv är jag en stark förespråkare av maskiner och liknande hjälpmedel. :D (antagligen för att man är så barnsligt förtjust i traktorer och annat) Nä, skämt åsdo. Det är mest för att jag tycker inte man skall slita ut sig i onödan. Tunga arbeten skall göras så lätta som möjligt och kan man använda maskiner för t ex tunga lyft så är det bra om man kan planera stallet för det. T ex om man vill ha foderkammaren längst in i stallet kanske man kan lindra lyft och transport genom att ha en separat ytterdörr direkt in i foderkammaren? Spån eller annat strö - samma sak. Se till att unvika tunga lyft och överfulla skottkärrs-transporter kors och tvärs genom stallet. Jag är av den åsikten att allt tungt och slitigt jobb skall göras så lätt som möjligt. Då kan man njuta mer av det som är roligt i stället. Samt att man får mer tid för det i stället för att köra runt med skottkärra.

Sen är det vissa som förespråkar dörrar i var ände av stallgången. Om det är för att det är praktiskt eller för brandorsaker eller både och?! Jag minns inte. Kanske värt att kolla upp.

Vad säger försäkringsbolagen och brandmyndigheterna om planlösning och utrustning för stall? (brandredskap, el-säkerhet, ventilation och avstånd till t ex foder) Kolla! Dyrt att göra om i efterhand.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 861
Senast: Lavinia
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar