Jag ska försöka så gott jag kan...
Rita först upp på ett papper hur ditt stall ser ut och hur du vill ha det.
Tänk ut var det är mest praktiskt att ha de olika delarna, tex var spolspiltan ska vara i förhållande till tex foderbox så det inte blöter ner och var du smartast kan lägga en golvbrunn...
Om jag fick bestämma skulle jag vilja ha en spolspilta direkt innanför dörren så man inte sölar ner för mycket i resten av stallet....
Vad gäller sadelkammare och annat är det ju bra att lägga dem i förhållande till var det finns el och annat man kan behöva så man inte behöver lägga om ström...
Gå sen ut och mät upp alla mått du behöver för att räkna på material...
Ibland kan det ju rimma dåligt med verkligheten vad gäller hur man vill ha det och hur man kan ha det!
Det är ju svårt att ge tips när man inte har själva byggnaden framför sig, eller är det så att du ska bygga ett från grunden?
Om du ska det kan du ju i princip fantisera fritt och bygga drömstallet, väl genomtänkt, står byggnaden där får man ju bygga utefter förutsättningarna...
Jag tror iallafall att du enkelt kan skissa dig fram till bästa lösningen och sedan mäta ut om den fungerar?!
Jag står inför lite samma sak, med en befintlig ladugård som jag vill bygga om eventuellt...