Planlösning

Blomskan

Trådstartare
Med risk för att det blir tjatigt med sådana här frågeställningar. Men jag tar risken.. ;)

Jag funderar på att bygga stall i ladan istället för att bygga helt nytt.
Måtten på ladan är 8*20m.
Jag har inga större aspekter att ta hänsyn till förutom att det inte går att sätta in dörrar på gavlarna.
Kan tänka mig att göra en viss tillbyggnad men då bara iform av ett skärmtak eller dylikt.

Det jag vill ha i mitt stall är följande;
*lösdrift för ca 4-5hästar
*3-4 boxar (varav minst 2 måste vara fullstora.
*sadelkammare
* spolplats
* täckestvätt/torkrum.
* foder hörn/rum

Vad tror ni?
Kan jag klämma in detta på denna begränsade yta?

Vill ha alla era ideer och hemskt gärna ritningar.
Lämnar inlägget helt utan mina egna förslag så ni har ett helt blankt papper att börja med. :)
 
Sv: Planlösning

Kan genast lägga till en fråga..
Hur bred bör lösdriften vara för att det inte ska bli trångt åt dessa hästar?
 
Sv: Planlösning

Är det fritt fram att sätta upp dörrar lite varstans på långsidorna?
 
Sv: Planlösning

Min lösdrift är på 32 m2 och det funkar bra till 2 hbl. Då har den 2 ingångar. Så jag hade velat ha det mesta av byggnaden till lösdrift...
 
Sv: Planlösning

Japp.
Fast den ena långsidan kommer att ligga mot hagen och den andra mot gårdsplanen..
 
Sv: Planlösning

Jag funderade på om man kan göra em utbyggnad på tex 6*10 m. På ena långsidan av ladan då..
 
Sv: Planlösning




lite svårt att få in allt och ändå ha mycket kvar av ladan till lösdrift.

bild 2 är boxarna lite i minsta laget men de är 2st på 10 kvm och därmed godkända för 170+. ritade dit 3 skötsel spiltor men en eller 2 kan ju bli täckes rum istället kanske?
 
Sv: Planlösning

En OT-fråga till Buck: Tror du att SketchUp (eller vilket program är det du ritar i?) hade fungerat att använda för 14-15-åringar? Hur lång tid tror du man behöver man innan man är såpass insatt att man kan rita ett eget hus t ex? /undrar teknikläraren

TS: 80 kvm hade jag avsatt som minst till en lösdrift för 4-5 hästar. Jag hade hellre snålat in på boxantalet om utrymmet varit begränsat. Vi har haft hästarna på lösdrift i sju år nu och bara en gång har vi känt behov av att stalla upp alla samtidigt i ett par timmar (och det var när vi fick en linjebuss rakt in i hagen...).

Det finns ingen anslutande byggnad (som t ex en ladugård) där du skulle kunna ha förvaring etc?
 
Sv: Planlösning

I skolan använde niorna det för att rita sina hus i på tekniken. Funkade väl sådär för de som inte var särskilt vana. Tyvärr var inte läraren heller insatt i programmet. Själv började jag rita i det när jag var runt 13 år eftersom jag var intresserad av att rita i datorn.
 
Sv: Planlösning

Det är inte det enklaste programmet att lära sig på bara en timme t ex, axlarna och vinklarna är väldigt irriterande ibland t ex :p. Men när man fått grepp om det så är det busenkelt, fönster är dock hemska att rita :banghead:.
 
Sv: Planlösning

Tack!
Jättefint!
Kul att få se lite bilder på hur det kan se ut irl.. ;)
Kanonbra tips. De tas i beaktande.
 
Sv: Planlösning

En OT-fråga till Buck: Tror du att SketchUp (eller vilket program är det du ritar i?) hade fungerat att använda för 14-15-åringar? Hur lång tid tror du man behöver man innan man är såpass insatt att man kan rita ett eget hus t ex? /undrar teknikläraren

TS: 80 kvm hade jag avsatt som minst till en lösdrift för 4-5 hästar. Jag hade hellre snålat in på boxantalet om utrymmet varit begränsat. Vi har haft hästarna på lösdrift i sju år nu och bara en gång har vi känt behov av att stalla upp alla samtidigt i ett par timmar (och det var när vi fick en linjebuss rakt in i hagen...).

Det finns ingen anslutande byggnad (som t ex en ladugård) där du skulle kunna ha förvaring etc?

En linjebuss! :nailbiting:
Det hoppas jag att jag slipper. Skulle bli riktigt rädd om det plötsligt damp ner en sådan i hagen. Särskilt som jag bor 800m från närmaste allmänna väg. :D

Min lösdrift blir nog på ca 100-110kvm.
Jag har tänkt mig att göra en utbyggnad på ladan nämligen.
Den blir då 8m bred. Är det för smalt?
Det kanske är onödigt att bygga så många boxar är klart.
Om jag bygger tre boxar och sedan har så jag kan stänga lösdriften så borde det kanske räcka.
Sedan vet jag inte riktigt när jag ska utnyttja boxarna...

Lösdriften kommer ju liksom att bli så skyddad att det alltid finns ett torrt och vindskyddat område.
Det blir liksom en inre och en yttre del. Den inre blir i ladan och kommer att vara upphalmad.
Den yttre blir förmodligen bara grusad.
Vatten och foder kommer att vara på utsidan under ett tak.

Jag har tyvärr ej någon mer byggnad att tillgå.
Förutom att jag möjligtvis, tillfälligt, kan ha sadelkammare på ett annat ställe.
 
Sv: Planlösning

Men om man har boxar med helt öppningsbara fronter? Då kan man ha dem som skötselplatser till vardags.
Har sett bilder på det från ngt trav stall har jag för mig, ska leta lite..
 
Sv: Planlösning

Fast gör man boxarna själv och sätter hela fronten som 2 stora dörrar på gångjärn, så kan man hänga av dörrarna när de används som skötselplatser.
 
Sv: Planlösning

OM det går, hade jag gjort 2 avdelningar i lösdriften. Vi har 2 olika ligghallar vägg i vägg, de innebär att den ranglåga alltid har någonstans att gå in. Det räcker ju att dela av, men ett tips om det finns möjlighet.
 
Sv: Planlösning

Men om man har boxar med helt öppningsbara fronter? Då kan man ha dem som skötselplatser till vardags.
Har sett bilder på det från ngt trav stall har jag för mig, ska leta lite..

Det är ju faktiskt en bra ide.
Jag hade tänkt att göra något sådant iaf med en box.
Hade tänkt mig att förvara foder där men även ha möjlighet att stänga till om det behövs.
 
Sv: Planlösning

OM det går, hade jag gjort 2 avdelningar i lösdriften. Vi har 2 olika ligghallar vägg i vägg, de innebär att den ranglåga alltid har någonstans att gå in. Det räcker ju att dela av, men ett tips om det finns möjlighet.

Jag tror att det blir lite litet för att kunna ha två avdelningar.
Men om man har max 4 hästar på 110kvm och sedan har tre öppningar in till den grusade delen.. Då borde det ju finnas möjlighet för alla att komma in.
Om nu inte 3 hästar ställer sig i varsin dörr och vägrar släppa in den 4:e. :D

Men då kan ju den isf stå under taket vid foderbordet, så står den ju också skyddad från regn.
 
Sv: Planlösning

Jag har nu gjort en skiss i Excel.
Kan jag spara ner den någonstans för att sedan på något vis lägga upp den här

Frågan är alltså inte bara riktad till dig lady_vip.. :)
 
Sv: Planlösning

Jag brukar ta skärm foton och klistra in i Paint och klippa ihop allt, och sen lägga upp i Photobucket.
 
Sv: Planlösning

Blir aldrig tråkigt med sådana här trådar:) älskar att sitta och fnula på olika lösningar. Nu har ju Buck redan gett fina förslag och mitt ena är snarlikt. Men lägger upp dem ändå:

Förslag 1:



Här blir spolspiltan även ingång till lösdriften. Viktigt med vattentålig dörr alltså. Bred stallgång på 3 meter, men rätt trångt för övriga utrymmen. Planerar alltid sadelkammare efter standardgarderober och i denna går det in 9st sådana. Det andra utrymmet kan delas upp på två och fungera till foder och tvätt. (Bara kraftfoder har jag räknat med i båda skisserna).

Förslag 2:

 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 563
Senast: Mabuse
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 192
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp