Plank päls

S

sassabrassa

Nån som vet något bra knep för att få pälsen blankare?
Förutom att borsta då..hehe :D
Nej men hon är välryktad och så,men ändå är pälsen lite matt..Ni kanske fattar? :d

* rätt foder av utmärkt kvalitet
* rätt tandstatus
* frisk, välmående och pigg/glad häst
* ge rapsolja i maten

t.ex.

Håller med Cesam :)

Man kan även ge linfrö (tex linfröolja) för att få fin päls!

Japp, linfrö är superbra, och nyttigt är det också :) Kan ju alltid fuska lite också och använda pälsglans, men det är det ju ingen som behöver få reda på ;)
Cramizzar //Malin

Fode roch det är i sin ordning så det var mest lite sånadär "fusktips" jag ville ha..hehe :) ;)

Ska prova rapsolja..
Hur mkt kan vara lagom per dag?

Glömde....."genvägar är senvägar" - med andra ord...det finnsinga "fusktips"

*uäck*
Pälsglans i all ära för tjocka manar och svansar eller mkt hovskägg.Men att ha det på kroppen.. :crazy:

Om hästen inte glänser på egen hand så är det något som är i olag i foderstaten. Alla tre unghästarna tex glänser som attan men de borstas inte särskilt mkt och går ute dygnet runt, inga täcken.

Pälsglans ger inte alls samma glans som en välmående häst men kan skydda skimlar mot fläckar för de fastnar inte lika hårt på pälsglanset.

Pälsglans rek. INTE på en häst som rids. Gissa om sadeln får spel på en rygg med pälsglans.
Jag har gjort det misstaget en gång att spraya pälsglans på min gamle arabvalck (han finns ej längre) när vi skulle tävla en English Pleasure....Gissa vad kul det var att få sadeln att ligga där denskulle....NOT!

I man och svans ALLTID för att inte slita på tagelt (och mina araber har TJOCKA manar och svansar)......

Rapsolja ska du ge hela året. Jag ger 1 dl /häst och dag. Men tänk på att det är ren energi så du ska ta bort lite havre!! ;)

Det var menat som ett skämt! Trådskaparen efterfrågade snabb genväg till glänsande häst/päls...jag kunde inte låta bli att nämna pälsglans! :D :rofl:

Naturligtvis kan man inte ha det på kroppen om man ska rida eller så. ;)

Då skall jag bryta mot trenden och säga att jag använder pälsglans året runt överallt på hästarna. Ok, inte på sommaren när de går ute för det är ingen vits. Men på vinterhalvåret går allting 5 ggr snabbare om man har en häst där inte allt stöv klistrar sig fast på häsetn och under täcket. några drag med borsten och så är hästen ren. sadeln har aldrig glidit någonstans och de har aldrig ömmat eller nåt. :cool:
tips för blanka hästar . shampot Quick-Silver. kostar attans men hästarna ser ut som omde är doppade i vax! man viner på utställningar iallafall :devil:

Fox pälsglans är helt oslagbar!!! Min sadel ligger oxå där den ska när jag har pälsglans på häsetn..
Det kanske beror på sadeln då om den slipprar iväg.. Ellar vad hästen har för manke.. :confused: jag har ingen aning..

PÄLSGLANS RULES!!! man får en mer lättskött päls och skiten fäster inte på samma sätt!! :bow: :bow: :bow:

Man behöver ju inte ha pälsglans precis i sadelstaden, men resten av hästen går ju bra, enklare att få bort stöv då dessutom.
Hur mycket hästen glänser beror ju också på hur mycket päls den har, vinterpälsen är ju inte lika blank som sommarens kortkorta.

Fast örst och främst måste ju hästen få bra foder, vara pigg och frisk och är det fallet så tycker jag man gott kan använda pälsglans. Lika gärna som att proppa i hästen en massa olja. Sen glänser ju vissa mer än andra, inte mycket man kan göra åt det.

Många hästaffärer har det men dock inte alla. bor i göteborg och affären Tre Hästar har det. Tror att den kedjan finns lite överallt. Den är på ca 500ml, kommer inte riktigt ihåg, och kostar runt 200kr...
Det är inget jag använder till vardags, men till tävling och så har jag det. Vita ben blir verkligen kritvita och pälsen gnistrar! sen har shampot en släkting som heter Quick-Color. den gör mörka färger dovare, min granne använder det till sin svarta körhäst, men jag antar att det är nästan samma ingredienser. :smirk:
leta på - det är det värt!! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
826
Senast: tott
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka