Planering trädgård 2015

Håller med, jag har aldrig använt Roundup och har inte tänkt börja nu. Men jag tänker tanken ibland när jag sliter med (=mot) åkerfräken i grönsakslanden. :rage: :wtf::banghead: Tyvärr har jag förstått det som att i princip ingenting biter på åkerfräken, så där får det gå med envishet och plocka bort efter hand och så gräva bort allt som går när det ändå grävs. De tar ju inte så jättestor plats ovan jord åtminstone och utmärker sig rätt tydligt.

Ja, åkerfräken är ett verkligt gissel. Det är ogräsens värsting. Jag hade det på förra stället och vad som helst är bättre än åkerfräken.

Ja, jag antog att jag skulle få pisk för RoundUpen. Men jag är ingen fanatiker åt något håll. Jag bara konstaterar att rätt och mycket måttligt använt är giftigheten i mina ögon inte speciellt alarmerande. Det bryts ner och man får vara förnuftig i användningen.

Jag har täckt kirskål med svart plast. Ett antal år. När plasten togs bort tog det bara ett par säsonger innan den var tillbaka igen.

Jag vet kirskål som totalt invaderade en rabatt som togs upp i en gammal gräsmatta där ingen kirskål synt tidigare.

Jag kan bara tillägga att jag lider av kraftig dubbelmoral i Roundup-frågan eftersom jag i och för sig inte vill använda den i min trädgård eller mina egna odlingar, men iakttar utan större bekymmer när grannbonden besprutar ogräs över hela min betesvall på en väsentligt större areal innan den plöjs upp och sås om. Och gläds åt att skräppor och renfanor får på nöten ordentligt, vad det än är som tar död på dem....

Hehe. Vi har alltid planer för nästa år. Vi planterar alltid något.
I år gjorde maken ett nytt jordgubbsland, det gamla växte igen. Nu blev det markduk under, lecablock runt och litet till skillnad mot de 20 löpmetrarna som försvann.
Rabarberland blev det också av gamla betongpannor som ställdes som kant.
Vi har bott här i femton år nu och jag är inte mycket för att rensa. Gör ett varv då o då.
Maken vill hela tiden prova något nytt och gör i ordning stooora rabatter o ytor, jag kommer med käcka tillrop och nuförtiden säger jag ifrån om han glömmer bort tidigare misstag.
Inte heller han rensar någe värst. Så det som klarar sig får bre ut sig och slåss med nässlorna. På håll kan våra rabatter se fantastiska ut. Några är riktigt fina även på nära håll.
Men som helhet så får trädgårdsfolket lite nervösa ryckningar av vår trädgård.

Makens idoghet har trots allt sett till att vi kan ha egen flädersaft, havtorns och vinbärsmarmelader, mispelbär att sätta färg på sötbärssaften, krusbär att plocka, björnbär på spalje utanför fönstret, äpplen av olika karaktär, plommon, päron (men dom är snåla päronträden än). Förra året plockade vi persikor direkt från trädet han spaljerat upp mot husväggen - hann faktiskt inte äta upp en del innan dom var övermognade - i år blev det inga då frosten tog blommorna.
Hallon är satt en gång men också det blev mest ogräs.
Nästa år ska det nog sättas hallon på ett för oss mer lämpligt sätt.

Haha, jag visste att någon skulle säga så. Nej, jag är inte säker, men jag tycker den är jättefin. Den skulle skänka ett visst uttryck som jag är ute efter, till trädgården. Trädet jag isåfall skulle ta rotskott ifrån håller sig hyfsat bra på sin plats, jag ser här att det kommer små nya skott, men inget jag inte skulle orka klippa bort. Jag funderar isåfall på att sätta den i ena hörnan på vår muromgärdade rabatt (som jag ska bygga i vår.) Tänker då att muren bör ha en viss begränsande effekt.
Mitt tips är att sätta rönnsumak så att det är mestadels gräsmatta runt, för då tar man rotskotten med gräsklipparen.
Jag håller med om att de är speciella och jättefina. Vill du ha mindre rotskott finns det ju aralia vars växtsätt är likt.

Då vi bara bott här i 4 månader så har vi stora planer inför nästa sommar :D
Dels fixa lite mer i "rabatterna" (dvs förrdetta rabatterna), rensa bort buskar, vildskott ect ect och sen bygga upp en ny rabatt.

Men störst är nog planeringen av uteplatser.
Idag ser framsidan/baksidan ut såhär:
Framsida
Baksida

Tanken är att framsidan ska få ett 88 kvm stort trädäck:
tr%25C3%25A4d%25C3%25A4ckframsida.png

(möblerna är bara ditsatta för att se hur det ser ut. Kommer inte se ut just så...)

Baksidan kommer få en stenbelagd uteplats:
uteplatsbaksida.png

Båda uteplatserna omgärdas med odlingslådor som kommer bli fullproppade med ätliga saker, blandat med blommor :)

@vilse
Åh vilket fint hus. Vad ligger det i för zon?
Du har ju massor med väggar som passar för Blåregn o druvor o persika tex.

Då vi bara bott här i 4 månader så har vi stora planer inför nästa sommar :D
Dels fixa lite mer i "rabatterna" (dvs förrdetta rabatterna), rensa bort buskar, vildskott ect ect och sen bygga upp en ny rabatt.

Men störst är nog planeringen av uteplatser.
Idag ser framsidan/baksidan ut såhär:
Framsida
Baksida

Tanken är att framsidan ska få ett 88 kvm stort trädäck:
tr%25C3%25A4d%25C3%25A4ckframsida.png

(möblerna är bara ditsatta för att se hur det ser ut. Kommer inte se ut just så...)

Baksidan kommer få en stenbelagd uteplats:
uteplatsbaksida.png

Båda uteplatserna omgärdas med odlingslådor som kommer bli fullproppade med ätliga saker, blandat med blommor :)

Verkligen mysigt hus. Bygg själva eller köpt? Finns det lite bilder innifrån?

@vilse
Åh vilket fint hus. Vad ligger det i för zon?
Du har ju massor med väggar som passar för Blåregn o druvor o persika tex.
zon 1, bor precis utanför Landskrona nere i Skåne :)

Det kommer inte växa något mot väggarna - någonsin ;) Men druvor och persika har jag funderat på då vår trädgård är som ett växthus (helt stillastående - man är glad om där kommer en liten bris. Ohyggligt varmt dessa dagarna...)

Verkligen mysigt hus. Bygg själva eller köpt? Finns det lite bilder innifrån?
Köpt. Det är byggt 1980 och med en tillbyggnad (köket med det stora fönsterna) 2006.
Här hittar du en länk till lite inomhusbilder (mäklarens bilder sen vi köpte huset) länk
Utöver det så finns där även en källare, men den känns inte lönt att visa bilder på just nu. När vi köpt huset var där fukt (vilket vi visste), så vi har rivit ut allt ner till grunden och håller nu på att bygga upp den. Där kommer bli groventré, tvättstuga, badrum, förråd/pannrum, sovrum samt sy/hobbyrum.

zon 1, bor precis utanför Landskrona nere i Skåne :)

Det kommer inte växa något mot väggarna - någonsin ;) Men druvor och persika har jag funderat på då vår trädgård är som ett växthus (helt stillastående - man är glad om där kommer en liten bris. Ohyggligt varmt dessa dagarna...)

Köpt. Det är byggt 1980 och med en tillbyggnad (köket med det stora fönsterna) 2006.
Här hittar du en länk till lite inomhusbilder (mäklarens bilder sen vi köpte huset) länk
Utöver det så finns där även en källare, men den känns inte lönt att visa bilder på just nu. När vi köpt huset var där fukt (vilket vi visste), så vi har rivit ut allt ner till grunden och håller nu på att bygga upp den. Där kommer bli groventré, tvättstuga, badrum, förråd/pannrum, sovrum samt sy/hobbyrum.

Haha, vänta bara tills odlingsdjävulen griper dig. Vi bor ju zon 3-4 och har både persika och druvor.
Men det blir ju perfekt att bygga pergola mitt på gården och låta druvor, klematis och rosor klä in den för skugga.

Haha, vänta bara tills odlingsdjävulen griper dig. Vi bor ju zon 3-4 och har både persika och druvor.
Men det blir ju perfekt att bygga pergola mitt på gården och låta druvor, klematis och rosor klä in den för skugga.
Odlingsdjävulen bor redan i mig, men man kan inte göra allt med en gång (tyvärr!!)
Har faktiskt funderingar på det, har inte lyckats få in var jag ska bygga den ännu ;)
(det är dessutom en villa, förvisso med 1700 kvm tomt, men vi bor mitt i en liten skogsby :) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka