Planering trädgård 2015

AgentCarter

Trådstartare
Är jag den enda som ser fram emot nästa års säsong? :D
I år har jag ingen direkt trädgård men nästa år kommer det finnas och jag har redan börjat rita upp i mitt huvud. Men jag tänkte det vore trevligt med en tråd där vi kunde planera och diskutera tillsammans eftersom jag antar att de flesta här börjar tankearbetet innan januari?

Jag har bestämt mig för att börja "lugnt" ska ha ner lite buskar, fälla en massa träd (det är dock sambons jobb) och bara försöka hålla undan brännässlor när det kommer till rabatterna.
Ska istället satsa på mera odling av matrelaterade grödor.
Det ska bli:
Grönkål
Dill (fått bra tips om hur att få fin)
Tomat (har sett en riktigt frän i ampelkruka, någon sådan ska jag ha men måste se vilken sort som passar sig först)
Bönor och under
Aubergine
Några fleråriga kryddväxter (jag vet bara om gräslök dock ;))
Sparris (får se dock om det blir i år då den tar ett tag på sig och jag vet inte hur jag vill ha trädgården)
Sen ska jag dra upp jordgubbslandet och så ska det få bli just det istället för fästinghemvist.

Det finns ett uppgrävt land redan (om inte annat finns det jordfräs) och så tänkte jag börja med bara en odlingspall (där bönor, aubergine och kryddväxterna ska bo tror jag)

Hur går det för er med nästa års planering?

Min trädgård är väldigt ny. Den är helt nyanlagd från grunden i år faktiskt eftersom jag flyttade hit i oktober förra året och då var det helt tomt utanför huset. Det var bara en jordplätt.

Jag hade med mig lite perenner, rosor och ett par buskar från förra stället. Nästan allt annat är uppdraget från frö, förutom lite kryddväxter och några plantor backtimjan.

Till nästa år ska det bli mer ordning i kryddlandet. Just nu råder det kaos där och plantor är nedstoppade där det har funnits plats. Antalet jordgubbsplantor ska också utökas. På en del ställen har jag ettåriga växter och dessa ska bytas ut mot perenner så småningom. Jag har ett litet gäng riddarsporrar på tillväxt i kruka men inget ställe att plantera dem på just nu. Det finns en del lavendelsticklingar på tillväxt också och jag tror att majoriteten av dem har börjat rota sig så jag kommer att ha gott om plantor att sätta på en yta som ännu inte är uppgrävd längs med utsidan av spaljén.

Jag har ytterligare en yta att gräva på om jag vill. Där passar det bra att odla grönsaker. Just nu har jag lite bönor, squash och tomater.

Den stora haken med det här stället är att jag inte planerar att bli långvarig här, kanske bara ett år till. Jag vill ha ett eget ställe. Just nu hyr jag bara men min hyresvärd är ju lycklig över att det blivit så fint :)

Jag får alltid hicka när någon börjar i en ny trädgård med att ta ner träd. Det är det enda som ALDRIG går att få tillbaks.
tex Det stora trädet som skymde utsikten var det enda som gjorde det uthärdligt att sova på morgonen eller fika på altanen en sommardag. Hörnet med blåsippor som var så vackert blev stekt.
Har du sett huset/trädgården året runt?

[QUOTE Jag har bestämt mig för att börja "lugnt" ska ha ner lite buskar, fälla en massa träd (det är dock sambons jobb) och bara försöka hålla undan brännässlor när det kommer till rabatterna. [/QUOTE]

Jag får alltid hicka när någon börjar i en ny trädgård med att ta ner träd. Det är det enda som ALDRIG går att få tillbaks.

Samma här. Men det är skillnad på hur det görs. En bit härifrån finns ett ställe som en gång var lummigt, grönt och mysigt. När man åkte förbi brukade man titta åt det hållet för det såg så mysigt ut. Sen såldes stället, träden försvann och ersattes av gräsmatta. Det blev så totalt genomtråkigt och sterilt att man numera bara tittar rakt fram när man passerar.

Jag gillar skugga och många växter trivs bäst där, men sen finns det ju andra växter som gillar sol och skulle en tomt domineras av en massa björkar eller kanske granar, så skulle jag nog ta ner en del. Rötterna konkurrerar också om marken. Man får försöka tänka sig in i var man vill ha in solen och var man vill ha skuggan. Båda behövs för både blommor och människor.

Tujor skulle jag ju glatt mörda måste jag erkänna. Och sen finns det ju träd som är ruttna och eländiga. Och Björkar kan ju suga vattnet ur ett trädgårdsland hur mycket man även vattnar.

tex Det stora trädet som skymde utsikten var det enda som gjorde det uthärdligt att sova på morgonen eller fika på altanen en sommardag. Hörnet med blåsippor som var så vackert blev stekt.
Har du sett huset/trädgården året runt?
Vi bor ju redan på gården och sambon är uppvuxen i huset ;) De förstör stenmuren som är fornlämning tydligen.

Jag bor nu tredje sommaren i mitt gamla hus. Det har tagit en hel del tid att hitta vad som tidigare funnits. Men gräver man upp där det varit rabatt så kommer många växter tillbaka som tidigare fanns men inte visat sig när det var igenväxt. Så hände med alla digitalis, en fin röd stor vallmo, kungsljusen och aklejorna. Malvor i både vitt och rosa, mattram och kärleksört på oväntade ställen.

Jag älskar pioner och det visade sig finnas massor bara de röjdes fram. Innan jag begrep det hann jag köpa två stycken..

Sedan har jag FÅTT en mängd blommor av grannar och vänner i bygden. En del hamnade fel och ska flyttas men många har hamnat helt rätt och gläder mig varje dag. Jag har fått rotskott av buskrosor också.

Jag älskar liljor och har planterat ett gäng och det arbetet fortskrider till nästa sommar.

det fanns inge trädgårdsland så det påbörjade jag fösta sommaren och har fortsatt, så jag nu har en uppfräst yta som är lagom för att försörja mig om sommaren och dessutom ge skörd att frysa in till vintern.

Kost sagt så är nästa år bara ett i raden i ett ständigt pågående arbete i det som kallas min trädgård. Trädgård är per definition en process!

Ympade ett äppelträd (Oranie) på en grundstam i våras och det står ännu i kruka. Ska jordslå det över vintern och sedan placera det på slutlig plats nästa vår. Fick spön av körsbär som planterats på lämpligt ställe. Plus att jag fick en massa krikon i höstas som jag myllade ner i en pallkrage, Många grodde och jag har krukat ett gäng.

Som sagt. Trädgård är en pågående process.

Är jag den enda som ser fram emot nästa års säsong? :D
I år har jag ingen direkt trädgård men nästa år kommer det finnas och jag har redan börjat rita upp i mitt huvud. Men jag tänkte det vore trevligt med en tråd där vi kunde planera och diskutera tillsammans eftersom jag antar att de flesta här börjar tankearbetet innan januari?

Jag har bestämt mig för att börja "lugnt" ska ha ner lite buskar, fälla en massa träd (det är dock sambons jobb) och bara försöka hålla undan brännässlor när det kommer till rabatterna.
Ska istället satsa på mera odling av matrelaterade grödor.
Det ska bli:
Grönkål
Dill (fått bra tips om hur att få fin)
Tomat (har sett en riktigt frän i ampelkruka, någon sådan ska jag ha men måste se vilken sort som passar sig först)
Bönor och under
Aubergine
Några fleråriga kryddväxter (jag vet bara om gräslök dock ;))
Sparris (får se dock om det blir i år då den tar ett tag på sig och jag vet inte hur jag vill ha trädgården)
Sen ska jag dra upp jordgubbslandet och så ska det få bli just det istället för fästinghemvist.

Det finns ett uppgrävt land redan (om inte annat finns det jordfräs) och så tänkte jag börja med bara en odlingspall (där bönor, aubergine och kryddväxterna ska bo tror jag)

Hur går det för er med nästa års planering?

Vi har renoverat trädgården ganska kraftigt både i år och förra året. Mest av allt har vi tagit bort saker, buskar, träd (nästan 20 stycken...), stubbar, rabatter. När vi flyttade in fanns det två paradisäppelträd, ett ännu oidentifierat fruktträd som kanske är plommon och en vinbärsbuske.

Jag har planterat några hallonbuskar (förra året, ska utöka med fler nästa år), två björnbärsbuskar och en ny vinbärsbuske. Och en jäkla massa jordgubbar. Förra året sådde jag sallad och dill i en pallkrage, men i år består den till 90 % av galen dill som har sått sig själv :angel: Jag väntar på att tomaterna ska mogna, de är väldigt gröna än så länge.

På rabattfronten ser det mörkt ut, vi har tagit bort i princip allt. På ena sidan huset tömde vi rabatten helt och hållet och nu står det en nyplanterad thujahäck och en soon to be gräsmatta där i stället. På andra sidan tömde vi också helt, där växer tre rhododendron nu. En annan rabatt tömde vi och fyllde med sand och sten. Hehe, vi har verkligen varken tid eller lust att stå på knä och rensa ogräs, om vi säger så. Som tur är växer det till exempel pioner lite här och var i gräsmattan ;)

Nästa år blir det:
Fler hallon
Flytt av ett par stackars rosor, dock lite oklart var de ska få bo
Upp med ett staket (kanske redan i år)
Krusbär!
Fler odlingslådor med ätbart i

Rabatter är ju mindre skötselkrävande än gräsklippning. Man tar bort det vissna på våren, rensar ogräs cirka 3 gånger på ett år och om det behövs byter man ut en växt som dött eller delar på någon som blivit för stor. Rensningen går för övrigt väldigt kvickt om man har en tät plantering för det är inte mycket ogräs som får plats då. Gräsmattor ska klippas i ett kör, minst en gång i veckan under växtsäsongen och det är hur tråkigt som helst. Senast igår såg jag en stackare som slet med en gräsklippare som inte ville starta. Han gav upp. Jag är lycklig i år eftersom jag slipper gräsmatta. Istället sitter jag mitt bland blommorna och njuter av både dofter och färger. :)

Jag ser enormt fram emot nästa års säsong, eftersom jag har tillbringat det mesta av denna med att få ordning på mina nu fint grävda och inhägnade fyra odlingsplättar a la potager för grönsaker/jordgubbar och blommor. Potatisen sattes i år först EFTER midsommar och det syns bara små strån av morotsblast så det blir måttlig skörd detta år. Jordgubbsplantorna håller däremot på att växa till sig men har inte heller gett något i år.

Några förskrämda dahlior som jag köpt för halva priset har jag också tryckt ner sent bara för att hålla liv i dem. Sedan har jag satt lite tvåårsblommor ganska sent, borstnejlikor och förgätmigej bland annat. Men nästa år, då ska jag ligga i startgroparna i mars och möjligen göra en kallbänk med gamla fönster som numera kan hakas fast i kanterna på landen och börja ösa i frön för sallad och spenat och sedan bara fylla på med sockerärter, vaxbönor, rödbetor, mangold och annat mums. Och luktärter, rosenskära och ringblommor som ettåringar i blomstersektorn. Och så ösa i välbrunnen hästgödsel från längst ner i gödselstacken så det mullar till sig ännu bättre.

Jag har också börjat tänka 2015...
I höst ska jag göra i ordning ett "tomat och chilli-hus", det ska bli ett växthus byggt mot en vägg.
Om jag gör klart det nu i höst så har jag något att starta direkt i i vår :up:.

Jag satte frön av Sibirisk ärt-buske i våran och dom plantorna håller jag som bäst på att skola över till pallkragar där dom ska få växa till sig till nästa år. Då är dom förhoppningsvis så stora att jag kan börja sätta en häck av dom :up:.
MYCKET lättodlad! Budget-tips till er som vill sätta en frodig häck... :idea:

Sen har jag funderingar på att sätta en hallon-häck, men har inte velat klart än... :angel:.

Jag planerar min kommande trädgård jättemycket. Jag har gjort skisser och allt där jag ritar in en massa växter.
Tomten vi har köpt är i stort sett kal. Det finns gräs och det finns buskar runt omkring, men inget annat, så jag kommer att få den stora äran att plantera träd. (Rönnsumak, körsbär, äpple, Gingko, japansk lönn, björk, pil)

Jag planerar min kommande trädgård jättemycket. Jag har gjort skisser och allt där jag ritar in en massa växter.
Tomten vi har köpt är i stort sett kal. Det finns gräs och det finns buskar runt omkring, men inget annat, så jag kommer att få den stora äran att plantera träd. (Rönnsumak, körsbär, äpple, Gingko, japansk lönn, björk, pil)

Är du verkligen säker på rönnsumak?
Vi har en gigantisk och jättefin i vår trädgård, som har ynglat av sig och fått två stora avkommor i andra delar av trädgården någon gång under de senaste 50 åren – och satans perkele vilket KRIG vi har fört mot dem. Båda rötterna/stubbarna är uppdragna, och vi tog upp så mycket rötter vi bara kunde få tag på, ändå poppar det upp nya rotskott i princip hela tiden. :crazy: Som jag har slitit mitt hår över dessa träd... Det stora trädet kommer dock att få stå kvar så länge vi bor där. ;)

Haha, jag visste att någon skulle säga så. Nej, jag är inte säker, men jag tycker den är jättefin. Den skulle skänka ett visst uttryck som jag är ute efter, till trädgården. Trädet jag isåfall skulle ta rotskott ifrån håller sig hyfsat bra på sin plats, jag ser här att det kommer små nya skott, men inget jag inte skulle orka klippa bort. Jag funderar isåfall på att sätta den i ena hörnan på vår muromgärdade rabatt (som jag ska bygga i vår.) Tänker då att muren bör ha en viss begränsande effekt.

Min trädgård är KAOS nu eftersom stugan jag bor i varit uthyrd i fyra år till person med NOLL intresse... Det som en gång i tiden var trädgårdsland är nu en vildvuxen djungel av kärs, hundkex och skräppor. Rabarberna har gått bananas och breder ut sig hej vilt. Yviga vinbärs- och krusbärsbuskar med inslag av rejäla brännässlor och sly... När jag slog ner lite hundkex hittade jag två hallonbuskar! Gott.

Så planen är att röja upp trädgårdslandet. Rensa ogräs ur bärbuskarna och beskära fruktträden. Plantera rabatter. Jag har grävt ut två blivande rabatter på framsidan där jag tänker mig att rosor och lavendel gärna vill bo. Har tagit några rossticklingar av föräldrarna så får se om de tar sig, så kanske jag kan sätta dem ute redan i höst. Vill gärna också odla lite matigare saker, tror det blir morot, squash, några kryddor. Har fyra pallkragar som står och vill bli odlade i. Blir säkert bra!

Har visserligen börjat på trädgården redan i år men det stora projektet är till nästa år.

Nu för någon vecka sen tog vi ner två ruttna träd, tog bort två gigantiska buskar som gjorde att man knappt kunde gå på trappan som var emellan dom, sen tog vi ner en annan stickig buske med.
Började gräva upp jorden för att göra in infart, och den jorden la vi bredvid och där ska vi göra en fin trädgård. Den blir ca 120 kvm som vi har att plantera på. Har kört jordfräs där och ska så gräs nästa vecka. Sen ska det upp ett träd där inom det närmaste och sen får väl marken vila till våren.

Vill ha en lummig trädgård men har ingen aning om vad jag ska ha där än.

Ytterligare plan som jag glömde att få med är att prioritera den del av "trädgården" som inte är den stora gräsmattan med träd och tämligen dåligt skötta rabatter i söderläge, utan resten av innergården mot stallet och den del som jag ser mest hela året från kök och sovrum. Köksträdgården - som det håller på att bli fin ordning på - ligger direkt vid infarten, sedan en hopplös kirskålsrabatt invid en uthusgavel och så en rabatt i en lite upphöjd rundel runt en brunn mitt på gårdsplanen, där det växer ogräs i gruset närmast runtom hela den rabatten (man kör inte så nära med bilen och rider heller inte så nära när man far runt, så därför tar sig eländet bra just där).

Planen är att gräva upp och lägga markduk/bergkross/grus så att det blir en gräs- och ogräsfri kant närmast alla byggnaderna i stället för som nu gräs och så vildvuxet mög intill väggarna som man måste rensa för hand. Detta för att det ska bli prydligare och samtidigt mer lättskött. Och så runt brunnsrabatten mitt på gården också gräva ur, lägga markduk, bergkross och kullersten med lite grusutfyllnad närmast rabatten, där ogräset frodas nu. Kanske höja upp rabatten lite till så det blir bättre jordmån, för den är som sagt den del av odlingarna som syns mest och oftast och synd då att inte utnyttja den fullt ut. Där borde man kunna ösa i vårlökar typ tulpaner varvat med förgätmigej, och sedan rosor och dahlior med lämpliga marktäckare.

Sist är det då den hopplösa kirskålsrabatten som också skulle vara värd att få rätt på, då den ligger i skyddat fint söderläge och nära köksträdgården så den skulle funka att vattna samtidigt. Men den får först genomgå en kirskålssanering om man ska orka plantera där.

Sist är det då den hopplösa kirskålsrabatten som också skulle vara värd att få rätt på, då den ligger i skyddat fint söderläge och nära köksträdgården så den skulle funka att vattna samtidigt. Men den får först genomgå en kirskålssanering om man ska orka plantera där.
Kirskålssanering är ett rätt hopplöst projekt.

Antingen tar man till RoundUp eller så forslar man helt enkelt bort jorden och lägger dit ny.

Ja jag vet, manuell bekämpning år för år har jag gett upp.... tänkte mig möjligen metoden att gräva bort det som går och sedan bara täcka alltihop ett par år, men det räcker kanske inte heller? Jag har bara läst om den varianten så jag har ingen praktisk erfarenhet. Men jag har tänkt många gånger att om jag bara hade börjat att täcka för ett par år sedan så kunde den kanske ha varit brukbar nu.

I värsta fall är det ingen enorm rabatt, så då får det bli att byta jorden.

Jag har lyckats med kirskålsrensning. På besvärlig och svårgrävd jord dessutom. För det första gäller det att vara både envis och noggrann. När man tror att man fått bort allt, väntar man tills man ser om något kommer upp. Då tar man bort det också. Ett annat knep är att täcka jorden med ett hyggligt lager halm, hö eller gräsklipp. Kirskålen kvävs där under och vill upp. Om lagret är för tunt och den kommer upp, så gör även rötterna det och de blir lätta att plocka bort när de klättrat upp i täckmaterialet. Om materialet är riktigt tjockt orkar inte kersen igenom. Täckning med svart marktäckväv fungerar också bra.

Round up är en styggelse och borde förbjudas. Vi ska inte förgifta vår jord bara för att vi vill ta bort vissa växter och odla andra istället. Trädgården är ju dessutom en hobby som inte rättfärdigar giftanvändning (inte mycket annat som gör heller).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka