Planering av ridpass - hur gör du?

sweet_knorven

Trådstartare
Hur gör du när du ska rida dressyr? Planerar du noga i förväg vad du ska göra under passet, vilka mål du ska ha, hur du ska värma upp, vilken huvudövning under arbetsdelen av passet som du ska ha, nedvarvning och så vidare eller sätter du dig bara upp på hästen och rider runt lite som det faller sig?

Om du planerar gör du det innan du går till stallet, du kanske rentutav skriver ner det innan, gör du det under tiden du gör i ordning hästen, när du skrittar fram eller hittar du på något snabbt när du kommit in på ridbanan/i ridhuset?

Jag vill helt enkelt veta om du planerar ditt ridpass i förväg och i så fall hur. Du får gärna skriva ifall du planerar dina uteridningspass också eller om du inte gör det.

Sv: Planering av ridpass - hur gör du?

Jag planerar med min tränare vad jag ska öva på, hur jag ska öva på det och när jag ska öva det. Vilka övningar osv.
Vid varje träningspass brukar jag fråga vad hon tycker att jag ska jobba på till nästa gång och hur mycket hon tycker
att min ponny ska gå. Då har jag en plan på hur mycket och hur jag ska rida, jag har fått reda på vilka övningar jag ska
göra osv. Lägger aldrig upp exakt hur och när jag ska rida rörelserna och övningarna under ett pass, bara att jag ska
hinna med det jag tänkt under den tiden jag planerat att rida.

Efter träningar för min tränare brukar jag få tips om övningar jag kan göra till nästa gång. När jag ska dressyra själv brukar jag ha en grundplan över vad jag vill träna på, men den ändras ofta beroende på hur dagsformen är på hästen och vad jag känner fungerar och inte fungerar.
Alltså grundplan men går efter dagsformen på hästen.

/misssy

Rider för min tränare 1 gång i veckan. Utefter hur just det passet gått, och vad vi gjort, vad som gått bra, och mindre bra, får vi tips på vad vi ska träna på tills nästa gång.
Jag planerar inte mina ridpass, mer än att träna på det som vi fått tips om. Sen beror det på hur hästen känns för dagen.
Ja, och det beror ju absolut inte bara på hästen, jag kan vara ur form en dag, och då känner jag att det inte är ngn större idé att ha ngra högre ambitioner, det brukar inte bli bra då.
Så, jag rider fram, känner av läget, och utefter det rider jag.
Sen beror det ju mkt på vad vi gjort dagen innan, hur det har fungerat osv, om vi då dagen efter ska ta det lugnare, kräva mera, lr göra ngt helt annorlunda mot dagen innan.
(Luddigt skrivet det sista, men hoppas ni hängde med).

Jag planerar innan. Som idag har redan planerat hur jag ska rida både unghästen och min tävlinghäst hela veckan. Vad vi behöver träna på, om jag ska rida på kandar eller träns. När jag ska jogga dem eller jobba dem hårdare osv..

Jag planerar mina ridpass. Men egentligen gör jag ganska samma sak under långa perioder så planerandet rör egentligen bara var det extra lilla fokus ska ligga just den dagen (eller den veckan).

Hur uppvärmning och resten av passet ser ut beror på hästens ålder (utbildningsnivå) och beteende. Jag gör inte lika med alla hästar, men med för varje enskild individ ser passen ofta väldigt snarlika ut och förändras bara med tiden när utvecklingen av hästen går vidare, ELLER om något oförutsett händer fysiskt eller mentalt med hästen.

Både hästen och jag har en trygghet i att veta »vad som gäller« och vilka krav som ställs.

Vid träning för tränare arbetar jag med samma upplägg som jag gör själv, självständig ridning med löpande kommentarer från tränaren.

Beror lite på.
Ibalnd sitter jag upp och kommer på något efter några minuters ridning, ibland rider jag bara runt och överaskar mig själv. Få gånger, försöker få de att bli fler, sitter jag innan jag åker till stallet med en plan eller övning som jag vill ha fokus på.

Dock så bestämmer jag alltid på måndagar vilka dagar jag ska rida på bana och vilka dagar jag ska ut.

Jag har en plan för vad jag tänkt koncentrera träningen till vid varje tillfälle. Sen kan den förändras beroende på hur hästen känns för dagen. Vilken nivå vi lägger oss på beror på dagsformen så att säga. Om hästen inte alls känns på G så kanske vi bara struntar i dressyren och skrittar ut en sväng i stället.

Vid varje träning får jag vägledning hur jag ska träna de nästkommande två veckorna. Sedan tar jag hänsyn till tävlingar, semester osv när jag lägger upp min plan. Planerar vilka dagar jag ska rida hur.

Har alltid ett mål med träningspassen och en plan för vad vi ska öva på. Däremot så kan den planen ändras när jag sitter upp på hästen. Kanske har jag tänkt på att träna mycket galopp (speciella övningar) men märker de första fem minuterna att jag istället behöver träna på övergångar för att hästen inte svarar är eller tillräckligt aktiv. Då kan passet se annorlunda ut än vad jag hade tänkt.

Jag försöker att alltid ha en plan innan jag rider.
Framridningen ser dock ALLTID lika ut eftersom jag hittat ett bra sätt att rida fram just min kille. Jag joggar alltid av på samma sätt också. (och alltid minst 15 min skritt före och efter!)

men själva övningarna har jag inplanerade i huvudet innan. Ofta planerar jag utifrån hur han känns dagarna innan. Men man får ju alltid vara beredd att ändra sig när man väl rider om det känns som ngt annat behöver mer focus.

Vissa dagar har jag ingen plan och då blir det ofta trist och dåligt :(

Idag är det skänkelvikningar fram och tillbaka över medellinjen i trav och galoppfattningar ur bakdelsvändning som gäller :)

Uteritterna planerar jag inte mer än vad jag tror det är för underlag på de olika turerna.

Både jag och min sambo brukar sätta oss ner på söndags kvällarna och planera veckan ridpass, hur hårt dom ska gå, vad som ska göra m.m.

Oavsett hur dom rids så skrittas dom ALLTID fram och av 20minuter, att dom värms upp ordentligt innnan dom börjar jobbas:)

Sen får man ju gå lite på hur hästen känns för dagen också.

Jag brukar faktiskt inte planera innan, men så fort jag börjar rida känner jag ju vad det är lämpligt att satsa på just detta pass.
Dock har jag alltid vissa grundövningar som jag gör väldigt mycket under alla pass. Tex så rider jag hundra miljoner övergångar för att det säger tränaren att vi behöver.
"Grundmallen" bygger alltså på tränarens råd och vad jag har fått i läxa sedan förra träningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 512
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka