Planerat pannkaksbak!

KungTulle

Trådstartare
I kväll ska Tulle baka pannkakor för att fira en storslagen händelse här hemma! Det är himla roligt faktiskt. Visst vi har ju märkt att kattens foderskål varit omkullvält lite då och då....Visst har man märkt en misstänkt välbekant rund skugga försvinna in i de dunklare hörnen i stallet om kvällarna.

Men NU har jag upptäckt att igelkotten ifråga är FRU Igelkott och hon har MINST 4 ungar. Hon han nämligen boat i ett gammalt fodertråg som vi har ställt en gammal byrå på ( byrån står på skivor men det är ett lagom igelkottestort mellanrum för in och utpassage..och inne i fodertrågen har det då bildats en mysig grottliknande boning perfekt for vilda kottebarn....).

Nu ställde jag fram en skål med låga kanter och färskt vatten, samt lade ut lite kattorrfoder på locket till en glasskartong så att det blir lättåtkomligt. Och i kväll ska kottarna erbjudas smaskiga nybakade pannkakor......

/KT

ps/ Har tagit både foton och film på dom, ska ladda in det i datorn senare idag. ( Sitter och väntar på veterinären just nu....)

Sv: Planerat pannkaksbak!

Så ljuvligt med kotteungar. Gratulera den stolta modern! Igelkottarna som bodde på vår gata älskade strömming. Jag brukade halvtina fryst i paket bara så det gick att skiva portioner och sen ha i frysen för snabb mikrotining och servering när de kom förbi och de snaskade i sig med en smittande förtjusning.

Jo det är bra att tillskottsforda kottar ( om man ger dom bra mat dvs) eftersom dom behöver bli feta och fina för att överleva vintern.

I trädgården gör dom nytta genom att smaska i sig tex sniglar och andra kryp så det är fördelaktigt att ha igelkottar boendes på sin tomt.

/KT

Åh, vad kul, jag är verkligen avis på dig.
Ser fram emot att se bilder :)

Japp det garanterast svåraste blir att inte störa dom för mycket.

Dom är typ 4 -5 veckor för dom ser redan ut som små minikottar med taggar och allt!

/KT

Vad sött! Bara att gratukera till de nya vännerna!
Igelkottungar är otroligt söta. Som de flesta djurbarn :D

vill oxå ha kottebebisar hos mig... Kanske man ska skaffa sniglar så dem börjar dyka upp här med?

Tur att det finns riktiga djurvänner som er!!!! :bow:

Spirit gillar oxå pannkakor :d

Grattis till kottarna, du får gärna ge dom min adress då vi tiotusentals sniglar här :crazy:

Åh va mysigt med kottar!
Vi hade en kotte, det är många år sedan nu, jag va nog omkr. 12 år, och vi bodde i ett radhus område.
Vi fick besök en kväll, och vi satt ute och åt kvällsmat. Vi gav den lille krabaten lite att äta.
Kvällen därpå dom den igen, och nästa. Tillslut stod mamma och gräddade pannakor åt den, som den fick på ett litet fat :D

vill oxå ha kottebebisar hos mig... Kanske man ska skaffa sniglar så dem börjar dyka upp här med?

Bad idea... vi har massor av sniglar men inte :devil: får vi några söta kottar bara för det heller...

Eller jag menar, klart att du ska skaffa sniglar - vi har drösvis så om du bara lämnar adress kan jag skicka dem till dig! :D

Veterinären som kom nyss för att ta DNA prov på hingstarna och vaccinera hästar, kikade också på kottarna, hon tyckte dom var helsöta ( dom låg och diade precis då).

Vår granne har också tittat på dom nu och han säger at det är väldigt ovanligt att kottar bygger bo och har sina ungar inne i stall som används.

Men antagligen är det samma kotte som bodde i stallet förra året och året innan och hon har antagligen övervintrat i nåt tyst och stilla hörn i stallet också där hon kunnat bädda med halm. Troligen är hon därför inte särskilt störd av oss hästar, grisar, hästar och katt som huserar i stallet och känner sig hemtam med oss.

/KT

Spirit gillar oxå pannkakor :d

Grattis till kottarna, du får gärna ge dom min adress då vi tiotusentals sniglar här :crazy:

Ska vi ha pannkaksparty i helgen kanske? Med rituell utfodring av små fint skurna bitar pannkaka till kottisarna?

Nu ska jag snart köra ner till affären och köpa lite mat till mig och kattmjukismat till kottemamma... ( Katten äter inte mjukismat han föredrar sitt torrfoder..)

Sedan är det dags att börja fixa med bilderna på de små nya familjemedlemmarna!

/KT

NU kommer der SNART bilder! ( Håller på att ladda upp dom på mitt photobucket!)

/KT

Grattis! Igelkottar är underbara!

När vi bodde i villa i Ramlösa hade vi under ett tiotal år massor av igelkottar som kom och åt och drack varenda kväll. Vi serverade torrfoder för hund, och det var smaskens.
Sen plötsligt så dök de bara inte upp en sommar.Jag tror vi var kottlösa de tre sista åren där.
Här på åsen har vi inte sett en enda igelkott...

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka