lovehorses
Trådstartare
Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer?
Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller mindre.
Kommer ni att ändra några rutiner? hur? ex nya utfodringstider, nya hagar.
Har ni bokat grovfoder?
Vad ska ni ha för strö?
HUr länge ska hästarna gå på bete?
Ska ni göra om i stallet? bygga ut eller ta bort?
Ge varandra lite ideer å inspiration!
Jag funderar lite på att ändra fodringsrutinerna och testa på ett annat system.
I vinter har de fått mat, utsläpp senast 08, hö ca kl 12, hö ca kl 17, insläpp 20 och natt mat tidigast 22.
Nu funderar jag på detta system, frukost mellan 06-07, de får kraftfoder och en "tuss" hö inne. ca kl 08 får de komma ut och få en "tuss" hö till, hö kl 12 och kl 17 och insläpp, nattning ca kl 20.
Denna vinter blev morogon rutinerna så i ca 1-2 månader och hästarna var så mycket lugnare. Sen när de får olika högivor på morgonen, en häst ska ha 4 kg hö på morgonen en annan 2 kg. Då kan den hästen som äter mest få 2 kg inne och sen får alla hästtar 2 kg hö ute. Känns som en bra ide.
Möjligtvis ska jag få hyra/använda en till hage/mark som vi ska btgga upp.
Grovfoder är beställt blir hösilage, kommer att bli spån som strö då de e billigast å ta ett lastbilslass hit.
Hästarna kommer att gå dygnet runt ute till sista augusti men har vi bete kvar få de gräs dagtid. så länge de finns.
Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller mindre.
Kommer ni att ändra några rutiner? hur? ex nya utfodringstider, nya hagar.
Har ni bokat grovfoder?
Vad ska ni ha för strö?
HUr länge ska hästarna gå på bete?
Ska ni göra om i stallet? bygga ut eller ta bort?
Ge varandra lite ideer å inspiration!
Jag funderar lite på att ändra fodringsrutinerna och testa på ett annat system.
I vinter har de fått mat, utsläpp senast 08, hö ca kl 12, hö ca kl 17, insläpp 20 och natt mat tidigast 22.
Nu funderar jag på detta system, frukost mellan 06-07, de får kraftfoder och en "tuss" hö inne. ca kl 08 får de komma ut och få en "tuss" hö till, hö kl 12 och kl 17 och insläpp, nattning ca kl 20.
Denna vinter blev morogon rutinerna så i ca 1-2 månader och hästarna var så mycket lugnare. Sen när de får olika högivor på morgonen, en häst ska ha 4 kg hö på morgonen en annan 2 kg. Då kan den hästen som äter mest få 2 kg inne och sen får alla hästtar 2 kg hö ute. Känns som en bra ide.
Möjligtvis ska jag få hyra/använda en till hage/mark som vi ska btgga upp.
Grovfoder är beställt blir hösilage, kommer att bli spån som strö då de e billigast å ta ett lastbilslass hit.
Hästarna kommer att gå dygnet runt ute till sista augusti men har vi bete kvar få de gräs dagtid. så länge de finns.