Planera tvättstuga/planlösning

FeatherCloud

Trådstartare
Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således tänkt på massor. En annan sak som jag inte tänkt lika mycket på är tvättstugan, och nu känner jag att jag kört fast i planeringen och behöver lite bukeorakelinput.

Såhär ser det (ungefär) ut idag.
Tvättstuga idag.webp

Från hallen når man via en mellanhall både tvättstuga, wc samt kök. Till höger om köket ligger en liten grovéntre.

I renoveringen ska köket öppnas upp mot intilliggande matrum (till vänster utanför bild) och ingången till kök alltså i fortsättningen ske därifrån så att nuvarande ingång kan sättas igen. Min tanke har också varit att skapa en tvättstuga (helst med dusch) som lätt nås från groventrén för att kunna komma in med skitiga stall/trädgårdskläder utan att behöva gå genom stor del av huset.
Eftersom jag behöver en wc på bottenplan men inte vill ha gäster i tvättstugan har jag tänkt placera wc där mellanhallen är nu och nyttja befintligt dörrhål från hallen. Se bild i nästa inlägg på hur jag tänker.

MEN även om jag blir av med den irriterande och meningslösa mellanhallen så tycker jag inte att jag vinner så mycket yta på min lösning... Det blir mycket dödyta och två fönster (befintliga) som också påverkar hur jag kan inreda tvättstugan.
Forts i nästa inlägg.

Såhär skissar jag på det nu. Har markerat dörröppningar med pilar och befintliga fönster med blått.
Tvättstuga ny.webp

Behov:
I tvättstugan behöver jag ha in en bergvärmepump samt helst en dusch då, båda är inritade i nästa inlägg.
Jag har både tvättmaskin och torktumlare och vill ha en längre bänk att kunna vika tvätt på då jag har noll arbetsyta i tvättstugan idag. Idag finns två garderober vilket jag också försöker få in i nya tvättstugan för förvaring av sånt som inte förvaras i sovrummens garderober eller förråd. Funderar på om jag missar något uppenbart som kan göra det smartare? Ska jag tänka lite vinkel? Men tänker att det kommer kännas lite skavigt om inredningen går för långt ner mot dörröppningen. Det är trots allt inte jättestor yta...

Hjälp från smartare tvättstugeinredare än jag själv är, tack...!

Ser trevligt ut!
Du kan inte ha vasken bredvid duschen? Så samlar du alla vattenledningar och avlopp i det hörnet (WC, dusch, vask). Då har du mer bänkyta ovanför och bredvid tvättmaskin och torktumlare. Var har du hängning av tvätt? Väggen vid det lilla fönstret?

Ser trevligt ut!
Du kan inte ha vasken bredvid duschen? Så samlar du alla vattenledningar och avlopp i det hörnet (WC, dusch, vask). Då har du mer bänkyta ovanför och bredvid tvättmaskin och torktumlare. Var har du hängning av tvätt? Väggen vid det lilla fönstret?
Åh, typiskt smart sak jag inte tänkt på att testa! Vet inte hur det funkar med våtrumszoner(?) men det bör ju hantverkarna ha koll på. :) Fastnade i att vasken skulle vara mot ytterväggen för att den är det nu men den ska ändå dras om en del ledningar så kanske bättre att samla som du säger.

Ja precis, jag har tänkt att ha torkställning/ar på/mot ytterväggen med lilla fönstret i bilden ovan. Antingen golvstående hopfällbara (som jag redan har) eller utfällbara på väggen.

Har du tänkt att ha TM/TT på golvet eller i arbetshöjd? Vi har i arbetshöjd med tre fack under för smutstvätt och sen två skåp upp till tak över för tvättmedel osv. Det är förra ägaren som byggt det men det känns verkligen som utrymmet är maxat på så sätt.

Jag hade satsat på torkställning på vägg eller från tak, sen kompletterat med en fristående om det är mycket tvätt.

Har du tänkt att ha TM/TT på golvet eller i arbetshöjd? Vi har i arbetshöjd med tre fack under för smutstvätt och sen två skåp upp till tak över för tvättmedel osv. Det är förra ägaren som byggt det men det känns verkligen som utrymmet är maxat på så sätt.

Jag hade satsat på torkställning på vägg eller från tak, sen kompletterat med en fristående om det är mycket tvätt.
Jag ville först ha upp tm/tt lite i höjd med skåp under och över som du beskriver. Kruxet är att det stjäl yta där jag kan ha arbetsbänk för tex sortering av tvätt, så i nuvarande skiss står dom på golvet.. Tar gärna emot tips på hur jag får till både och! 😁

Det tar plats av köket, men flytta dörröppningen så att du får in en bänk under fönstret, därefter TM o TT. Vask hade jag haft bredvid duschen, torkställning där du i skissen har vask.

Det tar plats av köket, men flytta dörröppningen så att du får in en bänk under fönstret, därefter TM o TT. Vask hade jag haft bredvid duschen, torkställning där du i skissen har vask.
Det går tyvärr inte utan en massa följdeffekter, till vänster bredvid dörröppningen i köket ska kyl, frys och ett högskåp få plats (även köket är litet och ganska utmanande planeringsmässigt :bag:)
Jag har lekt med tanken att göra precis som du säger dock, men jag vill ha dörröppning mot tvättstuga och groventré samlat i hörnet.

Just nu leker jag med tanken på att sätta arbetsbänk i vinkel med garderoberna på smalfönsterväggen. Det bygger lite på att det inte blir för nära så det känns tajt, men kanske att dörrhålet då får flytta 10-15 cm åt vänster...

Med såpass stor WC yta hade jag satt in duschen i WC utrymmet, flyttat garderoberna till WC/Dusch väggen och satt upp en 360 cm bänkskiva mot väggen med det lilla fönstret. (Bla Marbodal har sådana, även om de är specifierade för kök fungerar de även i en tvättstuga beroende på material, bredd kan du välja allt mellan 80-120cm)

Med såpass stor WC yta hade jag satt in duschen i WC utrymmet, flyttat garderoberna till WC/Dusch väggen och satt upp en 360 cm bänkskiva mot väggen med det lilla fönstret. (Bla Marbodal har sådana, även om de är specifierade för kök fungerar de även i en tvättstuga beroende på material, bredd kan du välja allt mellan 80-120cm)
Hmm, inser att jag nog inte vet vad en liten wc är för det trodde jag att jag hade ritat 😂 Att ha duschen där istället har jag inte tänkt på. Det skulle faktiskt kunna fungera, men då måste jag säga hejdå till min lilla gästwc med bröstpanel i pärlspont på alla väggar, det blir väldigt mycket mer våtutrymme med en dusch :p Men garderobsväggen är lockande. Tåls att tänka på!

Flytta upp duschen så den linjerar med överkant på wc?
Då kan du göra platsbyggda skåp med rejält djup mellan dusch och väggen nedanför. Kanske ett stort med dubbeldörr? Eftersom duschen är "genomskinlig" när den inte används behöver det inte bli så "hörnigt" i verkligheten om det kan se ut på ritning.

Hur är wc tänkt att möbleras? Funderar om bredden kanske är snål ifall handfat ska vara rakt fram från dörren. Hörnhandfat?

Vad är det grå ovanför wc? Öppen hylla på vägg?

Flytta upp duschen så den linjerar med överkant på wc?
Då kan du göra platsbyggda skåp med rejält djup mellan dusch och väggen nedanför. Kanske ett stort med dubbeldörr? Eftersom duschen är "genomskinlig" när den inte används behöver det inte bli så "hörnigt" i verkligheten om det kan se ut på ritning.

Hur är wc tänkt att möbleras? Funderar om bredden kanske är snål ifall handfat ska vara rakt fram från dörren. Hörnhandfat?

Vad är det grå ovanför wc? Öppen hylla på vägg?
Tack för inspel! Att flytta upp duschen kan vara en bra idé också faktiskt, blir det tex duschväggar blir det inte alls så boxigt när den inte används.

Wc skissar jag just nu på en hörnkommod in till vänster från ingången, alltså övre högra hörnet på bilden. Toalett in till höger/rummets nederkant.

Det grå är en elcentral som idag sitter på andra sidan av samma vägg. Det glömde jag skriva :)

Ah, tänker du typ något sånt här?
Det har jag inte heller tänkt på, men det känns ju väldigt praktiskt :)

Visa bifogad fil 155879
Ja precis, med en kran över. Men, tänkte inte på att du använder det som groventré också. Då kanske handfat är smidigare för bra handtvätt, beror helt på vad du ser för behov. Jag hade velat ha en sådan lägre vask för fyllning/tömning av hinkar/moppar men det är nog just för att vi bara har ett litet handfat vid den dusch/toa vi har bredvid vår tvättstuga :) Stört omöjligt att fylla en hink i det handfatet, jag gör det i duschen vilket är lite trist!

Ja precis, med en kran över. Men, tänkte inte på att du använder det som groventré också. Då kanske handfat är smidigare för bra handtvätt, beror helt på vad du ser för behov. Jag hade velat ha en sådan lägre vask för fyllning/tömning av hinkar/moppar men det är nog just för att vi bara har ett litet handfat vid den dusch/toa vi har bredvid vår tvättstuga :) Stört omöjligt att fylla en hink i det handfatet, jag gör det i duschen vilket är lite trist!
Jag har sen igår kikat lite på olika kombos. En lite större rostfri ho med stort utrymme till kranen över kan kanske också funka. Och håller med om att plats att ställa hink behövs! Sen har jag ju köket precis utanför så får fundera lite på mina behov.

Jag bollade f ö utslagsvasken med min mamma igår och hennes enda reaktion var "men var ska du då handtvätta?!"
Eh, det gör jag inte 🙈😅

Jag har sen igår kikat lite på olika kombos. En lite större rostfri ho med stort utrymme till kranen över kan kanske också funka. Och håller med om att plats att ställa hink behövs! Sen har jag ju köket precis utanför så får fundera lite på mina behov.

Jag bollade f ö utslagsvasken med min mamma igår och hennes enda reaktion var "men var ska du då handtvätta?!"
Eh, det gör jag inte 🙈😅
Jag handtvättar/blötlägger i en liten balja! Som är typ 30x20x20 cm. Men det handlar mest om enstaka små ullplagg eller fläckbehandling på enstaka plagg som jag inte vill köra en maskin för. Och som sagt att närmsta handfatet är ett mini-handfat..

Jag handtvättar/blötlägger i en liten balja! Som är typ 30x20x20 cm. Men det handlar mest om enstaka små ullplagg eller fläckbehandling på enstaka plagg som jag inte vill köra en maskin för. Och som sagt att närmsta handfatet är ett mini-handfat..
Det kanske står i några av svaren, men om du väljer duschväggar som går att vika in så har du ju plats att röra dig på hela tiden utom när du duschar.

Eh, det gör jag inte 🙈😅
Jag har tvättbänk med ordentlig ho.
Tycker att jag använder den till massor av blandad grovrengöring och skulle inte vilja vara utan. Fyller lätt hink eller mellanstor balja i den. Förordar att välja en med vred så du kan öppna/stänga avloppet. Har även ett munstycke på kranen som kan vinklas och ändras mellan bred/smal stråle.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 980
Senast: Ullmerkott
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 386
Senast: vallhund
·
Hemmet Det börjar bli dags att fundera över hur vårt gamla badrum ska se ut nu. :o Det gamla ska rivas ut under sommaren och i höst ska det...
Svar
15
· Visningar
14 103
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama