Planera barn, hur gjorde ni?

Sv: Planera barn, hur gjorde ni?

Alltså jag vet att det r jättedumt av mig att planera, för det blir aaaaaaldrig som man tänkt sig men jag kan inte låta bli!

Jag är sååå bebissjuk just nu. :love: Hormonerna spritter och far i kroppen men samtidigt är det en sån svindlande tanke :eek:

Nu när vi planerar valp är vi ute typ 1,5 år i förtid och planerar, det känns som ett barn borde kräva ännu mer planering men jag kan inte komma på något. :o

Vill bara svara på den jämförelsen...
Jag planerar oxå mina valpköp i så lång tid men det är några stora skillnader jämfört med bebis, iaf för mig. Med en valp behöver du planera/spara ledighet från jobbet, med en bebis är det bara att vara ledig eftersom man får ersättning och det är inget en arbetsgivare kan neka dig.
Valpplanering kräver mycket tid för att hitta rätt kombination och läsa in sig ordentligt på allt vad som har med stamtavlan/rasen att göra. En bebis är en bebis och det är inget du kan påverka eller välja.
Sen har man ju hela graviditeten på sig att gör alla förberedelser man vill göra innan bebisen kommer. När det gäller en valp är ju den perioden bara 4 månader ;)

Det svindlande faktum att det inte är flera år kvar till vi ska börja baka bebis har slagit mig, men när ska man börja planera? Vad ska man planera? Vad ska man ha gjort, vart ska man vara i livet?

Hur gör man? :eek:

Det där är helt säkert hur olika som helst. För mig personligen så hade jag överhuvudtaget ingen barnlängtan förrän följande punkter var uppfyllda;
1. Stabilt samliv med sambo som förutom att vara min stora kärlek dessutom visade potential till ett riktigt bra pappamaterial
2. Studerat klart och kommit igång i karriären
3. Skaffat hus.

En fördel för mig var också att jag hunnit bo utomlands och hade rest en del, jag kände också att jag gjort bort det mesta av festarsuget under universitetsåren. Vi har legat på högsta sgi vilket har gjort att vi kunnat spara på dagar och hade genom ekonomin också en reservplan om något av barnen inte skulle ha fungerat på förskola. Det hade varit fruktansvärt om det inte fungerade för barnet och så behöver man ändå lämna p.g.a. ekonomiska skäl.

För oss var det helt rätt i tid (31 år) och det tog direkt. Sedan fick vi en skön liten bonuskille 5 år efteråt som inte var planerad men ytterst välkommen!:love:
Livet känns gott helt enkelt!

Det finns inget som är den bästa tiden, utan det är snarare upp till var och en att avgöra när det är minst olämpligt;)

Det enda kravet jag haft är ett stadigt förhållande. Skulle aldrig i livet sätta barn till världen utan en framtidstro på vårt förhållande, tycker dessutom att det är varje barns rättighet att ha två föräldrar. Jag är snart 25 har två barn pluggar för fullt, huset köpte vi efter 1a barnet, det funkar hur bra som helst. Allt måste inte vara ordnat in i minsta detalj.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur