Plan B för bilen

Magiana

Trådstartare
Jag har fått problem med rost på bilen. Förra ägaren hade fusklagat. Det kom så klart tillbaka och när jag började rota med det var det såklart hål i plåten vid skärmkanten (bak). Det måste alltså skäras upp och ersättas med ny plåt. Haken är att jag inte kan göra det själv eftersom jag saknar både kunskap och svets. Ett par vänner skulle hjälpa mig, men han som skulle svetsa har haft ont om tid och lagningen har skjutits framåt, vecka efter vecka.

Idag var det bestämt att det skulle ske, men regnet har hängt i luften och det har också kommit en liten skur. Det är ju direkt olämpligt att stå ute med elverktyg vid regn och det kommer ju ta några timmar att reparera.

Jag börjar bli nervös över att inte få det gjort innan det blir för fuktigt ute. Men jag har ingen plant B. Det är inget alternativ att köra med öppen plåt hela vintern, även om den kommer att gå igenom besiktningen med felet, då det inte är rost på bärande delar.

Vad sjutton gör jag om jag inte får hjälp med lagningen i tid? Säljer bilen i panik till någon som kan laga? Det känns så otroligt kymigt och jag vill egentligen inte. Bilen är en 96a och har inte ens gått 12000 mil så i övrigt är den fräsch och välhållen.

Att lämna in bilen till en verkstad känns inte heller aktuellt med tanke på bilens ålder och värde. Det kommer ju lätt att springa iväg i åtskilliga tusenlappar.
 
Frågade bilprovaren i familjen och han säger följande:
Se till att skärmkanterna inte är vassa inför besiktningen.
Om du ändå ska låta svetsa skärmkanterna kan du lika gärna vänta till våren-ingen panik.
Om du så småningom ska byta skärmkanterna helt och de ska skära bort plåten och ersätta med nya skärmkanter kan du tillsvidare pensla på olja så klarar det sig längre. Dock ingen olja om du funderar på plastic padding inför besiktningen.

Och du, behåll bilen, du hittar inte nåt bättre i första taget, det ska tydligare vara det bästa Toyota har byggt:)
 
Tack för svaret och plan B. :)

Jag hoppar över plastic padding och kör väl hellre med öppen plåt. Nyss fick jag dock reda på att lagningen kanske kan ske i morgon om vädrets makter är med. Jag tror det ska bli lite bättre väder då så det är bara att hålla tummarna.

@ASKAPLASKA Vad säger bilprovaren förresten om slitna damasker fram? Är det något som kan ge problem? Pärlan ska ju in på koll snart.
 
Tack för svaret och plan B. :)

Jag hoppar över plastic padding och kör väl hellre med öppen plåt. Nyss fick jag dock reda på att lagningen kanske kan ske i morgon om vädrets makter är med. Jag tror det ska bli lite bättre väder då så det är bara att hålla tummarna.

@ASKAPLASKA Vad säger bilprovaren förresten om slitna damasker fram? Är det något som kan ge problem? Pärlan ska ju in på koll snart.
De slitna damaskerna behöver jag inte fråga bilprovaren om, där är jag tyvärr expert själv.
Har man en trasig damask har det garanterat kommit in smuts där och man kan inom kort förvänta sig det obligatoriska drivknutsoljudet. MEN, rasslande drivknutar går genom besiktningen och du kan köra enormt länge innan man behöver vidta åtgärder. Förmodligen resten av din bils livslängd.:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp