Plågsamma utslag av bogskydd

L

~lollipop~

Hej! Nu har jag verkligen problem!
För några veckor sedan köpte jag ett nytt bogskydd till min gamla dam, och nu har hon fått utslag över hela den yta som bogskyddet täcker! Utslagen visar sig som knottror och små bölder, och längst frampå bringan har hon även tappat lite hår, i och med att sårskorpaorn ramlar av. Tillslut blir det alltså små skorpor som sedan ramlar bort. Det värsta av allt är att hon verkar ha väldigt ont, och blir irriterad av all beröring.
Veterinären har jag inte fått tag i än, så jag hoppas att någon kanske har varit med om något liknande.
Jag känner mig fullkomligt svarslös, och vet inte vad jag ska göra. :confused: Naturligtvis har hon nu inget bogskydd alls, och luftar så mycket som det går utan täcke.

Tacksam för svar!! /Malin

Sv: Plågsamma utslag av bogskydd

Låter som hon har fått en allergisk reaktion med nässelutslag. Kolla dock med vet för säkerhetsskull.

Är det det så bör hon gå utan täcke ett tag medans du håller rent/pysslar med såren och låter allt läka ordentlgt. Blir annars lätt en ond cirkel med sår som inte läker om täcket ligger på och gnussar upp skorvarna.

Är hon allmänpåverkad annars?

Det kan ju finnas något i materialet som hon är allergisk mot. Vissa färger kan vara allergiframkallande. Köpte själv ett par nya stövlar och där dom låg an mot huden fick jag blåsliknande utslag som kliade och sved.

Förra vintern fick en av våra hästar liknande utslag på bogarna där täcket hade skavt. Knölar och bölder som vätskade och hade sig... Mindre trevligt.
Vi fick rådet av vet att tvätta noga med hexocil och sedan badda med en blandning bestående av lika delar vatten, äppelcidervinäger och vanligt diskmedel ett par gånger i veckan. Det hjälpte! Vi bytte givetvis också täcke till ett som inte skavde samt att han fick vara naken inne på nätterna för att det skulle få luftas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka