placering av valplåda?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 804
L

lundborg

Jag undrar vart ni brukar placera valplådan?

Har funderat på att ställa den i köket eller i ett LITET förrådsrum i hallen.
i köket får jag plats att sova bredvid henne när det är dags. i förrådsrummet är det för litet för att jag ska få plats.

sovrummet ligger på övervåningen, så det är inte aktuellt då det blir så avskilt på dagarna.
Hur gör ni??

Sv: placering av valplåda?

Vardagsrummet har jag min valplåda i.
Är det inte bra att det är enskilt och lugnt på dagarna?

vi har ganska stort hus, så jag kanske inte hör om det skulle vara nått tok då.
Sen jobbar min gubbe natt, så sovrummet är uteslutet...

Jag ställer valplådan i lugn och ro på övervåningen. När valparna närmar sig 4 veckor får de flytta in i hage i köket.

Jag tycker att tiken ska få vara ifred för hushållets övriga hundar och folk som inte tillhör familjen den första tiden - om hon vill. Därför står valplådan på övervåningen dit de andra hundarna inte får gå, och gäster kan hållas ifrån.

Här är valplådan i köket från det att den kommer in tills den åker ut.

Inte mycket spring på vare sig folk eller fä här i ödeskogen förrän det är dags för valpköpare att komma och kika när valparna blivit lite större.

Jag hade valplådan i store sonens rum, han var inte hemma just den perioden (sommarlov hos sin pappa)

Hade sedan kompostgaller för så att hon fick vara ifred för övriga hundar (som tyckte de kunde ta hand om valparna istället för henne :angel:)

När de blev större och tog sig ur valplådan så blev det ett nerklippt kompostgaller för dörröppningen, tiken kunde ta sig in och ut som hon ville men valparna stannade (ett tag iaf) innanför. Då hade övriga hundars stora intresse för valparna avtagit och tiken tuffat till sig och börjat försvara valparna (ranglägst)

vi har inte heller så mycket folk här. och dörren går ju att stänga. alt sätta grind så inte den andra vovven går in och stör.
köket känns nog bäst tror jag

hur stor tycker ni att den bör vara? det är en dvärgpudel min tik. hade tänkt 1*2meter... eller är deet för litet kanske?

Mina valpar har ett eget rum. Där har dom sin valplåda i början, och tiken bor också i rummet för att alltid kunna vara med sina valpar när hon vill. Jag sover på madrass bredvid valplådan, så länge som det behövs. Därefter flyttar jag in i mitt sovrum igen, och ibland följer tiken med - ibland inte. Alla är ju olika.

När valparna är redo tas valplådan bort, och dom får använda sig av hela rummet.
Från 4-5 v ålder springer dom lösa i hela huset, ett antal gånger om dagen. Runt 6 v ålder brukar dom spendera hela dagarna, samt en stor del av kvällen, överallt. Det är alltid öppet in till deras rum, så att då kan gå och sova vart dom vill. Måste jag iväg, ska duscha eller göra annat då jag inte kan ha koll, så är dom i valprummet. Där är ju valpsäkrat och inget farligt kan hända, och dom kan inte ha sönder något (Okej, inte så mycket i alla fall ;)).

Nu har jag 11 st hemma, som snart är 5 v gamla. Dom är ute och springer överallt i snitt 5 ggr/dag, men än så länge bär jag in dom igen när det är sov- eller matdags.

Det har alltid fungerat bra för oss, genom otaliga valpkullar och många år! :)

(PS. Min nuvarande valplåda är 100x120 cm, det passar bra till Amstaff i alla fall. Det fungerade till och med nu med 11 st, tills dom var ca 3½ v. Då delade jag av halva rummet istället, eftersom dom rörde på sig och var väldigt aktiva redan då. Jag vet om andra som har mycket större, men då brukar valparna bo där i större delen av tiden hos uppfödarna också.)

Mina sover i sovrummet tills de är tillräckligt stora för att börja föra väsen på nätterna, dvs 4-5 veckor gamla. Då flyttar de ut i köket. Senaste Jack Russell-kullen var dock bara två stycken och de bodde i sovrummet tills den dagen de hämtades av sina nya mattar och hussar.

puttar upp min gamla tråd lite :D

det blev inga valpar i vintras, men min andra tik är dräktig nu..
en liten följdfråga.
hur länge sover ni hos tikarna när hon fått sina valpar?

några dagar eller?

Till jag är säker på att tiken inte klämmer någon, alla äter, alla växer som de ska och ja att jag känner ”tyngd” i dom att de börjar komma upp på benen så det brukar bli runt 2-3 veckan de åker ut i köket, då är tiken lugnare också.

jag har nu placerat valplådan på nedervåningen i ett litet rum (klädkammare med fönster) där får jag inte plats med någon säng, men jag har vardagsrummet bredvid, så jag får väl sova där den första tiden kan jag tro :D

i förmiddags kom 2 valpar :love:
blev lite tidigare än jag trodde, men allt gick bra.
nu är allt lugnt i valplådan. och nu funderar jag på om jag ska sova bredvid henne eller uppe hos mig...

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 537
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 003
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 608
Senast: Fibusen
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka