Sv: placering av valplåda?
Mina valpar har ett eget rum. Där har dom sin valplåda i början, och tiken bor också i rummet för att alltid kunna vara med sina valpar när hon vill. Jag sover på madrass bredvid valplådan, så länge som det behövs. Därefter flyttar jag in i mitt sovrum igen, och ibland följer tiken med - ibland inte. Alla är ju olika.
När valparna är redo tas valplådan bort, och dom får använda sig av hela rummet.
Från 4-5 v ålder springer dom lösa i hela huset, ett antal gånger om dagen. Runt 6 v ålder brukar dom spendera hela dagarna, samt en stor del av kvällen, överallt. Det är alltid öppet in till deras rum, så att då kan gå och sova vart dom vill. Måste jag iväg, ska duscha eller göra annat då jag inte kan ha koll, så är dom i valprummet. Där är ju valpsäkrat och inget farligt kan hända, och dom kan inte ha sönder något (Okej, inte så mycket i alla fall

).
Nu har jag 11 st hemma, som snart är 5 v gamla. Dom är ute och springer överallt i snitt 5 ggr/dag, men än så länge bär jag in dom igen när det är sov- eller matdags.
Det har alltid fungerat bra för oss, genom otaliga valpkullar och många år!
(PS. Min nuvarande valplåda är 100x120 cm, det passar bra till Amstaff i alla fall. Det fungerade till och med nu med 11 st, tills dom var ca 3½ v. Då delade jag av halva rummet istället, eftersom dom rörde på sig och var väldigt aktiva redan då. Jag vet om andra som har mycket större, men då brukar valparna bo där i större delen av tiden hos uppfödarna också.)