Pisk//Spö

Sv: Pisk//Spö

Rider nästan alltid med spö. Använder det när hästen inte lyssnar på skänkeln, som en förstärkning för att få in bakbenen mer under sig, eller om rumpan inte går där den ska. Då petar jag bara till så mkt som behövs för att hästen ska lyssna, men aldrig så mkt att det låter/snärtar.

Kan inte uttala mig om hur det är i galopp och travsporten, allt jag vet är att användingen av spö är reglerad via diverse tävlingsreglement. Och jag antar att domaren gör sitt jobb och kontrollerar att reglerna följs.

Jag använder spö då hästen inte lyssnar på mina hjälper, gäller både framåtdrivande och sidoförande. Aldrig som bestraffning.

Sporrar handlar ju egentligen inte om ryttaren, mer än att han/hon ska ha så pass god kontroll på sin skänkel och häl att denne kan använda sporrar på ett fördelaktigt sätt. Men användingen av sporrar beror ju på hästen man sitter på...

Jag Rider Islandshäst, och petar med spöt för att få med hästens rumpa (Behövs för annars blir det igen tölt)

Jag syftar mest på hur upploppen i Usa ser ut... Så förlåt om jag blivit misstolkad:cry:
Jag tycker ändå att den ska vinna som kommer först utan spöhjälp.

Jag är inte 100% säker på vad spö bestämmelserna är utomlands, men i Sverige är det max 5 slag, Norge 0 (Samma som i travet),
Tyskland/Frankrike 7 och USA är det stor sätt obegränsat.

Spöt är ju vår/jockyns skänkel och uppmanar hästen att länga sig mer.
Man får inte använda vilket spö som helst, de får t.ex. inte vara för tunna eller för långa.

I hinderlöpningar är det obligatoriskt.

Irland är det så att slår man inte hästen med spöt och inte vinner löpet så blir du troligtvist bötfälld/avstängd för passiv ridning

Jockysen visar hästen spöt och det kan uppfattas som att han slåt och spöna är oftast vadderade.

Som sagt det ser värre ut än det är, och dom som inte följer relgerna är böter och avstägning som följer.

Och sen som hoppryttare använder jag nästan aldrig spö, aldrig sporrar.
Har man en häst som måste ha "förstärkande" hjäper osv...kan man rida med sporrar är man lika duktig att rida utan och sen är det många som inte håller skänkeln stil så det blir märken på hästarna av sporrarna.

Senast ändrad av en moderator:

...och vad gör det om du blir ensam om att tycka det???;)

Det är nog ingen risk, misstänker jag. Nu är det så att hästen springer inte i panik framför sulkyn eller med jockeyn i sadeln. Här i landet är spöanvändandet hårt styrt och när någon missbrukar det har vederbörande som regel blivit diskad. Avvarter är sällsynta i fartsporterna men ack så mycket mer vanligt bland ridfolket.

Spöt ska fungera som den förlängda armen, finjustering, finlir och ingen bestraffning. Dock, behöver man det alltid med sig bör man analysera sin ridning mer och komma till insikt med vad som saknas.

Sköts spöanvändningen på rätt sätt finns det ingen anledning att förbjuda, eller hur:cool:
bra skrivet:bow:

Även tex med sporrar, om man är så duktig så man kan rida med sporrar är man så duktig så man kan rida utan!!!!!!!!!!

Rätt använda så är sporren tänkt som en förfining av skänkelhjälpen...
Dvs att du behöver använda mindre kraft med den sporrförsedda skänkeln än utan..
Rätt använd är alltså sporren till hästens fördel... eller hur ?

Det är därför man bör vara rätt lång kommen i sin utbildning som ryttare för att på rätt sätt kunna använda sporren... Om man som ryttare inte själv kan förfina sina signaler till hästen på rätt sätt så hjälper det inte att hänga på en sporre...

Samma sak med användning av pisk... den skall användas som en förstärkning.. förtydligande av en hjälp.. i inlärningskedet.
Inte som en bestraffning eller framåtdrivande hjälpmedel...i ridning.
När hästen kan och förstår betydelsen av en signal från ryttaren så är det dags att lägga undan pisken...

När det kommer till körning så får pisken en lite annan betydelse. Och om vi talar om trav så är den en framåtdrivande hjälp.
Användningen är som tidigare sagts hårt reglerad i Sverige.. men så länge den är tillåten så kommer travhästarna att få lära sig vad ett slag på skackeln betyder... precis som ridhästen får lära sig vad trycket från skänkeln betyder.

Tittar man sen på avarter... som tex trav och galopptävlingar i andra länder.. så måste man ju ha klar för sig att det är där de gör så. Inte använda deras missbruk som ursäkt till att sätta sig till doms över användandet i Sverige.

En jockey eller en kusk kan inte nå hästen med skänkeln, därför använder de spöt som en framåtdrivande hjälp. Kusken brukar inte slå hästen med spöt, den viftar med det så att hästen ska de det, samma med jockeyn. Att förbjuda spö låter lite konstigt... Ska man förbjuda skänklar för den som sitter och bankar också?

...och vad gör det om du blir ensam om att tycka det???;)

Det är nog ingen risk, misstänker jag. Nu är det så att hästen springer inte i panik framför sulkyn eller med jockeyn i sadeln. Här i landet är spöanvändandet hårt styrt och när någon missbrukar det har vederbörande som regel blivit diskad. Avvarter är sällsynta i fartsporterna men ack så mycket mer vanligt bland ridfolket.

Spöt ska fungera som den förlängda armen, finjustering, finlir och ingen bestraffning. Dock, behöver man det alltid med sig bör man analysera sin ridning mer och komma till insikt med vad som saknas.

Sköts spöanvändningen på rätt sätt finns det ingen anledning att förbjuda, eller hur:cool:
Nej, inte om det sköts rätt, men man undrar ju varför många ggr det används så hårt när alla hävdar att travaren springer så fort och vill vara först för att det är roligt? Eller hoppryttaren som på samma sätt hävdar att hästar minsann hoppar för att de gillar det så mycket, men samtidigt ger sin häst en omgång med spöet om den stannar?

En jockey eller en kusk kan inte nå hästen med skänkeln, därför använder de spöt som en framåtdrivande hjälp. Kusken brukar inte slå hästen med spöt, den viftar med det så att hästen ska de det, samma med jockeyn. Att förbjuda spö låter lite konstigt... Ska man förbjuda skänklar för den som sitter och bankar också?

Jag förmodar att detta inlägg var menat till trådskaparen?

Nej, inte om det sköts rätt, men man undrar ju varför många ggr det används så hårt när alla hävdar att travaren springer så fort och vill vara först för att det är roligt? Eller hoppryttaren som på samma sätt hävdar att hästar minsann hoppar för att de gillar det så mycket, men samtidigt ger sin häst en omgång med spöet om den stannar?

Vet du att pisken används hårt på travaren? Att hästen verkligen får hårda rapp av pisken? Eller är det så att det ser ut som om den får det?

Jag försvarar inte på något sätt ett felaktigt bruk av körpisk... Men när jag tittar på trav så är det faktisk ytterst sällan som jag ser en kusk som verkligen ger hästen riktiga rapp... Det händer... men det är inte alls jämt och ständigt eller genomgående.

Och vad i ligger felet med att be hästen om ytterligare en ansträngning? Att hästen skall ge de lilla extra som kan vara skillnad mellan vinst eller bara en placering?

KL
Det är ju ganska olika vad man ser som obehagligt och smärtsamt för hästen.
Av egen erfarenhet tycker jag idag att spöanvändandet på travare inte alls är något som stör.
Kusken får ju inte släppa tömmen och lyfta handen, utan bara vifta med handleden. Inte som vi ryttare kan göra, veva på med hela armen bakom sadeln...
Då tycker jag det är värre med alla ofräsha hästar som springer våldsamt korrigerade av stänger o hjälpremmar i stället för att gå till botten med vad som är fel med dom.

I det tillstånd av adrenalinpumpning och vinnarvilja som de flesta är i på upploppet tror jag knappt att det lilla piskande som tillåts känns, inte är det plågsamt iaf.
Har aldrig sett minsta märke på vår travare pga spödrivning på upploppet. Det finns många metoder förutom spö, som att dra ur öronpropparna så de hör de andra hästarna innan mållinjen, eller smacka till med tömmen i rätt tidpunkt på rumpan- det kan inte göra ont!(möjligen i munnen..)

Att spöa häst i träning däremot, det skulle jag ALDRIG tillåta eller förstå. Då saknas det tränarvett. För jag kan inte tänka mig att en frisk häst med löpgener skulle behöva spöas för att lära sig springa.
-Att ptroa däremot, det taggar framåtandan!! Ökar självförtroendet och glädjen att ge allt för sin tränare!

Blev beklämd då en "arabtjej" rappade sin hingst med långt dressyrspö tills huden svullnade upp i långa ränder över hela bogen, för att han hingstade upp sig mot ett par ston då hon ledde honom provokativt förbi dem.
-Han måste hållas på mattan" var attityden.
Såna gånger kan man ju vilja rycka spöet ur näven på okunnigt folk.
-För den hingten fick inga signaler att INTE kolla in stona, var tidigare avelshingst och tog säkert för givet att det var dags att hetsa upp brudarna... Jaja, nog pratat om det...

Som sagt... det är skillnad på bruk och missbruk...
Tror att missbruk av pisk är minst lika (om inte mer) frekvent förekommande inom den "vanliga" ridhäst världen.

För att inte tala om alla hjälpmedel, inspänningar, bett, och hjälptyglar som maskerar hästars problem även där...

Jag använder spö när jag tex lär hästarna sidvärtesrörelser så de fattar att de ska ta med baken oxå. Inte lätt att förstå allt om nån sitter o klämmer mitt på...:p

Sen i körningen, skolkörningen måste man ha med sig pisk på tävlingar o så. Detta för att när man kör har man ju inte som i ridningen skänklar o vikt att påverka bogar o så med. Man petar med piskan i stället. Man hjälper till att få hästen ställd som den ska o så. Framåtdrivande är i första hand rösten o sen kan man ju peta med piskan ALDRIG slå!! I spannkörning behövs pisk för att kunna nå hästarna individuellt.

jag hoppade igår. jag rider ibland med spö i dressyren eftersom min skänkel inte räcker till, jag rider en maxad d-ponny som tycker att drssyr är det onödigaste som finns:smirk:

min polle drar lite ibland till hindret, han är ganska ny och älskar att hoppa, dvs jag rider inte med spö. en i mitt stall red också.
jag hatar att kritisera folk, men hon rider som en kratta. hon håller i hästen och stirrar i marken, hon slängtravar till banan fram och tillbaka det första hon gör fast marken är hård, med tyglarna slängande. skritta fram har hon väl aldrig hört talas om. ursäkta att jag blev upprörd men hon är verkligen otrevlig:devil:.

hon skulle hoppa och skenade runt och över hindren med min stackars ridlärare som skriker att det går för fort. då tvärstannar hästen för att den inte hinner hoppa i den farten. då vinklar hon hela armen upp i luften och drar till allt vad hon har, inte bara en utan tio gånger, rycker den i munnen, och det ser inte bra ut. hästen vågar naturligtvis inte hoppa nästa gång och hon piskar den över. nu ska hon kolla ryggen på hästen för att den inte vill hoppa.
hästen som var SÅ fin förut är ett nervrak:cry: jag bara väntar på att benen ska gå sönder.

missförstå mig inte, jag skulle aldrig berätta någon sådanhär i stallet eftersom ingen skulle vara med henne då, men herregud att folk gör så! kan ingen lära henne rida innan hon skaffar häst:devil:

ursäkta mitt utbrott:D men det är inte första gången och hon ha en underbar liten ponny, kanske inte världens förstaponny men ingen är värd det där:mad:

spö, sporrar är inte till för att bestraffa hästarna utan för att förstärka skänkeln.(om man nu inte har en häst som attakerar sin ägare, då tycker jag att man får använda spö som en förlängd arm)
jag rider min häst med spö. sporrar då vi tränara dressyr.
jag vill inte ha en skänkeldöv häst , då min polle ibland väljer när han ska lyssna på skänkeln och inte. (vi har inget problem med ledarskap) han är bara lat ibland:)

Jag använder spö endast för att förstärka mina skänklar. lägger till den på frambenet. annars använder jag den inte

knapp *inte läst tråden*

jag rider så gott som alltid med långspö (dock ej i hoppning på med. pollen.. han gasar på själv :smirk: :rofl: )

Använder långspö på baken (vikket säger sig själv..) som hjälp vid sidvärtsrörelser och dyl.

sporrar som finare användning av skänkeln.

*kl*

Jag rider alltid med spö för min pojk kan få för sig att vid möte av bil slänga ut rumpan i vägen och då måste jag helt enkelt lägga till spöet så han inte gör så.

I början hade jag alltid spöet för att han var spörädd och jag ville att han skulle vänja sig vid att de alltid var med oavsett vad i princip.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag brukar ofta rida en shettis som står på ridskolan där jag rider. Han kan vara hur fin som helst men ibland tränger han in mitt...
Svar
2
· Visningar
1 031
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 535
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka