Pirogfyllning!

Jag fyller med tacofärs. Funkar utmärkt även som vegetariskt. Färs, tacokrydda, creme fraiche, ost, kanske majs om man gillar det? Annars äts som de är eller med sallad till.

Stek hackad schalottenlök (runt 3-4 st), hacka upp en liten burk soltorkade tomater och spara oljan. Stek ner frusen spenat ( ca 100 g), häll sedan i tomaterna. Lägg i ca 400 g lax i större bitar, stek ner och bryt isär till småbitar. Häll i tomatoljan.
Dra från värmen. Krydda med lite lökpulver. Rör ner 400 g färskost med smaken vitlök och örter (eller likande). Fyll i önskad deg.

Jag brukar göra smördegsknyten med spenat, champinjoner, fetaost och valnötter (lök och vitlök) men kallar det inte piroger. Det säger jag däremot när jag precis som flera andra i tråden använder färdig pizzadeg till trekantiga grejer med fyllning. 😁

Där tycker jag faktiskt att det godaste är superenkel fyllning av vegofärs, lök (stora bitar som fortfarande har lite crunch) och tomat. De är nästan ännu godare att äta nästa dag kalla!

Men tycker det är sån mat man kan ha lite vad som helst i. Potatis, lök, linser och ost t.ex. Sötpotatis och svarta bönor. Svamp och grönkål. Zucchini, tomat, mozzarella. Vitkål och färs eller hackade nötter. Osv.... :d

Här brukar jag göra en MEGA pirog 🙂 med köttfärs, lök, tomatpurén, buljong, peppar, chili, oregano och en halv påse Icas cheddar och mozzarella ost. Ja pirog (helvetet) tar upp en hel plåt men, den går alltid åt när vi har kalas 😊

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Mia_R
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 562
Senast: Pilot
·
Mat Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇. Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra. Jag...
Svar
14
· Visningar
468
Senast: Skjøldur
·
Mat Tänkte ut och plocka blåbär imorgon och tänkte baka paj. Ska bjuda och en person äter dessvärre inte gluten så de sorter jag brukar göra...
Svar
1
· Visningar
209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka