C

Curri

Har varit å kollat på en häst som vi är intresserade av att köpa. Hon har piphas...
Har frågat alla möjliga "hästmänniskor" óm vi ska köpa henne eller inte... alla tycker å tänker olika!(såklart)

Skulle vilja veta om någon har erfarenhet av just piphasar?!

Hästen har ialla fall fått sin piphas efter att ha stått å sparkat i box väggen för ca 1 år sedan. Som jag förstod det bytte de stall och nu är hon "lugn" och sparkar inte längre.
Har läst att man kan få bort en piphas genom att massera med liniment eller "tömma den". Är det försent nu?
Är inte halt vad jag vet. Är röntgad u.a.
Hon har piphas på bådabak mkt stora tycker jag.
Vet inte hur jag ska göra!
vill liksom inte "köpa mig problem" har med andra hästar haft problem, är trött på sånt såklart! problem kommer ändå, så varför köpa sig problem? tänker jag fel?

Gillar verkligen hästen, men är det värt att fästa sig vid henne?
Alla tips är bra! Vill höra allt ni vet och tycker!
Mkt Tacksam för svar!

Sv: piphas!

Hej
Piphas är mig veterligen endast ett kosmetiskt fel på hästen, alltså inget som har någon som helst betydelse för hästens användning.
Min häst har haft tendens till piphaser flera ggr, dels för att hon är en fena på att sparka i väggarna åt andra hästar.

Senast hon lyckades slå upp en stor piphas så behandlade jag med liniment och beställde hem back on tracks has skydd. Funkade prima, svullnaden sjunk undan, den är större än en normal has men den blev mycket bättre.

Lycka till
en piphas skulle inte avskräcka mig från köp, men prata med veterinären som gör besiktningen.
/B

Jag säger som föregående: Piphas brukar inte betyda något mer än att det är ett "skönhetsfel". Jag har haft en häst, ett sto, med piphas på bägge bak. Detta också pga att hon hade en viss förkärlek till att banka i väggar. Då uppstår sådana saker som piphas. Alltså inte en följd av någon skada.
Jag hade inte blivit påverkad av att hästen har piphas, och hade jag gillat den för övrigt så hade jag köpt den.
Lycka till!
(skulle däremot vara intressant att veta varför de som sagt att du INTE ska köpa den tyckte så. Vad menar de du ska akta dig för?

Har träffat på en häst för många år sedan som fått piphas pga att han legat på för hårt underlag.

Pratade med Vet. om det då och fick till svar att detta enbart var ett skönhetsfel.:cool:

Trots att han senare fick det betydligt bättre än vad han haft det innan så försvann aldrig piphasen.:crazy:

Tack för era åsikter!
Det känns bra att veta att det inte behöver vara nått!
Men ni menar alltså att med liniment och ev. back on track "skydd" kan få bort lite av svullnaden? Förstår att piphasen inte kommer att försvinna, men iaf få ner svullnaden lite?

Läste oxå att endel fick lov att rida sina hästar ca1,5-2h om dagen för annars blev de stela och ibland blev piphasen ännu större.
Någon som märkt det?

Hej
B O T och liniment funkar nog bara när skadan är ny, dvs direkt när hästen har slagit upp piphasen.

Jag har då aldrig märkt att hästen blir stel av piphaserna eller att dom blir större utan anledning.

Lycka till
/B

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 773
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka