Pinne i benet

Migo

Trådstartare
Jag har en pinne i benet. Och har haft i typ tre veckor nu. Två flisor har kommit ut, men jag känner att det är en bit kvar där inne. Vågar man sig på lite GDS-kirurgi eller ska man pallra sig till VC? Flisorna som har kommit ut har varit ca 2 cm långa och 3-4 mm breda. Känner en tydlig "sticka" på ett par cm en bit in under huden när jag trycker ovanför såret. Lite svullet men inte speciellt ömt eller rött. Har hållit såret öppet för att den ska kunna komma ut.

Jag har inte tiiiid att hålla på och strula med min kassa j-vla VC... Vad kan jag göra själv? Nått omslag?

En kokt aggvita over saret sa "drar den ut" pinnen/stickan. Min mamma gjorde alltid det, och det fungerar helt klart over forvantan:p

Om inte annat så håll ingångshålet öppet och häll på sprit.
Du får känna efter själv vad som är okej för dig med att göra själv - jag hade försökt själv i det längsta, de har så många otäcka bakterier på sjukinrättningar så dit vågar man sig inte i onödan.

Jag hade gjort såhär:

Sprita av händer med handsprit, tvätta området runt noggrant med alsolsprit (gnugga i minst 30 s), och steriliserar kanyl eller nål som du petar med, med en eldslåga. Lägg sedan på en steril kompress indränkt med alsolsprit, och håll koll på såret. Minsta ökad rodnad, värmeökning eller smärta, och framförallt feber, åk till vc eller akuten.

Alltså, den sitter en bra bit in under huden, inte i hudlagren. Och nog 4 cm från ingångshålet. Hade det hjälpt att klämma och peta med nål hade den vart ute för länge sen. Ska jag få ut den är det skalpell som gäller :D

Alltså, den sitter en bra bit in under huden, inte i hudlagren. Och nog 4 cm från ingångshålet. Hade det hjälpt att klämma och peta med nål hade den vart ute för länge sen. Ska jag få ut den är det skalpell som gäller :D
Huuuu *ryser*

Har det gått så lång tid hade jag sökt vård på måndag. Då har såret helgen på sig med äggvita eller vad du nu väljer. Sök dig till en annan vårdcentral eller sjukhus om den är så kass.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka