Pinkar blod

B

brosen

Hej!

Idag när jag kommer in i hagen, längst bort i den (stor) och ska mocka vindskyddet så är det massor med blodfläckar lite här och där.

Man ser mycket väl att det är pink, från någon av hästarna..
Är det någon som har en aning om vad det kan vara ( som gör att ngn av dem pinkar blod) och kan det vara farligt?

MVH
Ida

Sv: Pinkar blod

Behöver inte vara blod kan vara att de gnagt bark. men kolla noga, klart att det inte är bra att kissa blod...

Har du snö i hagen? Så det är där du ser att de pinkar rött?? i så fall tror jag att det är samma fenomen som vi råkar ut för. Hästarna äter granbarr, och sen blir kisset rött, förutsatt att du har gran i hagen, förstås. Det är helt ofarligt!

Har du snö i hagen? Så det är där du ser att de pinkar rött?? i så fall tror jag att det är samma fenomen som vi råkar ut för. Hästarna äter granbarr, och sen blir kisset rött, förutsatt att du har gran i hagen, förstås. Det är helt ofarligt!

Nej, eller vad jag vet har de inte fått någon gran. Ska höra med farfar då ...
Men om de ätit tex väldigt mycket äpplen då... ?

Jag har aldrig hört talas om att äpplen kan ge detta fenomen, tror inte det. Men min vet säger att granen är boven och jag tror honom, mina äter mycket gran!
Första gången det hände, en nyårsdag, höll vi jourvet sysselsatt flera timmar i telefon:-))

Jag har aldrig hört talas om att äpplen kan ge detta fenomen, tror inte det. Men min vet säger att granen är boven och jag tror honom, mina äter mycket gran!
Första gången det hände, en nyårsdag, höll vi jourvet sysselsatt flera timmar i telefon:-))

Haha, okejj... :P

Vi får se o det vill ge med sig då, beror på vilken häst det okcså, det är två av dom som det kan vara... :P
Har en som skulle behöve gå till graven snart, så han skulle det på ett vis vara bra bara om det var han, å få ta bort han om det skulle vara något.. .

Vet en häst som vi var på väg att köpa en gång i tiden, han pinka svart men det var fel på prostatan hörde jag sen....

Är det ett sto? :confused:
Jag hittade också en massa blodfläckar i pinket efter mitt sto. Detta var dock för 10 år sedan jag tog då ett urinprov på henne "inte lätt" som dom kollade. Det visade sig att det inte var blod eller bakterier i urinet och ingen kunde heller ge ngn förklaring på vad det var. Kan tillägga att det var snö ute och det såg illrött ut i snön. Hästen är idag 13 år och jag har inte sett det ngt mer, kan dock se lite rosa aktigt ut i snön ibland när de kissat. Tror inte att detta är farligt. Men du ska nog kolla upp det om du ser vem det kommer ifrån.

Pissfläckar i snö kan ibland se otäckt röda ut. Så det behöver inte alls vara något fel. Men - du bör kolla upp hästarna ordentligt. Se om någon har symptom på urinvägsinfektion (kissar lite och ofta) eller dricker mer än vanligt. Skulle så vara fallet - eller om nu någon verkar hängig - ska du ändå kontakta veterinär för en undersökning. Verkar allt normalt skulle jag avvakta.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
848
Senast: Lucifer
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 264
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar