Pinglor på katter!!

F

Flyer

Jag vill verkligen ta upp det här för jag blir så förvånad att ingen tänker på sin katts bästa när de sätter på katten pinglor! Eller behövs det verkligen pinglor?? Är ni säkra på att det inte är för er skull att ni ska kunna veta vart katten är?? Katten är ju omgiven av det där pinglandet hela tiden; när den går, jagar, kanske till och med när den vrider på sig i sömnen! Och när den går! Vad tycker ni är det verkligen bra??

Sv: Pinglor på katter!!

Jag tycker inte om pinglor. Vad vet vi om vad detta ständiga pinglande gör mot deras hörsel. Människor kan få tinnitus och kattens öron är rätt så lika våra inuti.

Vet inte om pinglor är särskilt effektiva mot jakt heller. Har sett flera pingelkatter komma med byten och katter är inte obildbara så det kan säkert lära sig jaga trots pingla.

Jag har pingla när min katt är ute eftersom den jagar fåglar. Jag själv har väl ingen fördel av att den har pingla.

Nu har inte jag katt själv, men jag har hört att katter kan få nedsatt hörsel/bli döva om dom går med halsband med tillhörande pingla.
Här där jag bor är det många katter som har pingla på halsbandet, vilket jag tycker är obehagligt då katten lätt kan bli påkörd (bor på en trafikerad väg).

Här där jag bor är det många katter som har pingla på halsbandet, vilket jag tycker är obehagligt då katten lätt kan bli påkörd (bor på en trafikerad väg).

Nu hängde jag inte med, pingla = lättare att bli påkörd???

Nu har inte jag katt själv, men jag har hört att katter kan få nedsatt hörsel/bli döva om dom går med halsband med tillhörande pingla.Här där jag bor är det många katter som har pingla på halsbandet, vilket jag tycker är obehagligt då katten lätt kan bli påkörd (bor på en trafikerad väg).

Nu hängde jag inte med, pingla = lättare att bli påkörd???

Nu kanske du fattar

Så trodde jag först att du menade, men sedan tänkte att det var långsökt.
För om man märker att katten fått så nedsatt hörsel av pinglan att den inte hör bilarna så kanske man redan satt in andra åtgärder, tänkte jag, men nu förstår jag hur du menar iaf.

Ska ta bort pinglorna på mina båda katter. Den ena är väldigt mycket nedåt vägen och jag vill inte ha henne påkörd pga av hon kanske inte hör bilarna så bra.

Så trodde jag först att du menade, men sedan tänkte att det var långsökt.
För om man märker att katten fått så nedsatt hörsel av pinglan att den inte hör bilarna så kanske man redan satt in andra åtgärder, tänkte jag, men nu förstår jag hur du menar iaf.

Det kan vara väldigt svårt att märka av att en katt får nedsatt hörsel. De är väldigt duktiga på att kompensera för sådana handikapp. Det tog mig 8 veckor för att öht. konstatera att en av kattungarna var stendöv just för att han kompenserade med syn och känsel istället. Om katten fortfarande hör men bara inte lika bra är det nog ännu svårare att märka.

Jag vet dock inte om just trafiken är den största faran för katter som inte hör bra, de känner ju vibrationerna i vägen. De kan dock bli mer sårbara för andra rovdjur.

Hmm intressant.
Är det någon som vet om att deras katt fått nedsatt hörsel eller blivit döv av pingla? Eller är det bara en, säkert logisk, farhåga?

Det är nog svårt att definitivt konstatera att en katt fått nedsatt hörsel av en pingla. För sådant krävs noggranna kontrollerade studier. Däremot fungerar kroppen ofta så att receptorer efter en längre tids stimulans ofta "trubbas av". De reagerar inte längre på stimuli. Det skulle alltså kunna vara möjligt att katten efter lång tids pinglande inte längre kan uppfatta frekvenser i samma område som pinglans frekvens.

Man kan ju fundera lite på saken själv. Skulle man vilja ha en pingla nära örat hela tiden? Katten ju dessutom höra frekvenser som inte vi kan så en pingla kanske låter helt annorlunda för dem än den gör för oss.

Jag plockar alltid av pinglorna på halsbanden. Känner inte så mycket för småfåglar att jag tycker att de ska varnas... Dessutom verkar det sjukt jobbigt att jämt ha ett pingel omkring sig.

Jag är helt emot pinglor, förstår inte vad de kan vara bra för.
Enda grejen är väl jakt, men jag tycker verkligen att den har måånga mer nackdelar än för delar. Skulle aldrig sätta en pingla på nån stackars katt! (Och verkligen inte min egen)

KL

Jag är så taskig att jag plockar av pinglan på andras katter om jag kommer åt. Grannarna undrade hela tiden varför pinglorna trillade av så lätt..tja.. dåliga nya grejjor. Går sönder lätt bara för att man ska köpa nytt och spendera pengar.. :angel: Speciellt som man ser katterna fånga både möss ocg fåglar med pinglor.

Alla halsband nuförtiden har ju pinglor--är säkert många som låter dem vara kvar för att de inte vill förstöra halsbandet eller heelt enkelt inte tänker på det. Mina grannar brydde sig t.ex. inte om att köpa nytt, var bara lite förvånade att det gick av.

jag har pinglor på katterna. det är för våran skull vi har det. tycker inte att pinglan verkar så farlig faktiskt.
hade mina katter däremot tyckt att ljudet var obehagligt så hade det vart en annan femma men de har aldrig reagerat över det.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
830
Senast: Sassy
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 576
Senast: Capybara
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur