Pingborrejävlar!

tanten

Trådstartare
Jag har pingborrar. De har funnits i flera år men detta års torka har tydligen varit optimalt för dem MORR:

Vad i hela världen kan jag göra? Mer än att hoppas intensivt att fåglarna hittar dem? Radar? :D
Vet att det finns nematoder men de är lite för dyra för min plånbok just nu. Och nej, plocka för hand tänker jag inte göra - uäck.

Har en stor rundel runt ett litet äppelträd som dött.. Jag har rullat undan gräsmattan så de liger och kravlar i det fria. Hoppas solen gör dem lite medtagna. De kan ju inte ta sig nånstans vad jag begriper för de har inga ben att förflytta sig med.

(tog bilder men de är för stora för buke....)

Enligt Algomin gillar de inte om man gödslar och toppdressar gräsmattan. Tyvärr gynnas de tydligen av torka. Någon sida föreslog att man vattnar med kokande vatten men då lär man behöva toppdressa och så gräsfrö direkt så gräset tar fart på en gång.

Jag har ett relativt stort område där jag rullat av gräset och det ser ut såhär. Känns inte vettigt att vattna med kokande vatten då jag inte har någon pannmur att koka vatten i. Det lär behövas stora mängder vatten.
35381376_1623750857738777_5373406611630981120_o.jpg

Jag har ett relativt stort område där jag rullat av gräset och det ser ut såhär. Känns inte vettigt att vattna med kokande vatten då jag inte har någon pannmur att koka vatten i. Det lär behövas stora mängder vatten.

Åhå! Jag hittade en sån där "jordräka" (jag visste inte vad det var :p) när jag grävde i min trädgård häromdagen. Den såg läskig ut, men sen tog en fågel den så jag slapp fundera på om jag borde gräva ner stackaren igen någonstans... :angel:

Är min gräsmatta dödsdömd nu då alltså? Jag googlade dem och de står att de äter upp gräsets rötter så det dör. Just nu är ju min (och alla andras) gräsmatta gul och fnasig pga torkan, men den kanske inte hämtar sig sen heller då om det bor monster under jorden? :eek:

Aldrig någonsin hört talas om dessa kryp förr...

Åhå! Jag hittade en sån där "jordräka" (jag visste inte vad det var :p) när jag grävde i min trädgård häromdagen. Den såg läskig ut, men sen tog en fågel den så jag slapp fundera på om jag borde gräva ner stackaren igen någonstans... :angel:

Är min gräsmatta dödsdömd nu då alltså? Jag googlade dem och de står att de äter upp gräsets rötter så det dör. Just nu är ju min (och alla andras) gräsmatta gul och fnasig pga torkan, men den kanske inte hämtar sig sen heller då om det bor monster under jorden? :eek:

Aldrig någonsin hört talas om dessa kryp förr...
Kolla om du kan lyfta grästorvan. Är dr där så kan du lyfta av stora sjok.
Uppenbarligen gillar de torka så de ställen jag trodde hade torkat bort visade sig istället vara uppätna.

Kolla om du kan lyfta grästorvan. Är dr där så kan du lyfta av stora sjok.
Uppenbarligen gillar de torka så de ställen jag trodde hade torkat bort visade sig istället vara uppätna.

Hmm.... Här är nu så torrt att gräset bokstavligen har smulats sönder när jag (och hunden) gått på det, det är som fnas som går av och blåser bort bara. Så det finns inget att ta tag i, försöker jag lyfta något - vare sig det sitter fast eller ej - så kommer bara det jag håller i att gå av.

Men å andra sidan kanske det betyder att gräsmattan är stendöd oavsett, så jag kanske inte behöver oroa mig för eländena! :angel:

Vaknade tidigt imorse och när jag tittar ut så ser jag ett sällskap koltrastar kliva runt på sitt högfärdiga vis och picka i jorden där jag rullat undan gräset. :love:

Ett tag senare står ett par och pickar på samma sätt i gräset invid. Jag lyckas se att de får upp sig vita feta larver där med.
Kanske har jag lyckats få koltrastarna att få smak på dem :up:
:banana:

Jäklar! Jag har hittat enstaka pingborrar i jorden när jag har grävt, men det där var ju en hel invasion!

Om koltrastarna blir mätta och inte orkar kalasa i sig allt så ska det finnas nematoder som biter på pingborrar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka