Pilsk hanhund

Suspiria

Trådstartare
Vi har en hane som är drygt 9 år och en tik som snart är 4 år.
Hon har tydliga löp då han givetvis blir intresserad. Vi särar på dem när vi inte är hemma, har dem i varsitt rum på nätterna och håller stenhård koll helt enkelt. Inga problem. Han äter bra men blir fokuserad och vill gärna spänna upp sig mot henne, vilket gör henne irriterad förutom precis när hon är i höglöp.

Sista månaderna har han börjat intressera sig för henne trots att hon inte löper. Han slickar i kiss och klapprar tänder, spänner sig mot henne och håller på, vilket gör henne väldigt irriterad. De är goda vänner annars men just när han spänner sig så blir hon arg och skäller ifrån.

Vad kan detta bero på? Han har aldrig gjort så här när hon inte löper tidigare.
Han är frisk, pigg och glad.

Tillägger att han iofs har blivit mer glupsk. Han ger sig direkt på katternas mat när han själv har ätit upp sin, och går och rotar i soppåsar och skåp när vi går ut från huset. Tigger av oss och drar sig inte för att gå rakt fram och nosa på tallriken när man äter. Rotat har han dessvärre gjort länge iofs, de har hittat saker någon gång och lärt sig att det kan löna sig. Nu har vi barnlås på skåp och ställer helt enkelt inget de vill ha i deras höjd.

Är hon frisk?
Ja, så vitt vi vet. Hon är lite knäpp när hon är skendräktig men det har blivit bättre. Hon är precis som vanligt förutom att hon blir sur när han kommer till henne och spänner upp sig. Kommer han fram avslappnat eller de ligger bredvid varandra i soffan så är det inget.

Nej, inte nu. Hon ska löpa först om 2 månader ungefär.

Kan livmoderinflammation få dem att lukta gott för hanen?

Beter sig tiken inte annorlunda om de har sådant på gång? Hon visar tydligt när hon har ont, vilket hon brukar få i samband med löp.

Vi har en hane som är drygt 9 år och en tik som snart är 4 år.
Hon har tydliga löp då han givetvis blir intresserad. Vi särar på dem när vi inte är hemma, har dem i varsitt rum på nätterna och håller stenhård koll helt enkelt. Inga problem. Han äter bra men blir fokuserad och vill gärna spänna upp sig mot henne, vilket gör henne irriterad förutom precis när hon är i höglöp.

Sista månaderna har han börjat intressera sig för henne trots att hon inte löper. Han slickar i kiss och klapprar tänder, spänner sig mot henne och håller på, vilket gör henne väldigt irriterad. De är goda vänner annars men just när han spänner sig så blir hon arg och skäller ifrån.

Vad kan detta bero på? Han har aldrig gjort så här när hon inte löper tidigare.
Han är frisk, pigg och glad.

Ett tag innan min Nikita fick sin livmodersinflammation var hanarna som galna och betedde sig precis som när hon löpte. Hon blev såklart väldigt sur på dom men jag är övertygad om att de kände pyon mycket tidigare än när den blev akut och upptäcktes. Skulle definitivt kolla upp det!

Livmoderinflammation, förlöp, UVI hos tik kan ge sådana reaktioner från hanhundar.
Å andra sidan har er hanhund fått större aptit. Är hanhunden kollad så han är frisk?

Det händer ju också att tikar flyttar löp. Under 2015 har våra tikar haft väldig konstiga löpintervaller. 4 mån emellan på ena tiken, 3 mån på kullsystern och 7 mån på mamman. Mamman är 8 år och har löpt som en klocka innan. Nu är de tillbaka i vanliga cykler igen. Rena löpsnurren här i våras :cool:

Svarade aldrig i tråden då den glömdes bort :o

Hon kastrerades under våren då av flera anledningar och hanen spänner sig inte längre osv, däremot slickar han fortfarande i hennes kiss och klapprar tänder, trots att hon numera är en "det". :meh:

Svarade aldrig i tråden då den glömdes bort :o

Hon kastrerades under våren då av flera anledningar och hanen spänner sig inte längre osv, däremot slickar han fortfarande i hennes kiss och klapprar tänder, trots att hon numera är en "det". :meh:
Fast så är det inte bara hanhundar som gör (min ena tik gör ofta så) och det handlar inte om bara löp. Det handlar helt enkelt om att få så mycket information som möjligt från en annan hund (och då även var i en ev löpcykel en tik befinner sig) :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 952
Senast: Vipp
·
Hundhälsa Min gamla tik har en öroninflammation som vi inte får bukt med. I förrgår var hon hos veterinären och fick örat ordentligt rengjort...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka