Pilates för att orka med ridningen?

E

Eccentric

Jag rider för tillfället bara 1 gång i veckan på ridskolan, men känner att jag inte får ut nog mycket av mina pass på grund av att jag inte har tillräckligt med muskler i mage, rygg och axlar. Får en halvkass sits och faller lätt framåt. Tränade mycket förut, men nu blir det mest promenader och lite simning, vilket märks på musklerna..

Läste lite om pilates, att det kan förbättra prestationen för olika sporter, däribland ridning. Nån som provat (pilates överhuvudtaget)? Tror ni det kan vara nåt?

Eller är yoga ett bättre alternativ? (vet knappt skillnaden på dessa två ska jag erkänna)

Har länge varit sugen på att prova både yoga och pilates, känns som en rolig alternativ träning, när man är less på annan träning!

Sv: Pilates för att orka med ridningen?

Får man fråga vad det är för något?:eek:

Har ingen egen erfarenhet men har en pilatesfantast till mamma som även provade på att rida för några år sedan. Vad jag minns så hade hon aldrig några problem med att hitta sitsen - vilket vi misstänker har att göra med pilatesträningen. Det är ju mycket samma fokus i de båda "sporterna", mycket mage, rygg, stabilitet, mjukhet och balans. Även stor fokus på andning och kroppskontroll.

Har försökt själv en gång men tyckte det var alldeles för svårt :p Men har också hört att pilates och ridning fungerar bra ihop. Duktiga ryttare som känner sig hjälpta av den ökade kroppskontrollen och stabiliteten i bålen. Mamma har även en pilatestränare som även instruerar ryttare i sits och känsla - han däremot kan inte rida!

Senast ändrad:

Jag kan starkt rekommendera dig att börja med Pilates för det ger en bålstabilitet och en kroppskontroll som gör att du kan förbättra din sits och få större kontroll på hjälpgivningen. Yoga är också mycket bra.

Jag började träna Body Balance när jag kände att jag ville träna någonting som skulle förbättra min ridning.

Body Balance är en mix av Tai Chi, Yoga och Pilates, mycket andning, balans och styrka för mage och rygg. Jätteskönt!

Body Balance, som är en träning som ingår i Les Milles träningsprogram, finns på många gym, kolla där du bor.

Både pilates och yoga är roliga träningsformer, och du tränar upp självkontroll o smidighet! pröva båda vettja! :idea: ;)

Jag tränade pilates tre gånger i veckan när jag red som mest, helt super för ridningen. Balans, rygg/mage/benmuskler och andningen tränas. Sen är det mysigt och avslappnande också, fast att det är lite jobbigt ibland :angel:

Jag personligen gillar inte yoga, det går för slött och är mest obekvämt utan att man blir trött i musklerna. Visserligen har jag bara gått på ca 10 pass på ett gym, så jag kanske inte vet vad jag pratar om.

Jag tror att du har nytta av att träna andra sporter än bara ridning. Allt som stärker bålmuskulaturen (och övriga muskler också, för den delen). Om du bara rider en gång i veckan, så blir det "för lite" för att ha effekt på musklerna, fler träningspass ger bättre effekt!

Både pilates och yoga kan vara till nytta, huvudsaken är att det är en träningsform som du tycker är rolig. Varför inte prova båda och bestämma dig sen? Eller fortsätta att träna både och, om du fastnar för båda? Vanlig styrketräning, på gym, kombinerat med aerobics, gjorde stor skillnad för mig, en gång i tiden.

Lycka till!

Tai Chi

Thai chi är en gammal, kinesisk rörelseterapi som till en början användes i självförsvar. Under senare århundraden har rörelserna och träningen blivit allt mer meditativa.

Meditation i rörelse är en vanlig beskrivning av tai chi. Övningarna anses lugna sinnet och dämpa oro, ångest och spänningar samtidigt som träningen är allmänt stärkande.

Genom tai chi övas andningen och graciösa serier av olika rörelser anses förbättra flödet av qi - livsenergin som alstras i dantien, området en handsbredd nedanför naveln.

Tai chi är en av de traditionella kinesiska läkekonsterna, där det anses att sjukdomar orsakas av en obalans i qi, men idag utövas tai chi framförallt i förebyggande syfte.

Tai chi utövas ofta i parker, framför allt i Kina men också i många andra länder runt om i världen, och kan utföras individuellt eller i grupp.

http://www.primavi.se/mental_traning/artikel.cfm?newsID=717&Tai Chi

Qui Gong

ett energifält som rör sig i kroppen. Man lär sig att manipulera chi genom kontrollerad andning, kontroll av kroppsrörelser och vilja. Man kan också stärka immunsystemet genom kontroll av chi. Utövandet av Kung Fu, Tai Chi och aikido avser att ge påtagliga bevis för den kraft man kan utvinna genom bemästrandet av chi.

http://bodyforum.se/Dictionary.aspx?p=q

Långsamma rörelser, till "pling-plongande musik". Perfekt, om man som mig har problem med balans och avstressning. Man andas in genom näsan och ut genom munnen, det blir lite som "utrensning ur kroppen" och man känner hur man får gnistan och balansen åter.

Balansbollen sen, är en "lagom stor" boll. Jag brukar ha en som är 75 cm, då jag är ganska lång. Sen sitter man på den och gör olika rörelser:

• Lyfter ett ben i taget
  • Gungar framåt bakåt
  • Gungar sida sida
  • Svajar som en klockvisare
  • Sitter och studsar
  • Sitter och stampar med benen
  • Sitter och vevar med armarna åt olika håll
  • Sidvridningar
  • Tai Chi och Qui Gong rörelser...

Ja, balansbollen är super och ger hjälp att hitta balans och bålstabilitet.

Och ni som tycker att det är "Mumbo Jumbo", ni skulle ha sett mig för fem år sen... :eek: Hade jag inte satsat på balansboll och "mumbo jumboövningar", så hade jag nog suttit i rullstol idag.

Jag tränar både pilates och yoga. Först tränade jag på gym, men det är mycket bekvämare med en tränings-dvd (eller blir man kanske lite slöare?;))
Jag tycker pilates ger både styrka, balans och smidighet som man behöver i ridningen medans yoga inte ger lika mycket styrka.
Jag tycker också om träningsvärk så man verkligen känner att man tränat, men det får jag bara av pilates och inte yoga.

Testa både yoga och pilates och kom själv fram till vad du gillar bäst!:laugh:

delvis kl

Tack för alla svar!
Eftersom det är styrkan jag är ute efter så verkar pilates vara bättre än yoga för min del. Kul att många har så positiva erfarenheter av pilates!
Synd bara att det är så dyrt.. Såg ett exempel, 10 gruppass för 800 kr.. Det blir ju inget man kan hålla på med i längden, om man inte (som någon här i tråden gjort) köper hem en DVD. Är det något som funkar? Man har ju ingen som kollar så att man gör rätt och så när man bara har DVDn till hjälp..?
Om man börjar köra för instruktör och sedan övergår till DVD kanske??

Jag gick först på en "prova på" termin på 10 gånger, sen köpte jag lite olika dvdfilmer. Det kan vara bra att börja träna för instruktör så man lär sig grunderna. På dvdn beskriver dom också allt utförligt så man förstår och gör rätt.
Dvdn är också bra för att man kan träna precis när man vill, på morgonen, på natten eller under dagen. :)

Gå på de 10 passen, sedan kollar du på nätet så får du massor av ideér på fler övningar du kan köra själv hemma när du har tid. Pilates är väldigt enkelt att göra hemma, eller där man är och har en boll. Många övningar kan man göra även "borta", på hotellrum etc utan boll varje gång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Humöret landade någonstans vid fotknölarna idag trots att solen sken. Jag red ut med P då vi nött en del på ridbanan på sistone. Nu hade...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023