Pikeur ridbyxor vs Hööks/Horze eller liknande

LotusblommAnn

Trådstartare
Undrar bara ifall Pikeur ridbyxor är prisvärda? ca 2000:- för ett par Pikeur är ju nästan som 3 par från Hööks/Horze.

Har köpt helskodda från Hööks den senaste tiden, nya favoriten är de med elastiskt benslut. Men tycker att de tappar färgen snabbt vid tvätt och att "mockan" snabbt blir noppig mellan låren.

Vad säger ni?

Dela gärna era åsikter!

Jag har ett par Pikeur och tycker de är skit i kvalitet. Sköna att ha på sig, men flera sömmar har släppt på mina trots tvätt enligt skötselråd och att de inte är så mycket använda. Däremot är mina Eurostar bra, så jag håller mig till dem.

Undrar bara ifall Pikeur ridbyxor är prisvärda? ca 2000:- för ett par Pikeur är ju nästan som 3 par från Hööks/Horze.

Har köpt helskodda från Hööks den senaste tiden, nya favoriten är de med elastiskt benslut. Men tycker att de tappar färgen snabbt vid tvätt och att "mockan" snabbt blir noppig mellan låren.

Vad säger ni?

Dela gärna era åsikter!
Jag tycker inte Pikeur är prisvärda, mina har blivit noppiga och töjt sig, blivit säckiga etc Vissa av Hööks är prisvärda tycker jag. Mina favoriter är Cavallo.

Håller med. Pikeur spricker gärna i sömmen i grenen. Men tyget tycker jag brukar vara bra. Mina Cavallo Chagall är inne på åttonde året och även de svarta ser ut som nya. Fast Horze Grand Prix om de finns kvar är bra också, om än som att jämföra äpplen och päron med de ovanstående. Men bra passform och tyg. Hööks är, ja, Hööks. En säsong håller de kanske innan färg och sömmar ger sig. Tyvärr.

Nej jag tycker faktiskt inte att Pikeurs höga pris är motiverat. Har ett par Candela som nu är två år. Har en massa "bubblor" i tyget där det elastiska släppt. Däremot är mina fleecefodrade Lugana i softshell riktigt bra! Men alltså tre par Hööks framför ett par Pikeur hade jag faktiskt hellre köpt idag.

Hej! Jag säger Pikeur. Köpte mina första för 5 år sedan och de ser fortfarande nya ut (nästan). Har 6 par till som alla är fräscha i färg och skoning. Har upplevt att de kan bli bubbliga i tyget om de tvättas med sköljmedel (fick några av en kompis som var sådana =tvättade med sköljmedel, mina egna = inte bubbliga). Tycker dessa är överlägset bäst när det gäller passform och andningsfunktion (och faktiskt hållbarhet). Vinterbyxorna i softshell skulle jag inte klara mig utan på vintern....:) Har dock inte provat Horze byxor men flera av Hööks modeller. Dessa är ofta snygga med spricker i sömmarna som är i skoningen. Detta har aldrig hänt med Pikeurs byxor, tror de är sydda med en mer stretchig tråd.

Ett tips är att beställa från Tyskland där de är betydligt billigare än i Sverige!

Jag har 3 par Pikeur varav 1 par av den fodrade vintermodellen. Tycker att Pikeur har de bekvämaste ridbyxorna jag provat, tyget tycker jag har bra kvalité. Tyvärr är sömmarna däremot rätt kassa. Kardborren nedtill har lossnat på två par inom ett år och sömmarna vid knäna har börjat gått upp på alla tre inom ca 1 år också. Det känns inte riktigt okej för det priset tycker jag. Tycker att sömmarna borde hålla lite högre kvalité än på lågprisbyxor. Men väldigt bekväma är det i allafall tycker jag! Vinterbyxorna skulle jag kunna köpa igen eftersom de är jättevarma och samtidigt smidiga.

Har bojkottat Pikeur, de går sönder i grenen vartenda par och jag har säkert haft ett 15 par. Går sönder i tyget i grenen varenda gång. De håller sig snygga efter tvätt visserligen men det är allt. Jag har gått över till Horze grandprix sköna, hållbara, fina även efter många tvättar och helt ok i pris!

Tänk så olika det kan vara. Jag tycker absolut att Pikeur är väl värda sitt pris (vägrar släppa in några andra ridbyxor i min garderob), förutsatt att man följer tvättråden vilket många tyvärr inte gör.
Om byxorna bubblar sig så har man använt sköljmedel. Om sömmarna spricker, ja då har man förmodligen tvättat dom på tok för varmt så byxorna krymper och sömmarna spricker så fort man sätter sig på huk.
Mina äldsta Pikeur är 6 år gamla och hänger fortfarande med utan problem.

Jag sliter otroligt på skoningen vid innerlåren och brukade få noppigt skoning efter bara ett par månader, men pikeur är fortfarande som nya efter 1,5 år! Otroligt bra, sen blir de kassa i tyget om man tvättar med sköljmedel, vilket man inte ska. Så är säkert därför flera upplever de som " dåliga". Har även softshell varianten på vintern och det enda där som är negativt är att pikeur-texten spruckit på låret. Men det överlever jag.

Tänk så olika det kan vara. Jag tycker absolut att Pikeur är väl värda sitt pris (vägrar släppa in några andra ridbyxor i min garderob), förutsatt att man följer tvättråden vilket många tyvärr inte gör.
Om byxorna bubblar sig så har man använt sköljmedel. Om sömmarna spricker, ja då har man förmodligen tvättat dom på tok för varmt så byxorna krymper och sömmarna spricker så fort man sätter sig på huk.
Mina äldsta Pikeur är 6 år gamla och hänger fortfarande med utan problem.

Tvättar mina i 30 grader, aldrig sköljmedel och aldrig torktumling. Vad är det mer man ska göra? Sömmarna spricker inte på mina utan det är tyget i grenen som det alltid går hål på. Alltid på samma ställe och jag vet att flera haft samma problem. Att det blir ett visst slitage efter mkt användning det köper jag men inte så här. Jag tycker att de ofta höll bättre förr, jag kunde ha mina Pikeur hur länge som helst förr men numera håller de inte. Jag betalar gärna en extra slant för bättre kvalite annars men då ska det vara bra kvalite också. Om jag köper Hööks brallor som håller längre än Pikeur brallorna så kan jag lika gärna köpa 3 Hööks istället för ett par Pikeur. Synd för jag gillar verklige Pikeur i övrigt passformen är super och de har alltid snyggast byxor...

• Gilla
Reactions: rtf
Min pikeur tappade färg efter första tvätten och knakar i sömmarna. Sen har jag även ridbyxor från jh-colection, köpta för halva priset och dessa slår mina pikeur gällande allt! Eller vist det kanske är lite sämre kvalité på skoningen, men för det priset har jag inget att klaga på.

Vad säger ni?

Dela gärna era åsikter!
Jag tycker att det är mils skillnad, ffa i ridkänslan! Jag har alltid hatat helskodda, tills jag provade pikeur. Provade ett par Grand prix från horze men det var lika gräsligt att rida i som jag alltid tyckt. Älskar pikeur!

Tvättar mina i 30 grader, aldrig sköljmedel och aldrig torktumling. Vad är det mer man ska göra? Sömmarna spricker inte på mina utan det är tyget i grenen som det alltid går hål på. Alltid på samma ställe och jag vet att flera haft samma problem. Att det blir ett visst slitage efter mkt användning det köper jag men inte så här. Jag tycker att de ofta höll bättre förr, jag kunde ha mina Pikeur hur länge som helst förr men numera håller de inte. Jag betalar gärna en extra slant för bättre kvalite annars men då ska det vara bra kvalite också. Om jag köper Hööks brallor som håller längre än Pikeur brallorna så kan jag lika gärna köpa 3 Hööks istället för ett par Pikeur. Synd för jag gillar verklige Pikeur i övrigt passformen är super och de har alltid snyggast byxor...

Det vågar jag faktiskt inte svara på. Men slits Pikeurbyxorna så otroligt fort så skulle jag faktiskt reklamera. Pikeur är väldigt rädda om sitt rykte och sina kunder och jag vet av egen erfarenhet att dom är supersmidiga att ha och göra med gällande reklamation.
Reklamerade själv ett par 2 år gamla Candela som hade bubblat sig rejält men hade så klart inte kvar kvittot längre. Ett mejl och knappt två veckor senare hade jag ett par nya byxor hemma.

Vad säger ni?

Dela gärna era åsikter!

Jag föredrar helt klart Pikeur framför alla andra märken när det gäller ridbyxor. Visst, de är dyra i inköp men klart prisvärda. Håller länge och är absolut skönast.

Jag hade varken köpt Pikeur eller Hööks, utan istället Kingsland. Köpte ett nytt par Hööks-brallor innan nya jobbet (som hästskötare) och efter 7 veckor är de helt slut. Kingsland tycker jag håller ofantligt mycket längre, man får mer för pengarna helt enkelt (är iaf min uppfattning). Har aldrig haft Horze-byxor så kan inte uttala mig om dem.

Jag har faktiskt ett par ridbyxor från Horze, en vintervariant i softshell. De är väldigt bra, köpte dem dessutom när man fick 20 eller 30% på alla ridbyxor. Jag har även ett par i softshell från MH och de är absolut likvärdiga, skulle nog nästan säga att de från Horze är snäppet bättre faktiskt.

Vad säger ni?

Dela gärna era åsikter!

Jag tycker pikeurs brallor är snyggast och ger skön ridkänsla.
Tyvärr upplever jag att tyget blivit avsevärt mycket sämre. Jag har flera par som efter ett års användning(i komb med flera andra) antingen bubblat sig i tyget eller är på väg att göra det. Man ser de elastiska trådarna som gått sönder i tyget.
Jag har tvättat i 30, inget sköljmedel och ingen torktumlare/torkskåp.
Jag har lagom stora byxor( säljaren brukar ibland tycka jag ska ha mindre än jag har).
Dock har jag aldrig haft problem med sömmarna i dem.

IOM att jag är lång och rätt smal funkar inte byxor utan extra längd.
Så jag är lite begränsad i inköp.
Har på prov köpt ett par Kingsland dressyrbrallor.
Dock köpte jag nog lite för stora. Och det tyget verkar tyvärr stretcha sig mer.
Så de brallorna kanske inte används så mycket.
Men kul att testa iaf.

Liknande trådar

S
Utrustning Nu ska jag då tvätta mina Pikeur helskodda ridbyxor för första gången och jag undrar nu hur jag ska tvätta dem på bästa sätt. Hur brukar...
Svar
16
· Visningar
3 498
Senast: Eve
·
E
Utrustning Hej! Tänkte ställa alla er erfarna färgmatchare en fråga! Jag ska införskaffa ett par ridbyxor (antagligen från pikeur, men detta är...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: Centaur
·
C
Utrustning Undra om det är jag som är felskapt, men :crazy: Jag vet att jag är lite små tjock, rent ut sagt. Jag skulle gärna vilk aha en Kyra... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
13 152
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka