Piiiiiiiiiiiiiiiip

Is

Trådstartare
Jag behöver lite träningstips. Doris (6 månader) har extremt när till pipande (ja lider av schäfersjuka skulle jag vilja påstå). Allt som oftast kan jag än så länge ändå kontrollera pipandet bara genom att hon inte får nått som hon vill först hon är tyst MEN fotgåendet är ett problem. Jag kan få henne tyst även där, genom att helt enkelt plocka bort den bästa belöningen ( bollen) och bara belöna med godis men då tappar vi ju energin istället.... Vi är ju i inlärningsfasen så jag är mån om att det blir rätt från början men ska det vara så att jag måste välja bort energin pga pipande? Det ena ger ju uppenbarligen det andra just nu, och jag har lite idé torka här :(

Det jag gjorde på dagens träningspass var att jag provade ha bollen liggandes en bit bort och godis i handen. Visst det var inte lika katastrofalt som när jag har bollen på mig men kan inte påstå att jag var riktigt nöjd med resultatet heller. Tillägg är att så fort jag stannar så sitter hon tyst det är alltså bara när vi rör oss som hon piper och detta är något hon börjat med bara de senaste veckorna så jag vill liksom strypa problemet i sin linda om ni förstår vad jag menar.

Tror ni jag ska lägga undan bollen helt ett tag och prova få upp energin på nått annat sätt? Jag tänker att risken är att hon bara flyttar över energin+ pipandet till ett annat föremål alt att hon tappar energin.

Förtydligande: Det jag menar med att hon går med eller utan energi är att med energi går hon hela tiden i en förväntan, låst vid min sida, obruten kontakt och med "schvung" i steget. Utan energi, går hon på söndags promenad, har man tur så följer hon med när jag inte längre går rakt fram....

(PS till @Gunnar, skulle de inte vara bra med ett prefix som heter "hundträning" typ?)

Jag hade nog "offrat" energin sålänge, för just det problemet. Schäfrar har så otroligt stor pip-benägenhet, att sätter du in det i grunden blir det ett helt jäkla helvete att någonsin få tyst på henne misstänker jag...

Jag hade nog "offrat" energin sålänge, för just det problemet. Schäfrar har så otroligt stor pip-benägenhet, att sätter du in det i grunden blir det ett helt jäkla helvete att någonsin få tyst på henne misstänker jag...

Ja det är väl där jag står och väger också. Skittråkigt men kanske nödvändigt

Jag hade inte valt bort "energin" utan jag hade jobbat runt problemet på lämpligt sätt. Det verkar vara en belöningsförväntan som ställer till det? Eller?
Då kanske det är lämpligt med lite träning kring belöningsregler? Gå tillbaka till grunderna?

Eller kan du ändra på sättet du tränar fotgående så att hon slipper gå upp i förväntan?
Gå tillbaka till mer frivillig följsamhet som inte blir så "kravfylld" (alltså inga kommandon)?
Hur hanterar ni belöningarna? Jobbar du med omvänt lockande med bollen så att hon måste koncentrerar sig för att få ta den?

Min 6 månaders är också ganska pipig. Han piper när det blir för svårt, när han har svårt att förstå och när han tycker synd om sig själv för att han inte får träna (alltså när han pausar och annan hund kör).
Jag försöker jobba förebyggande så att han aldrig ska hamna i ett sådant läge, så att jag får många chanser att belöna det jag vill ha istället :)

Jag hade inte valt bort "energin" utan jag hade jobbat runt problemet på lämpligt sätt. Det verkar vara en belöningsförväntan som ställer till det? Eller?
Då kanske det är lämpligt med lite träning kring belöningsregler? Gå tillbaka till grunderna?

Eller kan du ändra på sättet du tränar fotgående så att hon slipper gå upp i förväntan?
Gå tillbaka till mer frivillig följsamhet som inte blir så "kravfylld" (alltså inga kommandon)?
Hur hanterar ni belöningarna? Jobbar du med omvänt lockande med bollen så att hon måste koncentrerar sig för att få ta den?

Min 6 månaders är också ganska pipig. Han piper när det blir för svårt, när han har svårt att förstå och när han tycker synd om sig själv för att han inte får träna (alltså när han pausar och annan hund kör).
Jag försöker jobba förebyggande så att han aldrig ska hamna i ett sådant läge, så att jag får många chanser att belöna det jag vill ha istället :)

Ja precis det är belöningsförväntan. Vi tränar ju hela tiden att "man ingenting får om man piper", belöning får hon när hon utan pip söker kontakt och gör det jag ber och detta oavsett vad vi gör och somsagt alla andra gånger fungerar det utom just vid fotgående så vet inte riktigt hur jag ska tänka. För så fort vi stannar eller gör något annat så är hon tyst och väntar på belöning. Tränar ju ofta spontan fotgående på vanliga promenader dvs jag berömmer och belönar (med godis) när hon självmant sluter upp vid sidan och söker kontakt, något hon gör ofta och då utan pip utan lugnt och sansat. Men då har jag hittills bara gått rakt fram, utan att vända.

I går när vi körde innomhus sök kom pipet även där. Hon satt tyst tills jag skickade henne sedan pep hon under själva sökskicket. Dock bara första skicket innan hon lugnat sig men jag ser ju ändå att det kan bli ett problem.

Precis som du skriver så skulle jag ha jobbat med fot på ett annat sätt men vet inte riktigt hur jag ska göra på bästa stätt.
Sedan tror jag att pipet är lite åldersrelaterat för det är mycket som pågår i skallen just nu så mycket är jobbigt men man vill ju absolut inte att det blir ett befäst beteende.

Det är så bra att få skriva lite så här så man får tänka igenom det man gör i skrivit och samtidigt bolla med andra :) helt ovärderligt!

Om du tror att det är en tillfällig fas skadar det ju inte att vila från momentet. Eller iallafall göra det väldigt mycket enklare.

Har du tränat på samma sätt under strukturerade pass som du beskriver att du gör på promenader? Dvs även då jobba med att hon självmant söker sida och kontakt?

Kan hon omvänt lockande? Jag tycker det är guld på hundar som behöver lära sig att hålla ihop lite bättre :)

• Gilla
Reactions: Is
Jag behöver lite träningstips. Doris (6 månader) har extremt när till pipande (ja lider av schäfersjuka skulle jag vilja påstå). Allt som oftast kan jag än så länge ändå kontrollera pipandet bara genom att hon inte får nått som hon vill först hon är tyst MEN fotgåendet är ett problem. Jag kan få henne tyst även där, genom att helt enkelt plocka bort den bästa belöningen ( bollen) och bara belöna med godis men då tappar vi ju energin istället.... Vi är ju i inlärningsfasen så jag är mån om att det blir rätt från början men ska det vara så att jag måste välja bort energin pga pipande? Det ena ger ju uppenbarligen det andra just nu, och jag har lite idé torka här :(

Det jag gjorde på dagens träningspass var att jag provade ha bollen liggandes en bit bort och godis i handen. Visst det var inte lika katastrofalt som när jag har bollen på mig men kan inte påstå att jag var riktigt nöjd med resultatet heller. Tillägg är att så fort jag stannar så sitter hon tyst det är alltså bara när vi rör oss som hon piper och detta är något hon börjat med bara de senaste veckorna så jag vill liksom strypa problemet i sin linda om ni förstår vad jag menar.

Tror ni jag ska lägga undan bollen helt ett tag och prova få upp energin på nått annat sätt? Jag tänker att risken är att hon bara flyttar över energin+ pipandet till ett annat föremål alt att hon tappar energin.

Förtydligande: Det jag menar med att hon går med eller utan energi är att med energi går hon hela tiden i en förväntan, låst vid min sida, obruten kontakt och med "schvung" i steget. Utan energi, går hon på söndags promenad, har man tur så följer hon med när jag inte längre går rakt fram....

(PS till @Gunnar, skulle de inte vara bra med ett prefix som heter "hundträning" typ?)

Jag kör inte fotgående med så unga hundar. De har inte mognaden för att hantera motivationen och kravställandet. Det kommer pip eller frustrationshandlingar som ett brev på posten. Följsamhet börjar jag däremot med tidigt, men då handlar det bara om att vilja följa och vara nära. Blivande tävlingshunden är tio månader och en högtempererad sak och först nu anser jag att hon håller ihop tillräckligt och är mogen nog för att börja läras lydnadsmoment.

Nu tävlar jag i och för sig ipo där energi verkligen premieras, men just när det gäller högtempererade schäfrar så skulle jag även i brukset vänta tills hunden är stor nog att klara krav på tystnad och koncentration.

Något annat att tänka på är att försöka hitta just sin hunds rofas. Det används mest i skyddet, men är överförbart till lydnaden också. Hex varvar upp som sjutton i skyddsarbetet, men när hon är på väg att smälla en säkring så får hon hålla och bära ärmen/kudden samtidigt som jag lugnt smeker henne. Det samlar ihop henne igen och hon blir mottaglig för kommandon, utan att hon tappar någon energi. Att styra en hund med hög motivation är inte alltid enkelt och kan man då hitta vad som samlar ihop hunden är det guld värt.

@MiniLi Näh hon kan inte omvänt lockande, eller vi har grunden för det men vi har inte jobbat genomgående med det.
Men att självmant söka sig till sidan även under strukturerade pass har vi gjort mycket eftersom de har varit hela grunden och vi gör ju det mesta enbart med lek. Det är väl endast hit och "sidan" som hon har riktiga krav på sig då det är nödvändigt för att kunna gå lös :)

@Jadzia det kan mycket väl vara så att jag gått lite för fortfram (det är ju så roligt och svårt att begränsa sig). Vi leker ju allt vi gör (Lydnad, sök(markeringar), spår och skydd(bett övningar)) men hon är så sjukt duktig att man ibland nästan glömmer bort att hon fortfarande är så liten <3 (får bromsa mig själv hårdare)
Precis som du beskriver kör vi också i skyddet :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 364
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 308
Senast: Migo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 818
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar