Pigg, stark och springer

P

pralin

Har precis börjat rida en 7-åring travare. Världens gulligaste häst men ännu lite omusklad så han har lite svårt att bära sig. I skritt går det bra men i trav drar han bara iväg. Nosen högt och springer allt han orkar.

Jag försökte rida honom på en liten volt så att han skulle hålla ner tempot men då vinglar han bara eller bryter sig ut och försöker sticka iväg. Han lugnar sig lite när han börjar blir trött men då är även jag utpumpad.

Någon som har något tips på hur jag ska få honom "lugnare"? Som det är nu drar han bara iväg, starK som en oxe, och skiter totalt i mig.

Sv: Pigg, stark och springer

massa övergångar, serpentiner, volter m.m. se till att det hela tiden händer något nytt, och ge honom aldrig chansen att blir stark!

så har iaf jag lyckats med de travare jag ridit. gör dem uppmärksamma och avspända!
lycka till iaf!

Problemet är lite att jag inte hinner göra något innan han drar iväg. Bara jag tänker "trav" så är han iväg med världens fart och drar som en dåre.

trava två steg, sakta av. trava två steg, sakta av. bara att nöta nöta och nöta!
tillslut så går det att öka antalet steg...

Kvinnan som äger stallet fick tipset att rida runt träd i skogen. Hästen hinner då inte dra iväf g och du får tag i honom. Denna tjej tränar sina travare för att hålla för travoch det fungerade ypperligt.
Mycket övergångar från skritt till trav.
Så smånigom så kommer det. Lycka till

Jag tycker inte du ska stressa vidare till traven förrän hästen orkar bära sig själv och dig i skritten, det är en väldigt stort förändring att gå från travhäst till ridhäst.
När du sedan ska börja trava så trava bara ett fåtal steg, sakta av o trava ngr steg igen osv.
Sen tycker jag nog inte att man ska ge sig på paddock,volter,serpentinger osv de är inte vana vid det för fem öre! Ge dig ut och skritta på lång tygel, klättra osv. Tycker inte du ska böja 'nöta' i paddocken förrän han går ordentligt rakt framåt.

Han har varit ridhäst nu i ungefär 2år om jag förstod ägaren rätt, även om det är först nu hos ägaren han verkligen har börjat bli jobbad igen. Han skulle från början ha blivit hopphäst men slängtravade hellre mellan hindren än galopperade.

Då jag bara är medryttare en gång i veckan kan jag inte påverka så mycket vad de andra som rider honom gör utan bara vad jag själv gör för att bättre kunna komma överens med och "klara av" honom

En fundering :angel:
Skulle det hjälpa att longera honom före så får han springa av sig, eller gör det saken värre??
Jag brukar ibland måste longera av min kille den värsta energin, fast då har ju jag problem med att han tok galopperar... vet inte om principen blir den samma om dom tok travar....

Annars har väl flera skrivit bra tips, mkt kurvor och temopväxlingar...

När jag köpte min ex-travare så förklarade hans travtränare att travare ofta är vana att ta stöd/lägga sig på bettet i höga farter. För att sänka tempot skulle jag ge efter mer på tygeln och sedan göra korta upprepade förhållningar. Detta har fungerat bra för oss och i dag rusar han inte längre, har tränat mycket övergångar mellan skritt och trav, samt travat honom bakom en mycket långsamt-travande nordsvensk :devil: .

har haft samma problem, be några av dina kompisar följa med och sätt din häst längst bak. låt h*n inte gå om, om du är ute själv och h*n rusar i traven så sakta av till skritt direkt. börja trava igen och går det för fort så bromsar du in igen, försök hålla in h*n direkt han börjar rusa. det är en början iallafall.

Har faktiskt funderat på att longera innan för att se om inte det skulle kunna hjälpa. Dock vet jag inte hur pass van han är av att bli longerad och så var det år sen jag sist longerade så jag minns knappt hur man gör :o

Han ännu så länge bara ridit honom i paddock men det är tänkt att det ska bli mer uteritter sen. Tyvärr verkar hela stallet vara fulla av små hästar redo att explodera ;)

Problemet med honom är oxå att han är så otroligt nyfiken och vill ha koll på precis vad alla gör. Inte direkt sällskapssjuk men är det en annan häst på volten eller precis utanför, försöker han alltid vända sig så han ska de vad den hittar på och vill gärna följa med och springa bredvid vad den än gör.

hej, har också en travare som gillar att trava på. Jag longerar henne innan ridingen så får hon springa av sig om hon vill det. Men inte så att hon blir jätte trött..utan kan lugna ner sig och koncentrera sig på det ryttaren visar.
Kolla gärna in på ridsport.ifokus.se (utan www)

Vad händer om du ger honom lång tygel när han springer iväg? Precis som nån skrev så är travare vana att ta stöd i tygeln, ju mer stöd desto snabbare. Prova!

Kan prova att släppa på tygeln nästa gång jag rider. Lär dock dröja ett tag då pållen just nu är halt.

Ju mer du tar i munnen så kommer han bara dra mer. Så fort han travar släpp tygelen, går han i väg fort gör en halv halt och släpp sen igen. Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 329
Senast: mily
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar