Pigg och frammåt häst -> lungna ner sig?

S

spindel_17

tips till het häst

min häst är väldigt het.
hon stimmar upp sig och det är svårt att få henne gå lungt för när honn blir het blir jg lite för hård i handen för att kunna hålla henne.
nån som har nåt tips```???

Sv: tips till het häst

Jag har en häst som också är väldigt het och det får bli många halvhalter och många volter, cerpentiner m.m och jag måste tänka lugnt och slappna av. Efter ett tag så blir ridningen väldigt behaglig och han följer det tempot som jag vill ha. Har märkt att han fungerar väldigt bra när jag pratar till honom, behöver han lugna sig så säger jag lugn med mjuk röst och det hjälper. Ingen som går på en sekund att få till men efter ett tag fungerar det. Har fått hjälp av en tränare och jag märker att för varje gång så blir det bättre och bättre.

min häst är likadan. Men har blivit mycket bättre sedan jag började lägga in ridpass på ridbanan där jag bara arbetar henne i skritt. Och det är också så att en het häst ofta blir lugnare om det hela tiden händer nåt nytt, så gör volter, serpentiner, skänkelvikningar, tempoväxlingar för att hon ska ha nåt att koncentrera sig på. DÅ använder hon energin till nåt positivt!

ah nä men då går jag emot då :angel:

har en kompis som sa "om hästen går fortare, kräv att den går ännu fortare"

så tar man ner den SEN... men på så sätt slipper man det där att man blir hård i handen, släpp efter å kräv mer istället...

det funkade på min! nu tar hon halvhalter mycket bättre. sakta av å hålla på stissar bara upp henne... tillslut kommer ett bra tempo, å då kan man öka-minska utifrån det...

missförstå rätt bara... jag menar självklart inte att du ska gasa i 190 å spöa på hästen ;)

min häst lyssnar inte mkt på halvhalter.
men hon vill bara springa fort jämt

ah nä men då går jag emot då :angel:

har en kompis som sa "om hästen går fortare, kräv att den går ännu fortare"

så tar man ner den SEN... men på så sätt slipper man det där att man blir hård i handen, släpp efter å kräv mer istället...

det funkade på min! nu tar hon halvhalter mycket bättre. sakta av å hålla på stissar bara upp henne... tillslut kommer ett bra tempo, å då kan man öka-minska utifrån det...

missförstå rätt bara... jag menar självklart inte att du ska gasa i 190 å spöa på hästen ;)

Håller med dig helt och hållet, den tekniken fungerade jättebra på min häst :)

jo precis :rofl:
Det e många som har tittat lite snett på mig när jag far fram över åkrarna:angel:

Kolla igenom så att utrustningen passar (tex att sadeln inte klämmer, bettet är av rätt sort och i lagom längd) och att hästen inte har några fysiska problem, tex vargtänder i munnen som gör ont.

Sedan skulle nog jag jobba mycket från marken, tex med tömkörning och löslongering, för att få kontakt och kunna påverka hästen med röstkommandon osv.

Skrittarbete från ryggen kan också vara bra, men det förutsätter ju att faktorerna i mitt första stycke är rätt, annars kommer problemen tillbaka.

shit va dum jag känner mig nu då.. ingen har nämnt utrustningen ännu lixom :)

bra inlägg!

när min sadel (ok hästens) satt fel så kunde hon rusa till...
det märkte man på sadelutprovningen oxå om inte annat, hon rusade iväg eller blev hur grinig som helst om de satt fel!

knapp

så gör med. pollen med och han är jätte gla xD :D det är dock inte jag
hans utrustning passar osv. men han är bara allmänt pigg inte strirrig elelr nervös, väldigt kool i psyket så att säga.

jag måste arbeta MASSOR i skritten innan han kopplar av.
inte bättre är det heller att jag är tvingad till att rida på aldeles för stor vall som han ser som fräsåker :smirk:

Jag rider nu en EXTREMT pigg liten polle :angel:
det är svårt att få något vettigt arbete när man måste arbeta på en åker, dock rider jag i ena hörnet som går ut en bit som en mindre paddock/oval lång cirkel där är han något lungnare

jag försöker att slappna av och inte hänga mig i handen men det är ju så grymt svårt + att jag inte ridit han så länge.

han är väldigt lungn och fin när han börjar arbeta men vägen ditt är 2 timmar + lång.. :devil::smirk:

sedan att försöka få honom att luna sig på volten i trav är som att sälja själen till djävulen han bara springer

han är pigg, aldrig rädd elelr nervös

ska börja ta lektioner på honom till vinterlovet då jag får se om han lungnar sig en aning.

för övrigt rider jag mycket av saktningar men han lyssnar inte riktigt :confused: :crazy: lite jobbigt när man gjort ett 50 tal halter och han är fortfarande på ruta ett.

all utrustning passar.

har även börjat lide lydnad från marken men då leker han död fisk :o

btw. ursäkta rörigt inlägg med osammanhängande text fråga om ni undrar något elelr nått ni inte förstod . med god ton

//anna

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pigg och frammåt häst -> lungna ner sig?

Vad äter han? Kanske får för mycket havre?
Annars tycker jag att en utmärkt sak är att rida på ojämnmark (typ rötter) där han verkligen får tänka efter vart han sätter fötterna.
Mellan träd kan också vara bra.
:idea:

pellets grund *iallfall dne blå påsen*

så dte tror jag inte

han är arab hingst till lägger jag. lungt i tempramentet på backen men så fort man hoppar upp ska han iväg, han är EXTREMT utåtriktad och utstrålar glädje när han och jag är ute och busar

som idag :smirk: :D det var massa mys, vi red på alvaret = rötter, sten och jaa massa konstigt osså lät ja han bara gå som han ville i en 45 min och nog gick han värkligen över allt
och när vi kom ut på åkern ville han ha trav och snäll som jag är fick han väll trava då :smirk:

problemet är att jag egentligen inte har någon som hälst kontroll i trav och galopp när vi är ute och rider och vem vill inte ha det lix. :crazy: jag är ju iallfall tacksam om han iallfall samlar sig om man tar i tygeln eller tjja går lite saktare ^^

Rid i skritt tills det fungerar. Öva halvhalter i skritt. Funkar de inte i skritt lär de inte funka när det går fortare heller...

Hej
Jag har med en häst som är väldigt pigg ,het och med henne skrittar jag med väldigt mkt, och gör mkt volter, skänkelvikningar och sådanna grejer så att hon hela tiden har ngt att koncentrera sig på, och då hinner hon inte stresa upp sig lika mkt för hon måste hon lyssna på vad jag har att säga.Tränar även mkt halter och övergångar.
Lycka till med din häst:idea:

Vår ponny är den hetaste häst jag suttit på och jag har ridit många under årens lopp...

VIsst kan det funka till slut i skritt efter ett antal pass men när traven kommer blir det mkt värre och när man börjat galoppera är det nästan kört. Hon är en hopphäst som vinner allt men jag skulle vilja att hon kunde starta dressyr oxå för hon har ju kalasgångarter men det går inte när hon är så het på gröten.

Om man försöker trötta ut henne och rida på fortare blir det definitivt inte bättre då hon har så bra kondition nu. Longera och köra henne går inte men tömköra går.

Mitt tips får bli att låta bli hoppning och galopp till hästen är helt lugn, avslappnad och lydig i trav och väntar på sin ryttare. Men jag vill gärna ha fler tips för ex. på hur min ponny beter sig är: taktar i skritt, svårt stå still i halt, drar i väg som en travare eller tar upp huvudet och töltar om hon ej får gå iväg, lyssnar dåligt på halvhalter, slår bakut när hon inte får springa fort och börjar galoppera sakta eller på stället om man tar tag i henne ordentligt. Stressar upp sig. Men hon tar spö rätt vid en tillrättavisning när hon slår bakut då slutar hon omedelbart.

jasså mitt inlägg rymde hit :angel: aja svar motages :bow:

idag red jag en liten runda i skogen och sen kom jag till en åker jag tänkte för hon var stirrig hela turen o så gick jag ut på åkern och började jobba henne i skritt hon blev lugn jag pratade ,med henne hela tiden och mig själv så jag skulle slappna av.sen blev hon lugn o jag började trava hon var lugt jag pratade sen kom vi till lite galopp och hon var lugt det kanske är jag som måste slappna av....
eller vad tror ni???

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama