Pigg och "felriden" häst!

H

Hannan

Hej!
Jag ska bli medryttare åt en häst (1.58 hög) som tydligen blivit "felriden". Ägaren sa att de förra ägarna hade låtit honom rusa mot hindren o.dyl. Jag har varken ridit eller sett honom än (sker på onsdag :D ).
Men nu undrar jag om någon vet vad jag ska börja med. Har någon något förslag på hur jag ska få honom lugn, några bra övningar? Skulle vara bra om någon kan lite hinderavstånd också! ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pigg och "felriden" häst!

Jag skulle börja med mycket markarbete, tempoväxlingar och lydnadsövningar. Tex galopp mot hinder (30 cm högt) men bryt av till trav innan och trava över, prata mycket och var generös med beröm när hästen gör rätt.

Sätt inte upp höjd på hindret förrens du tycker att det är du och inte hästen som bestämmer.

Glöm inte att det är nyttigt för både dig om hästen att rida för instruktör emellanåt.

Lycka till!!! :bump:

/Maddie

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?