pigg av hösilage?

M

missan

Blir hästen piggare av hösilage än av hö? Det florerar ett rykte om detta i stallet, det sägs att det beror på det är så mycket protein i silaget. Är det så? Det borde väl helt och hållet bero på analysvärdena? :confused:
 
Sv: pigg av hösilage?

Du har rätt! Hästen har ju ett visst behov av protein och ett visst behov av energi. Om du fyller behovet med det ena eller andra grovfodret spelar ingen roll. Hade det varit så enkelt att mer protein ger en piggare häst lovar jag att du hört om det från mer officiella källor!!

Däremot kan ensilage ha bättre värden än hö. Men du anpassar ju utfodringen efter värdet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 001
Senast: Görel
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 123
Senast: lizzie
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 126
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp