Pigg arabkille

O

otsn

Jag har en arabvalack på 18 år som jag skulle behöva lite tips och hjälp med.
Han är en kanonhäst att rida på såväl ridbana som i ridhus, men då man ska rida ut blir han lite väl pigg. De går bra att rida så länge man skrittar, men när man ska trava med honom travar han bara en liten bit, sen övergår han i galopp, och sen är de väldigt svårt att få honom i trav igen, och detta är alltså bara då jag rider ut. Han rusar fram i galoppen, "drar" sig framåt, kastar upp frambenen och kommer ofta in i korsgalopp, håller man igen honom så galopperar han på snedden istället. När man sedan ska skritta igen rusar han fram och de tar ett tag innan han blir lugn igen. Och när han gör såhär försöker han inte få av mig, han verkar springa bara för att han kan.
Araber har ju en tendens av att vara väldigt pigg och het, men är de någon som har tips och råd? Jag har kollat rygg, mun, tänder, ben. han har inte ont någonstans. han är 142 hög, lite grövre i modellen. jag är 161 lång och väger 52 kg, så jag är inte för tung. tips någon? :)
 
Sv: Pigg arabkille

Du bör nog se över ditt ledarskap över hästen. Sök lite på ledarskapsövningar så kommer du att hitta lite information som kan vara nyttig. Finns ett och annat bra tips här på Buke.
 
Sv: Pigg arabkille

det vanligaste när en häst beter sig så är antingen
a) hästen rids inte ut tillräckligt ofta och blir självklart väldigt exalterad när den väl får komma ut."tillräckligt ofta" kan vara varje-varannan dag till nån enstaka gång i veckan beroende på häst.
b) hästen har överskottsenergi/får inte utlopp för sin energi.

Oavsett svaret är lösningen att rida ut rida ut rida ut! Och inte bara ut och skritta tio minuter varannan vecka, helst varje dag och det skall vara ordentliga pass. Låt hästen springa av sig! Det blir ju gärna att man undviker det jobbiga, men det gör bara allt värre.

Annat man kan se över är fodret och framförallt kraftfodret, att det finns en balans och att hästen inte får för mycket kraftfoder. Ofta fodrar man ju upp en häst som är lat på ridbanan, det hjälper ju dock inte så mycket och är verkligen att börja i fel ände.

Tänk också på att vara konsekvent- är det skritt så är det skritt och det NU inte om tre veckor. Du skall kunna skritta på långa tyglar avslappnat, växla upp i full galopp och sen ner i skritt på lång tygel utan problem- det är en häst i harmoni och balans! Att takta, springa på sidan eller att ständigt rida på kort tygel är inte tillåtet.
 
Sv: Pigg arabkille

Han rids varje dag, står max 2 ggr och de är då inte två dagar i rad. han rids på bana en till två gånger i veckan för instruktör, de andra gångerna ut. han blir absolut inte "lat" på banan utan har samma energi, men drar inte iväg på samma sätt som han gör när vi rider ut. jag har bara haft honom i ca två månader så vi lär fortfarande känna varann. när vi rider ut är de absolut inte bara för att han MÅSTE ut, jag har häst för att de är mitt intresse, och det är inge latridning.
och jag rider inte med kort tygel så jag sitter och drar honom i munnen om de är så du menar? han lyssnar på halvhalter, men "hoppar" ändå iväg emellanåt.
och när jag tar ner honom i skritt så skrittar han ju, men antingen väldigt fort eller försöker småspringa, lyssnar givetvis då jag ber honom, men försöker lika fort igen. efter ett tag ger han efter, slappnar av och skrittar lugnt.
han är väldigt känslig i både mun och skänkel.
 
Sv: Pigg arabkille

Ge det hela lite tid så hittar du nog rätt knappar till sist.
Ni känner ju inte varandra ännu=)

Men som ngn annan skrev, kolla över fodret.
Vad har du för bett? Har han alltid haft det?
Hur va han vid provridningen?

Min ena arabis har en tendens att hetsa upp sig lätt. De dagar jag känner att han är riktigt på "hugget" så ser jag till att ha full kontroll hela tiden.


Trava bara några steg. sakta av. Gör om. Det ska hela tiden vara på dina villkor. Se till att aktivera honom ute, genom skänkelvikningar,halvhalter,volter, serpentiner.
Vänta med att galoppa ute till han lyssnar ordentligt i traven.

Sen, som du själv säger, vissa araber är det full rulle i.
 
Sv: Pigg arabkille

ja de går ju bättre och bättre ju längre tiden går, men jag tänkte att de kanske finns någon med samma "problem" som hade något tips.
jag har ett vanligt tvådelat, jag fick med de då jag köpte honom och han har alltid gått med de, vill inte ha något skarpare då han som sagt är väldigt känslig i munnen. när jag va och provred red jag honom bara på bana, för de va mörkt ute. men jag fick en provmånad på mig. men då va han pigg, framåt och alert, men lyssnade hela tiden och va uppmärksam på allt som hände på ryggen, och de gör han nu med, vare sig jag rider ut eller inte. jag ser de inte som ett problem att han är såhär, men de vore roligt om de gick att få honom lugn så de går att rida ut utan att han kommer hem sjöblöt varje gång för att han hetsar så mycket. :)

de är i traven jag inte får till de, de va därför jag skrev från början, hur jag än vrider och vänder på de försöker han heeeela tiden galoppera, och jag vet inte hur jag ska göra för att få honom kvar i traven. tips på de? :)
 
Sv: Pigg arabkille

de är i traven jag inte får till de, de va därför jag skrev från början, hur jag än vrider och vänder på de försöker han heeeela tiden galoppera, och jag vet inte hur jag ska göra för att få honom kvar i traven. tips på de? :)

Låter som om han har fått galoppera ute med tidigare ryttare så att när du kommer upp i trav ser han bara grönt ljus för att springa och blir förvånad o frustrerad när han inte får.
I din situation skulle jag, varje gång han går upp i galopp, ta ner honom till skritt igen. Sen travar du igen när han är lugn, och galopperar han utan signal från dig går du tillbaks till skritt.
Jag tycker inte att det är godkänt hos en ridhäst att byta gångart utan att ryttaren har sagt till, han måste lära sig att det inte lönar sig, han får inte springa ändå.
Sen som någon annan skrev, sysselsätt honom, rid lite dressyrövningar, få honom att lyssna på dig hela tiden.
Araber är smarta han kommer att lära sig fort :)
 
Sv: Pigg arabkille

Känner igen bilden av vad du beskriver. Vad vi har gjort med likannde hästar är att börja med att rida mycket i lingonriset, så de får börja varva ner från början.. runt stammar, över grenar så han måste se var han sätter fötterna och sänka huvet för att göra det. Är underlaget så bra att du kan trava lite är det kanon.
Men mitt bästa tips är oväntat nog att lära hästen att stå still och slappna av då. Börja i stallet eller var som helst, kan man få hästen att lugna sig genom att stå still, kan man göra en "omstart" och börja på ny, lugn kula.. :idea:

Mitt sista tips låter väldigt flummigt, men det är svårare än det låter.. Det är att slappna av, sucka, gäspa och rid som om du håller på att somna!! Det smittar av sig på hästen mer än man kan tro, men det är jättesvårt när hästen är pigg, och när man ännu inte känner varandra.. (Jag red en galopphäst som var så stressad att hon galopperade när alla andra skrittade, enda gången jag fick henne att skritta innan träningsrundan var när jag somnade på hästryggen....:angel:)

lycka till!!
 
Sv: Pigg arabkille

Det kan bero på flera olika saker..
1. Hästen har inget bra foderstat, för mycket energi..
2. Hästen rids ut för sällan
3. Hästen är känslig för ryttarens signaler och ryttaren spänner sig för att den "vet" att hästen kommer dra
4. Hästen ignorerar ryttarens förhållande hjälper och behöver befästa hjälpen
5. Hästen är för svår för ryttaren
6. Hästen har överskotts energi och blir bara "laddad" av att behöva skritta

Det kan finnas andra anledningar också eller vara kombinationer ..
Känner du att du klarar av hästen så skulle jag ha låtit den springa av sig först.. alltså inte skritta för länge, för det ger bara en "överladdad" häst som sen exploderar när man väl ber den springa.
Kolla också över foderstaten. Får den för mycket utav nånting och hur mycket kraftfoder får den? En väldigt pigg häst hade jag hellre gett bara grovfoder (förutsatt att grovfodret innehåller tillräckligt).

Sen gäller det för dig att verkligen ta igenom dina halvhalter. Lyssnar hästen inte på förhållande är det halt på en gång som gäller, eventuellt ryggning.
Sen måste du tänka över din sits, påverkar den hästen på något sätt? spänner du benen? hur är foten vinklad? kniper du med knäna? osv.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp