Pierca en 14-åring?

Sv: Pierca en 14-åring?

Kanontänk, Petruska:)

---------------------------------------------------------------

Jag är helt inne på att ja, det finns risker, men jag tror att det skulle vara kanon för dottern att ta plats och synas, och bara att hon uttrycker att hon vill något verkar ju vara ett hallelujahmoment.
Jag skulle inte rekommendera ett tauering istället, möjligheten att ångra sig finns iaf med en ring i läppen, däremot blir det värre om man har en drake på ryggen och tröttnar.
Visst får en del små ärr, men är det hela världen?
Väldigt många får ju inga komplikationer alls.

Hoppas dottern får sin ring nånstans, och att ts uppdaterar:)

Hej, jag har en dotter som kommenterade en kompis till henne som piercade sig. Det är en kompis som är blyg och tystlåten. Min dotter sa:- varför började hon inte prata med oss i stället vi hade ju sett henne då med. Det tyckte jag var insiktsfullt av min dotter, att hennes kompis ville bli SEDD. Kanske din tjej kan få träna på att prata och ta för sig på andra sätt, eller få lite fräna kläder. piercing är trots allt ett rätt stort ingrepp.
Lycka till vad du än bestämmer dig för.

En man i min umgängeskrets är narkosläkare. Han ser så pass mycket ridrelaterade skador i jobbet att han förbjudit sina döttrar att rida. Jag är seriöst arg över detta, då i alla fall två av döttrarna vill rida och jag tycker ju att ridning är en lämplig hobby och en utvecklande sport.

Era barn får ju uppenbarligen rida. Så jag undrar vad skillnaden är? Man kan ju faktiskt bryta rygg/nacke om man ramlar av hästen.

Nu var inte detta till mig men kan inte låt bli...:smirk:

Det måste ju finnas en anledning till att studios har åldergräns på piercings och tauteringar, det är ju satt till en viss ålder och är nog inte endast en rekommendation.
Visst finns de som tillåter att gör dessa saker med skriftlig tillåtelse av förälder, och de seriösa gör det inte med lapp ifrån förälder utan då med personens mamma med, helt enkelt med giltigt ID så det inte bara är en "snäll" vuxen som ställt upp som vittne.

En piercing är att man för in ett för kroppen okänd "metall" som inte finns där naturligt, och som riskerar avstötning med ingfektioner och ärr som följd..det kan lyckas eller inte men tråkigt att en ung omyndig människa ska få utstå det för att man som förälder vill var snäll, visst ska man var snäll men man är ju förälder av en anledning med.

Jag är ingen motståndare till varken piercing (haft 2 st, en gick det fel för och den andra gick det bra för, men borttagen idag) eller tatueringar (har 2 st och kommer skaffa fler så småningom.)

Men jag är vuxen och vet om riskerna, och har bara mig själv att skylla.

Fick vänta tills min 18 årsdag för att gör min första tatuering och det är jag idag glad för, valde ett annat motiv än det jag ville ha 3 år tidigare och en mindre synlig plats än jag tänkt ifrån början, Tack mamma som hindrade mig! (Tjatade i 3 år.)

Ang. Hästar och ridning, om det vore så farligt varför finns det ingen åldergräns där, det finns ju till och med hästdagis? ;)

/ Chivita

Senast ändrad av en moderator:

Petruska och Kanelbulle - även om ni inte känner min dotter så är er förståelse av situationen mitt i prick! Olmea och Mimsan, det handlar inte om att hon vill kompensera ett dåligt självförtroende eller att hon egentligen vill bli sedd.

Egentligen vill hon inte och har inte alls haft något behov av att bli sedd/bekräftad (någonsin egentligen -ända sedan hon var riktigt liten) på ett ytligt plan som utseeende och hon har heller inte haft behov av att låta egna viljeyttringar påverka sitt liv/omvärlden. Snarare har det varit tvärtom, och ett riktigt problem för henne eftersom hon ändå innerst inne vill saker men inte riktigt har kunnat uttrycka det. Hennes lillebror är mer fåfäng och otroligt mycket mer artikulerat viljestark än vad hon är! Det är ju det som gör att jag blir lite överdrivet uppmuntrande till ens antydningar om att vilja låta omvärlden få se henne.

Hon funderar fortfarande i lugn och ro. Kanske det inte blir någon alls till slut, jag är mest bara glad över att hon ens funderat!

Jag känner igen mig själv som 15-åring otroligt mycket i din beskrivning av din dotter.

Det vore som sagt roligt om du uppdaterar om vad resultatet av funderingarna blir:)

Hejsan, jag har kollat lite på den här "tråden". Jag är en Tjej på fjorton bast ochjag har piercing i naveln, jag tror oxå att jag ska pierca läppen. Jag får egentligen inte för mamma, men för pappa får jag han säger att piercingar är bättre än tatueringar. Han har fem stycken och mamma tycker att mina fyra hål i öronen räcker. Jag har en väldigt blandad klädstil men går oftast omkring med stora kläder och häng (jag vet, jag är tjej men vem har sagt att det bara är killar som har häng) jag har tjatat länge på piercing i tungan men det är absolut förbjudet så om jag ska få pierca mig i ansiktet så blir det läppen. Jag vill helst ha spiderbite, alltså tre stycken men ska nog börja med en för att se hur det blir lixom. Om det blir bra gör jag nog snakebite, (två stycken). Får se om jag gör spiderbite, känns lite för tidigt ännu. Du är en super bra mamma som låter henne pierca sig, det är det man vill. Min mamma säger att jag kommer att ångra mig sen, men hallå. Det är jag som har piercingarna inte hon, jag tycker du ska låta din dotter få pierca sig för det betyder väldigt mycket att veta att man har sin mamma vid sin sida. Jag önskar att min mamma va mer som du, jag får knappt vara med mina "svartklädda" kompisar för henne. Oj, nu blev det personligt, men du förstår hur jag menar. Ha det bra:)

Ögonbrynet läker långsamt och blir lätt inflamerat... Mindre kul att fastna nånstans oxå, tex tröjor:crazy:

Känns inte igen efter 8 år med ögonbrynspiercing. Enda gången den har inflammerats och varit till besvär var när jag slog huvudet i väggen för några år sedan, men huvudvärken var värre än inflammationen. ;)

Jag har inget emot att 14åringar piercar sig, det tycker jag många i den åldern har.
Det jag rekommenderar är en ring i lägen, om man säter en stav så nöter den i värsta fall ner tandköttet & kan i framtiden leda till tandlossning.
På mej nötte det ner så jag tog bort, piercade om & satte en ring istället, den kommer inte åt tandköttet.

Folk skriver att livet inte blir bättre av att pierca sig, men många blir mer självsäkra, det kanske kan vara ett första steg mot mer självförtroende.
Det viktigaste är at man känner att man har ett utseende som passar en själv.
Kan erkänna att jag själv vantrivs oerhört & känner mej naken utan piercing, även om jag varierar mej, tar bort & sätter dit, så jag har förståelse för att andra oxå känner så.

halloj tänkte att jag kunde komma med lite synpunkter på piercingar..
just nu har jag två, en i läppen och en i septum(tjurring :) ).
den i läppen tog jag när jag var 17 hos en seriös piercare och har aldrig haft några problem med den alls, inget skav på tänderna eller tandköttet.
min piercing sitter högt upp, nära läppen.

MEN seriösa piercare som är medlemmar i ASAP sweden piercar inte barn under 15 och upp till 18 ska föräldrar ge sitt medgivande.
Själv skulle jag aldrig pierca mig hos en ickemedlem, de som följer ASAP har strikta hygienregler och garanterat sterila metoder!
men vill ju inte riskera en infektion av t.ex HIV eller hepatit......
läs gärna mer på :

http://www.federal.se/fragor-filer/fragor-index.htm

själv tycker jag att läpppiecing är en bra första piercing, den kryper inte och lämnar inte fula synliga ärr om man tröttnar :)

vad beträffar inlammationer o spruckna tänder m.m... jag har aldrig stött på detta i princip alla i min stora umgängeskrets är piercade, tandskador får de som går runt och tuggar på staven. detta kan förebyggas genom att man använder en ring istället!.. inflammation gäller det o tvätta ordentligt, ger den inte med sig. ta ut piercingen och gör en ny när den gamla läkt. det går iaf att ångra sig beträffande piercingar. ärr syns oftast bara en kort tid efter.
vill flickan pierca sig varför inte!!? det blir nog jättebra!!:)

inflammation gäller det o tvätta ordentligt, ger den inte med sig. ta ut piercingen och gör en ny när den gamla läkt.

Gammal tråd men visst.

Mjaa, ta ur smycket ur en infekterad piercing är inte bra. (Jag förutsätter att det är infektion du menar och inte inflammation.)
Smycket fungerar nämligen som dränage. Tar man ur smycket är risken att infektionen stängs inne.

Rent allmänt. 15/16-årsgräns på seriösa studios och då med målsmans godkännande. Alltid 18 år annars.
Örsnibben kan undantas och ha en lägre åldersgräns eller inte. Dock alltid målsmans godkännande.
Surface-to-surface och intimpiercings är alltid 18-årsgräns.

Jag skulle nog inte låta min dotter pierca sig. Jag ville själv ha piercing i den åldern, men mina föräldrar sa nej och det är jag nog glad för nu. Alla former av piercingar medför risker, små och betydligt större. Min egna värsta "piercing" om man nu kan kalla det för det tog jag högt upp i örat, tyckte det var skit snyggt, fick jätte ont och tog bort den efter ett tag, nu har jag ett svart hål där som minne....
I naveln: kan fastna i ridbyxorna och ja... slitas ut vid ridning (fick ej ha det på kurserna)
I tungan: Kan lossna under ridning och man kan sätta staven i halsen, har faktiskt hänt!!! Höll på att kvävas den tjejen.
I näsan: Om man har otur kan man ta en nerv som sitter där och bli förlamad i ansiktet.
Dom andra ställena var det väl andra som tagit...?
I övrigt har du ju allergi, var, svullnad och andra trevliga problem.

Jag är HELT ÖVERTYGAD om att din dotter som börjat ta för sig inte kommer att sluta göra det bara för att du sätter stopp för piercing.
18-års gränsen finns ju av en anledning, och vill hon fortfarande då så är det ju bara att sätta igång...

Skaffa dig mer info på ett ställe som piercar, dom kan nog hjälpa dig bättre.

Jo, men om kulan låssnar så känner man ju det, och staven rammlar inte ur hur lätt som helst. Möjligtvis om man har en för kort stav.

Självklart skulle det kunna hända, men vanligt är det då inte.

Jo, men om kulan låssnar så känner man ju det, och staven rammlar inte ur hur lätt som helst. Möjligtvis om man har en för kort stav.

Självklart skulle det kunna hända, men vanligt är det då inte.

Jag skulle säga att risken är ganska minimal.
Jag vaknade till och med när min kula släppte i staven, och inte ens då hade staven hunnit åka ur tungan.

Man får se till att skruva åt den med jämna mellanrum.

Men om tungan blir infekterad så kan den ju svullna, och då kväva en.
Det har jag fattat som den stora risken med tungpiercing?

Förresten, för att bidra lite till tråden;

För ett år sen, när jag var 14 funderade jag lite på piercing, men skulle aldrig få för mig att göra en själv, alltså i så fall hos en seriös studio. Nu när jag är ett år klokare, så vill jag inte längre. Mycket finare att vara naturlig, jag har tillomed plockat ur mina örhängen!

noway. det är bara en myt.

och sen så blir inte tungan infekterad om du sköter den rätt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar