Pierca en 14-åring?

Sv: Pierca en 14-åring?

Jag vill ju uppmuntra varje tecken på självständighet och busighet. Ibland påminner jag och min dotter om Eddie och hennes mycket skötsamma dotter i Helt hysteriskt :crazy:

Oh vad jag känner igen det där! Min dotter är snart 14 och precis som din. Men förra året tuffade hon till sig och började leva ut sin rockersida, så nu är det svart och nitar som gäller. Jippi!

Jag hade min i ögonbrynet ett kort tag, men så gick jag in i en stolpe och slog sönder ögonbrynet (rejäl smäll!) så jag fick ta ut den. Och när gonbrynet var läkt så var även hålet det. Det syns inte alls om jag inte tittar riktigt nära i sminkspegel och då vet jag ändå i vilket ögonbryn det var.

jag själv gjorde min första piercing i näsan när jag var 14år och har den kvar än...

har också haft i underläppen... men jag tog bort min då jag upplevde att den skavde på tänder o tandkött...jag ansåg att det inte var värt att riskera tandproblem för piercingens skull... dock har jag även i tungan men den bara ääääälskar jag o kommer aldrig att ta bort den!!!!

har även haft ögonbrynspiercing som jag plockat bort... och ärret är inte speciellt stort eller synligt... inget som stör mig iaf...

tycker absolut att du ska låta henne pierca sig o själv följa med o se att det blir en seriös studio... dock har vissa 16års åldersgräns även med föräldrars tillstånd....

Senast ändrad:

Finns det inget annat "tufft" än piercingar som hon skulle vara intresserad av?

Om hon vill ha i läppen kanske hon kunde ha en ring på ena sidan av underläppen.
Det hade jag förut och den nuddade inte ens tandköttet.

Nu har jag i mitten av underläppen och växlar mellan ring och stav.

Annars är det ju jättesnyggt med ring i mitten av näsan.
Får vilken näsa som helst att bli snygg.

kanske är bäst att avstå ändå, idag har hon ju inte ens hål i öronen.

Börja med öronen!
Jag har nickelallergi av det slag att jag inte klarar av att hålla i nycklar en längre tid, kan inte ha det i direkt anslutning till kroppen..

Jag har tre hål i ena örat och två i andra örat. Oavsett om det är guld, silver, titan el ngt annat så stöter min kropp bort det och jag får sår som varar och har sig. Och detta för att jag skulle ha hål i näsan.

Jag har en skräckbild på mig själv där "nickelallergin" från piercingen i näsan gått sålångt att jag har ett stort sår över halva ansiktet. Och så fort jag kommer i kontakt med nickel på utsatta områden så kommer såren direkt.

Hålen i öronen går "bra" om jag inte har dem i flera dagar i sträck, en dag är ok om det är äkta vara som jag stoppar in i dem.

Sen är det skitsnyggt med piercings, min lillasyster är där din dotter är, hon vill också ha piercing och är "rockare". Men Lisa har inga problem med att hävda sig utan piercing och får därför vänta tills hon är 18 och själv kan bestämma det. Mycket pga min situation.

Jag har en piercing i naveln som suttit där i 10 år nu utan problem, om 2 veckor åker den dock ur pga av växande mage ;)

Däremot hade jag en piercing i ögonbrynet som var i vägen överallt, det var på den tiden jag körde moppe och den tog alltid i hjälmen.
Den växte utåt så jag tog ut den efter ca ett halvår och jag har tydliga ärr än.

En läpp-piercing behöver inte innebära slitna tänder. Jag piercade läppen när jag var 15, den satt i i 5 år. Tungan tog jag ett år senare och den sitter fortfarande kvar. Var hos tandläkaren förra månaden och de hade inga som hellst anmärkningar på mina tänder! :) Den i läppen har jag ju tagit ut, fast av andra skäl. Har fortfarande ett litet, knappt synligt hål där den suttit.

Navel och Ögonbrunspiercingar är väl de som är besvärligast! Infektionsrisken är väl som allra högst i naveln om man ska lita på vad min piercare säger, dessutom är ju riskerna att de vandrar både i naveln och ögonbrynet ganska stor. (Med att de vandrar menar man att kroppen stöter bort piercingen och kan lämna riktigt fula ärr)

Att en tungpiercing kan klyva tungan är inte sant. :) Du blir inte heller lam i ansiktet eller tappar smaksinnet. Det är myter uppdiktade av föräldrar som inte vill att barnen ska pierca sig. Tungan är väl det stället man löper minst risk för skador när man piercar, dessutom läker en tungpiercing oftast mycket snabbare än en annan piercing.

Ja fast sen är naveln en av dom svåraste piercingarna att få att vara kvar. :o
Jag har haft en och min började vandra ut och typ alla jag känner som haft en har dom börjat vandra ut förr eller senare.
En av dom hade haft den i över 1 år utan problem då den helt plötsligt började vandra.

Ring i näsan kanske vore något? Funkar bra på dom flesta och förstör inga tänder.

Har inte märkt ngt på mig iaf. den sitter där den sitter. Vet att många utav kompisarna oxå har fått tagit bort sina. Men min sitter. Är väl säkert olika från person till person.

Jag håller med Mustasukka, argumentera för en ring i ytterkanten av läppen. Görsnyggt!

Nu har jag ingen erfarenhet av viljesvaga barn och tonåringar, men funkar det att argumentera i det här fallet?

a. Hon ska ju inte pierca sig för att göra sin mor till lags, då faller ju hela poängen.

b. Om modern argumenterar kanske dottern bara tystnar?

c. Vill tjejen pierca sig, eller vill hon pierca sig i mitten av underläppen?

*kl*

Läste en tråd för ett bra tag sedan ang problem som kan komma utav piercing i ansiktet. Där de läkekunniga uttalade sig. Ingen alls rolig läsning. Ska se om jag lyckas övertala Sök-funktionen att fungera för mig.

*kl*

Jag tycker de här annars är läckra
Tragus.jpg

industrial.jpg

annars håller jag med Mustasukka och ullo, en ring på sidan av underläppen är 10000ggr snyggare än mitt i och säkert inte lika vanligt!

En läpp-piercing behöver inte innebära slitna tänder. Jag piercade läppen när jag var 15, den satt i i 5 år. Tungan tog jag ett år senare och den sitter fortfarande kvar. Var hos tandläkaren förra månaden och de hade inga som hellst anmärkningar på mina tänder! :)

Precis vad min tandis oxå säger.:bow:

Det gäller att gå till rätt piercare som både kan ge dig rätt längd på staven och placera den rätt på tungan.
Sitter den på tungspetsen så är det klart att den slår i. ;)

Ja fast sen är naveln en av dom svåraste piercingarna att få att vara kvar. :o
Jag har haft en och min började vandra ut och typ alla jag känner som haft en har dom börjat vandra ut förr eller senare.
En av dom hade haft den i över 1 år utan problem då den helt plötsligt började vandra.

Ring i näsan kanske vore något? Funkar bra på dom flesta och förstör inga tänder.

Vandra?:eek: Jag har en i naveln,har haft den i alla fall 5 år..Den har inte rört sig!:o Berätta mer!:crazy:

Det gäller att gå till rätt piercare som både kan ge dig rätt längd på staven och placera den rätt på tungan.
Sitter den på tungspetsen så är det klart att den slår i. ;)

Absolut! :bow:

Jag rekomenderar TS att prata med många piercare och besöka olika studios. Seriösa piercare lämnar gärna referenser, visar upp utbildningar och har ofta inga problem att tala om ifall de begått något misstag någon gång. Även om en piercing är en litet ingrepp i jämförelse med t.ex tatuering så skadar det aldrig att efterforska noga innan man bestämmer sig för vart man ska vända sig. Att lyssna på andra piercades rekomendationer är också jättebra! :)

Man kan argumentera på ett sätt i den här stilen:
"Jag tycker det är jätteroligt att du vill pierca dig och jag tror du skulle passa jättebra i det! Men jag vill att du börjar med något som sitter på ett ställe som har lätt att läka, och som inte kan ge något permanent problem som t ex tandskador. En ring på sidan av läppen eller i näsan verkar vara en sån skonsam piercing. Vad tror du om det?"

Argument och tjat är ju inte samma sak liksom.

Nu har jag inte läst tråden och jag har inga moraliska invändningar men jag kan svara om piercings i allmännhet då jag har rätt stora erfarenheter.

Angående läppiercing (labret, center eller offcenter) så är det en relativt tacksam piercing. Spruckna och skadade tänder osv är överdrivet, hittar du en bra piercer som väljer placering och smycke efter din dotters personliga förutsättningar och din dotter inte "leker" med piercingen så är riskerna för tandskador i stort sett obefintligt.
En labret tar 4-6 månader att läka och under den tiden bör man inte byta smycke och man bör hålla piercingen ren (men inte för ren) och sig själv i god kondition (bra med sömn, mat osv, minimering av intagandet av gifter så som alkohol och tobak). J
Jag rekomenderar koksaltlösning som "tvättmedel" vilket innebär att man två gånger om dagen kokar koksaltlösning och baddar piercingen med ljummen sådan och gärna gör bad (dränker in en kompress och håller emot i ca 15 min) någon gång i veckan. Skölj mun med vatten efter varje måltid och gurgla gärna corsodyl eller liknande efter tandborstning morgon och kväll. Inget pill med smutsiga fingrar. Sköts piercingen bra har den goda förutsättningar att läka fort och smärtfritt.
Andra lättläkta "ungdomsvänliga" piercings är alla oralpiercings samt mjukdelar av öron (inklusive töjningar), surfacepiercings (så som ögonbryn, navlar, napes mm) är betyldigt mer svårskötta och riskerar i hög utsträckning att migrera. Bröstvårtor är inte heller lämpliga före 18 års ålder.

Hoppas svaret inte var onödigt nu, har som sagt bara läst orginalinlägget i tråden:angel:

Ang piercing eller inte lämnar jag över frågan till de andra. Har själv bara hål i öronen och skulle max kunna tänka mig fler hål i öronen men tror inte det blir av.

Däremot skulle jag vilja ge dig en eloge för du verkar vara en mycket stöttande mamma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar