Piaff med femgångare?

F

Frippen

Är det någon som har tränat piaff/passage med femgångare? Jag tycker att inlärningen försvåras av att dom gärna blir laterala i rörelserna. Hur har ni gjort för att komma förbi det?

Sv: Piaff med femgångare?

Min förra häst, en ren femgångare tävlad i femgång och pass piafferar. Det kom av sig själv med tiden då vi tränade att trampa i igångsättning till tölt. Det var aldrig piaff jag var ute efter, men det blev så.
Han har en mycket stark trav och pass.

/Malin

Trampade några steg i helgen efter lååångt sommardressyruppehåll :angel: . Har en 5 gångare m MYCKET pass så det är ju inte så enkelt jämt:smirk: ... För att lyckas med detta konststycke varvade jag öppna med förvänd sluta och där kommer det! Vet ej om det är rätt väg för alla men det funkar bra för mig och min kamel iaf!

Min Freyja var femgångare och jag tränade en del akademiskt med henne. Vi började med att öva inledande piaff arbete innan hon blev skadad, och hon trampade väldigt bra. Det var inga större problem alls!
//Julia

Hur la du upp träningen då? Är det bara jag som har problem med att tölten poppar upp ibland vid samling i trav?

Den laterala rörelsen är nog inte det största problemet, men det största jobbet på en femgångare är att få den till jobb med inriktning på bärighet. De vill hellre spjärna tag i bakbenen, och jobba med påskjutskraft istället. Kanske en piaff i flygande pass.:angel:

Den laterala rörelsen är nog inte det största problemet, men det största jobbet på en femgångare är att få den till jobb med inriktning på bärighet. De vill hellre spjärna tag i bakbenen, och jobba med påskjutskraft istället. Kanske en piaff i flygande pass.:angel:
:rofl: Eller varför inte en "omvänd" piaff i grisepass istället:D

Hur la du upp träningen då? Är det bara jag som har problem med att tölten poppar upp ibland vid samling i trav?

Jag tränade från grunden kan man säga! Jag följde den akademiska utbildningstrappan då jag tränade, även om jag "fuskade" och red ut och lattjade i skogen också! Denna trappa kan du kolla in på www.ridkonst.nu

Jag tränade under lång tid med Freyja och eftersom tölten medförde en del spänningar så la jag tölten åt sidan under en period, och tränade enbart skritt och trav (och galopperade ute) Jag hade aldrig några problem med att tölten ploppade upp i samling vid traven, kanske för att jag började så från grunden och arbetade mycket med traven och skritten vid hand under en lång tid. Jag lärde henne att flytta över vikt till bakbenen på kommado, ett kommando som jag sedan använde i travarbetet. men jag rekomenderar att du läser på hemsidan jag skrev ovan, eller mailar Katrin själv och frågar henne om hjälp.

//Julia

Varför verkar det vara så "inne" att målet är piaff/passage? Förstår det inte riktigt. Då borde man kanske köpa sig en PRE eller liknande i stället! AR är säkert super för att bygga upp och stärka hästen, men jag tycker som så att tex många femgångshästar är faktiskt inte bygga för den typen av samling. Varför välja en sådan ras om man tvunget vill träna piaff/passage?
Bara min åsikt och ingen kritik!

Finns en artikel i nya Hästmagasinet om en tjej som tränat sin islandshäst i detta!

Varför verkar det vara så "inne" att målet är piaff/passage? Förstår det inte riktigt. Då borde man kanske köpa sig en PRE eller liknande i stället! AR är säkert super för att bygga upp och stärka hästen, men jag tycker som så att tex många femgångshästar är faktiskt inte bygga för den typen av samling. Varför välja en sådan ras om man tvunget vill träna piaff/passage?

"...den typen av samling" Samling är väl alltid samling? Piaff/passage är kanske inte målet men väl en måttstock på att man nått ett visst mått av samling och distinktion mellan gångarterna.

Min blivande dam kunde lägga in lite piaff på hemvägen när vi hade "diskussioner" hur fort det skulle gå :D .

Målet är en hållbar häst (för mig iallfall) oavsett vilken ras man har. AR är ett super bra sätt att uppnå det på. Målet är alltså inte piaff eller passage (passage används inte inom AR vad jag vet) utan snarare vad det ger hästen. Dock anser jag att man inte ska börja träna piaff förän man är på rätt utbildningsnivå och jag anser att många börjar för tidigt, vilket då kan ha en negativ effekt på hästen istället.

Jag älskar islandshästar och vill rida tölt och pass. Eftersom detta är två gångarter som kräver mycket av hästen så vill jag "kompensera" genom att bygga upp en stark häst som klarar av dessa påfrestningar. Utförs tölten rätt så kräver den lika hög samlingsgrad som i en piaff och passen sliter på hästen, vilket ju är förståligt. DÄRFÖR tränar jag AR med min häst.

//JUlia

Den är bra - samlingen.
I alla lägen - på alla hästar.

Det tränar maggördeln och lyfter ryggen till styrka.
Kraften från detta ger mycket bra grundgångarter.
Något som annars just 5-gångarna kan ha svårt för då de lätt "faller isär".

När vi precis hade fått ny sadel till Saga visade hon tydligt att hon tyckte om den för hon samlade sig så mycket i traven att hon gick i passage!!:D

ville bara säga att min vallak töltade för första gången igår.. o jäklar idet att 5ggare kan sätta under sig! herre gud!! han satt fomligen på häcken o bara trampade! visserligen med magnus lindkvist i sadeln.. men han gjorde det!:banana: så det finns dom som är bra byggda för hög grad av samling!kämpa på!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 754
Senast: xfie
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
820
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka