Piaff-enkät

Sv: Piaff-enkät

Fast alltså, vänta lite här nu... Jag vet inte vad du sett som tramp, och vad din bild är av tramp, men tramp kan lika gärna vara av bra kvalite. Ni verkar ha sett dålig kvalite på tramp (och då kan jag förstå er reaktion och att hästarna tar till det för att komma undan), men för det betyder inte det att tramp inte skulle kunna vara bra kvalite, samlad och med energi och framåtbjudning. Jag tycker snarare att det beror på hästen och dess reaktioner, och situationen om man väljer att närma sig piaffen ur skritt, trav eller galopp.

En definition av tramp kanske vore på sin plats, uppenbarligen har vi inte samma syn på det... :idea:

Jag kan bara svara för "tävlingsdressyren" här men en av dom svåraste piafferna i Grand Prix programmet är den piaffen som kommer efter skritten för det behövs dubbelt så mycket energi för att lyckas och det är fler som misslyckas med att få energi där än när piaffen kommer ur passagen.

Dom flesta av skrittpiafferna blir ofta väldigt triangulerande och med noll framåtbjudning och energi.

Hmm, inte alls för att vara sådan, men det tycker jag gäller för en hel del sk piaffer oavsett vilken gångart man red innan... :devil: :p

Nä, seriöst, det jag hittills har lagt märke till själv är att man ur skritt får bättre samling, ur traven bättre takt och ur galoppen mer energi... Så för mig beror det mer på vad det är jag behöver förbättra just för stunden. Jag kan ju bara svara på vad som gäller för min häst, men jag har diskuterat detta med andra som också upplever samma sak (bl.a. min tränare).

Ardnas skrev:
Fast alltså, vänta lite här nu... Jag vet inte vad du sett som tramp, och vad din bild är av tramp, men tramp kan lika gärna vara av bra kvalite. Ni verkar ha sett dålig kvalite på tramp (och då kan jag förstå er reaktion och att hästarna tar till det för att komma undan), men för det betyder inte det att tramp inte skulle kunna vara bra kvalite, samlad och med energi och framåtbjudning. Jag tycker snarare att det beror på hästen och dess reaktioner, och situationen om man väljer att närma sig piaffen ur skritt, trav eller galopp.

En definition av tramp kanske vore på sin plats, uppenbarligen har vi inte samma syn på det... :idea:

Ok. Målet med tramp borde ju rimligtvis vara att få en piaffliknande rörelse med takt och tempo som de första byggstenarna samt som True_Blue skriver med början till korrekt vinkling av bakben. Visst, det låter fint så men jag menar bara det att i de fall jag har sett så har hästarna saknat detta och bara trampat på stället. Och att när hästarna väl lärt sig "tramp" så kan det vara svårt att få dem ur detta. (Som du skriver, jag har bara sett dåliga tramp, men det är just det jag ville varna för, många vet nog inte om kvalitets-skillnaden) Jag tror att tramp är svårare att leda till piaff än halva steg. Jag tror inte det är omöjligt, bara svårt att få till korrekt. Vad är i så fall skillnaden mellan korrekt tramp och piaff?

Sen tror jag precis som du skriver att det beror på hästarna och deras reaktioner samt vilket temperament de besitter. Jag tror på tramp, men jag tror också det är en svår övning för ryttare som pysslar med det för första gången.

Här skulle det sitta fint med lite videoklipp, eller hur!

//Poseidon - skyndar iväg på föreläsning - återkommer...

Nej, för min del handlar inte tramp ur skritt om enbart de saker du nämner. Visst, det är en trevlig bieffekt.

Nej, för mej är det viktigt att jag ska kunna rida rörelsen och förändra den närsomhelst, hursomhelst. En häst som trampar/piafferar på utan följsamhet är liksom inget kul hur bra den än piafferar.
Piaffen är sas inget mål i sej, att den är "perfekt" spelar ingen roll för min del - det viktiga är att det går att rida hästen in i den, i den och ut ur den på ett mycket smidigt och enkelt sätt. Detta för att man sas ska ha nån nytta av rörelsen i fortsättningen.

Att ta vägen mot piaffen ur skritt handlar för mej dels om att kolla av hurpass millimeterexakt följsamhet man kan få i hästens kropp och i bakbenen. Dvs "precisionsrida". Kan jag säga åt hästen exakt när den ska lyfta sitt bakben? Kan jag få den att lyfta in bakbenet ännu lite längre? Kan jag få hästen att mjukt svinga med sin rygg och komma fram till handen även fast den rör sej extremt långsamt genom kroppen? Detsamma även när hästen har en hög tak och hög energi i kroppen? Kan jag öka energin och således svävmomentet "exakt" - släppa på mer eller mindre? kan jag öka takten och sänka takten i skritten/diagonalskritten/trampet/piaffen?
Det svåra är ju oftast inte att få en bra piaff - det svåra är övergångarna till och från den. Där är "ridbarheten" och följsamheten A och O, och trampet är för mej en del att få detta.

Genom att "precisionsrida" bakbenen i skritten, så kan man utveckla både ridningen och hästens följsamhet något otroligt.
Med min gamle häst var gränsen mellan lagom mycket energi och spänning så hårfin (nuvarande hästar är dock helt annorlunda i den aspekten). Vi jobbade MYCKET med just "precisionsrida bakben" i skritt, jobbade mycket med att släppa på energi och sedan ta ner energin, öka takten och sänka takten. Detta gjorde ju givetvis att vi hela tiden gränsade mellan skritt, en skritt som var väldigt diagonal, en diagonal mycket mycket långsam rörelse (utan svävmoment), en diagonal rörelse med mer energi (tramp) - i denna högre eller lägre takt.
Ibland jobbade jag med en kort, mycket samlad skritt som dock hade en tydlig fyrtakt, ibland blev det mer diagonalrörelse och mer påsläpp framåt (mer påskjut bakom) osv.

Med hjälp av detta arbete kunde vi utveckla piaffen många grader - jag kunde "rida" rörelsen (motför att tidigare bara ha ÅKT den och hoppats på det bästa) och hästen förstod vad jag dillade om. Man måste sas bygga en hylla klar innan man går till nästa, detta var den hylla jag & gamlingen behövde för att få piaffen att fungera bra.

Att det skulle vara svårt att få dem ur trampet beror nog snarare på HUR man gör än VAD man gör...!
Jag har också suttit på "piaff-monster" (som jag kallat det), men som jag ser det hänger det nästan alltid på att varken ridbarhet eller följsamhet finns där från början. Följsamheten för sitsen är som bortblåst, och stressnivån brukar vara rätt hög = mycket svårt att kontrollera energinivån. Men nog kan man använda sje av trampet ur skritt för att komma åt grundproblemen även på dessa hästar, det beror på hästen...

Ang grundinlägget, tja, det är ju så extremt olika hur man väljer att jobba. Som jag ser det är det absolut bäst om man kan angripa grejer från flera olika håll "på samma gång". Dvs jobba mot piaffen både från skritten och traven. Att ta det ur skritten innebär att man lätt luras att samla piaffen "för mycket", att ta det ur traven är på det viset "enklare", även fast det där gärna kan bli att man börjar "stoppa upp" in i rörelsen och inte rider "framåt" in i rörelsen. Vad man väljer beror mycket på hästen. Och även ryttaren...

Ang ryggning har jag aldrig varit med om att man tagit piaffen ur denna, tror det finns många risker med det (men som sagt tidigare, det är inte VAD man gör som spelar roll, det är HUR man gör det). Däremot har jag upplevt det som att man kan använda sej rätt konstruktivt av ryggningen när det gäller galoppen. Men det är en annan femma :)

Alla vägar leder till Rom. Jag finner min precisionsridning med att placera bakben genom att tippa hästens bäcken via touchering, för hand och från ryggen, i skritt. Sen via halva steg.

Tramp är för mig en stillastående position. Den framåtskridande rörelsen anser jag nog angränsa mer mot halva steg. Att förbereda piaff från skritt är enligt mig inte tramp. Det kan vara halva steg ändå. Just den framåtgående rörelsen där hästen tippar sitt bäcken och vinklar bakbenen, sänker takten men bibehåller tempot anser jag vara halva steg. När framåtrörelsen är avstannad och takt, tempo och vinkling av bakben återstår ja, då anser jag att rörelsen heter piaff. Tramp är inte någon väg till Rom för mig, jag tycker att för mycket tappas. Precisionsplacera hästens bakben och svingning av ryggen är just sådana detaljer som jag däremot tycker bibehålls av halva steg och tippning av bäckenet i skritt.

Men sen tror jag som sagt att tramp kan vara möjligt. Jag har bara inte sett ett gott exempel. ´

//Poseidon - rusar tillbaka till föreläsningen...

Ah, då handlar det helt enkelt om defintionsfråga.
Vad är halva steg? Vad är tramp?
Piaff kan nog alla enas om, det är ju ett begrepp som funnits länge. Både halva steg och tramp är väl relativt "nya" ord, finns det övht någon "allmän definition" på dem?

evis skrev:
Ah, då handlar det helt enkelt om defintionsfråga.
Vad är halva steg? Vad är tramp?
Piaff kan nog alla enas om, det är ju ett begrepp som funnits länge. Både halva steg och tramp är väl relativt "nya" ord, finns det övht någon "allmän definition" på dem?

Jag försökte fråga detta tidigare i tråden men det "glömdes" bort. :angel:

mvh Jessica

poseidon skrev:
När framåtrörelsen är avstannad och takt, tempo och vinkling av bakben återstår ja, då anser jag att rörelsen heter piaff.

Måste bara få påpeka. :crazy:

Tempo är ju den fart (m/s) som hästen rör sig framåt i, alltså kan ju inte en rörelse avstanna med bibehållet tempo, eller hur!?! Man kan alltså inte rida samlad trav och piaff med samma tempo men däremot med bibehållen takt.

Tycker det är viktigt att man håller rätt på begreppen i en sådan här diskussion annars kan det upplevas som väldigt förvirrande för läsaren.

mvh Jessica

Tramp är för mig en stillastående position. Den framåtskridande rörelsen anser jag nog angränsa mer mot halva steg.
Här tror jag vi har förklaringen... För mig är inte tramp stillastående. Så här definierar jag, lite hafsigt hopslängd: halva steg=från traven och tramp=från skritten.
Då tror jag vi förstår varandra bättre, jag tror jag förstår vad du har för definition av tramp, och då kan jag förstå att du har problem med att se något bra med trampet.

Tänkte bara kommentera detta med piaff ur ryggning, då du tar upp det.
Har fått för mig att det är en vanlig metod i Portugal. Har inte varit där men läst en del om metoden. Man växlar alltså mellan ryggning och skritt. Ryggningen (om man ryggar på rätt sätt vill säga) samlar hästen och ger den en diagonal benförflyttning. Man växlar sedan mellan skritt och ryggning. Efter träning så bibehåller hästen den diagonala benförflyttningen (och samlingen) från ryggningen i skritten. Sedan bygger man vidare därifrån.
Mycket i träning av/mot piaff handlar ju om individanpassning tror jag. Alla hästar har olika temperament, vissa behöver variation, andra behöver samma sak, vissa behöver ta det i en lugn gångart för att inte stressa upp sig andra behöver lite högre gångart för att inte tycka det är tråkigt, förlora all bjudning framåt och somna på fläcken.

Men en fråga återstår. Det har ju varit en del diskussioner om för tidig piaffträning, stress-piaffande monster är ju en produkt av detta bl.a.
Så vad tycker ni ska sitta för att hästen är redo för detta? Så tidigt som relativ skapliga volter och hjälplig öppna? Eller ska hästen ha mer koll på sin kropp först?

Och vi har definitivt ett problem med definition av begreppen tramp och halva steg. :) En häst som bara står på stället och rör fötterna upp och ner har jag hört sägs trampa, men för mig är det inte tramp.

Tja, som jag ser det bör man - om man har en tanke att rida piaff, redan från början tänka på detta. Som jag ser det påbörjas "piaffträning" redan med fölet... ;)
Men det tar många år innan du har en piaff att rida.

Det är små saker det handlar om, tex att hästen alltid "startar traven bakifrån" (vilket i sej ju gör att man inte kan trava förräns man har en någorlunda grundläggande följsamhet för sitsen och förståelse för skänkeln), att den "följer energinivå" på ett bra sätt ända från första stund.
Jag tycker att man bör jobba med "precisionsridning" av bakben ända från det att man sitter upp på hästen första gången, att man bör jobba med följsamheten både i skritt och trav - och där kommer naturligtvis samling in naturligt, och när jag pratar samling är det med tanken mot piaff tids nog.

Med min fåla har jag jobbat mot samlingen i skritten för att få bra travfattningar - det är samma arbete när man jobbar mot piaffen bara att detta arbete är på en mycket lägre nivå och med mindre krav. Men visst finns piaff-tanken där redan på den nivån. När jag väl begär piaff av hästen ska det sas vara plättlätt för den, vi har ju redan jobbat med samma arbete ända sen första stund.
Visst kan man på en begåvad häst i detta arbete (med bra "travfattningar") råka få nåt piaff-steg, då får man väl bara säga oops och anpassa ridningen så det inte blir fullt så stort "utslag". Även de som har lätt för sej behöver uppbyggnadsarbetet.

Sen hur långt tid det tar innan man är klar för just PIAFF, är en annan femma och går inte säga (hästar är inga maskiner, och inte människor heller :) ). Som jag ser det i min omgivning - verkar det lätt att tro att det inte är piaff-träning om hästen inte står på stället och piafferar för fullt på en gång..... Vilket ju är ett stort misstag. Man måste kunna se helheten och vägen, men det är svårt i början?

Aha! Ja för mig är tramp en statisk, icke bärig position där hästen (fyrtaktigt oftast) trampar på stället. Tyvärr har jag sett den väldigt ofta och ser mer och mer... Halva steg är också för mig ur trav. Kan tas ur skritt(men är lite svårare, lätt att den statiska positionen kommer in om hästen lärt sig detta, alltså ett slags kritiskt läge som kan bli fel, right). I skritt kallar jag en samling med vinklade bakben och längd överlinje för tippning av bäckenet, blir aldrig taktfel eller taktbyte (till diagonal tvåtakt) bara skankböjning om det funkar korrekt.

Ber om ursäkt för mitt "tempo" i tidigare inlägg. Självklart ska inte tempot vara detsamma, det blir ju inte det om man sänker takten. Tempot sänks ju då också. Givetvis.

Har vi rett ut oredan? Någonstans kom vi, det var intressant att se hur olika man definierar.

Det enda jag och min häst trampar i är snö...

;) //Poseidon

Ber om ursäkt om jag verkade tjurig. :crazy:

Tycker bara att diskussionen blir så mycket bättre om man vet hur de som skriver definierar sina uttryck. Man slipper mycket tjafs om man vet vad som ligger bakom vissa "värdeladdade" ord. Exvis "Stöd-på-tygeln". :angel:

mvh Jessica

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 203
Senast: Elo
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Lisasliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama