photoshop?

Ek3n

Trådstartare
en fråga om photoshop. hur skaffar man det? köper man det, eller kan man ladda ner det någonstans..? vill gärna ha det, hjälp mig!

Sv: photoshop?

behöver du verkligen hela photoshop?
det är inget billigt program.
klart att letar man kan man säkert hitta det på nätet, men vill man lägga ut 8000+moms så fine.... kika in på dustin, inwarehouse eller liknande så sälhjer de photoshop.
det finns däremot alternativ.
gimp & paint shop pro som är två bra val. gimp är gratis och psp kostar runt 1000 lappen.
psp kan köra i princip alla plugins som finns till photoshop

Ett annat alternativ, om man nu nödvändigtvis vill ha photoshop är ju photoshop elements. Det är en lite enklare variant av photoshop som troligen innehåller allt du behöver fast med ett enklare användargränssnitt (photoshop kan vara lite knöligt att lära sig om man inte använt liknande program förut, och det som inte finns i photoshop elements får du vara en rätt avancerad användare för att sakna). Photoshop Elements köper du för 900-1000kr ungefär.

Men som Kuckeliku redan sagt - Gimp är gratis, och är ett rätt vasst bildbehandlingsprogram. Testa det först innan du lägger ut en massa pengar på photoshop eller något av de andra programmen eller skaffar en olaglig kopia.

Jag har laddat ner ett program som heter Photofiltre, och det är jättebra! :D

Men nu ska jag pröva med gimp. *laddar ner nu*

det jag vill ha, det är ett program där jag kan redigera bilder.

men jag är ingen datorexpert, hur laddar jag ner dom? jag sökte på dom namnen, men jag fattar ingenting :confused:

Jag villockså ha hjälp med hur man laddar ner GIMP!! Fattar ingentiing :o

Ok, här kommer min gimp-guide (jag rekommenderar gimp till alla windowsanvändare jag möter som vill ha ett enkelt och smidigt bildbehandlingsprogram):

För windows:
Gimp och GTK finns här: http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

Ladda först ner paketet med GTK och installera detta (tryck på nästa nästa nästa antar jag). Ladda sedan ner paketet med Gimp och installera detta.

Linux:
Använd ditt pakethanteringssystem (apt, portage etc) och installera gimp.

MacOS:
Jag har hittat installationsanvisningar för Mac OS X, men jag har inte testat dem då jag inte använder det själv.

Kort beskrivning av Gimp och hur man krymper bilder:
När du sedan startar Gimp kommer du få upp två "småfönster" (och Gimp-tips, som du kan välja bort om du vill). Det ena innehåller olika verktyg som penslar, textverktyg, markeringsverktyg mm, och det andra innehåller lagerlista och lite sådant.

För att öppna en bild klickar du på File i det översta fönstret, och väljer "open". Bläddra fram bilden du vill ändra och klicka på "open". Du kommer nu få ett tredje fönster som innehåller din bild och en menyrad.

För att krympa bilden, klicka på "Image" i bildens menyrad, och välj "Scale image". ("Pixel" betyder bildpunkt och är det vanligaste måttet på bilder. 4 megapixel t ex betyder att bilden totalt består av 4 miljoner pixlar.) När du ändrar värdet i den ena rutan kommer den andra att ändra sig automatiskt när du klickar i den rutan, trycker Enter eller trycker på "Scale", så bilden kommer att krympas proportioneligt.

För att spara bilden, klicka på "File" i bildens menyrad, och på "Save as...". Då får du upp en dialogruta där du ska döpa filen. Om du ger filen samma namn som den gamla filen och trycker på "Save" kommer den fråga om du verkligen vill spara över den gamla bilden. Glöm inte att låta filändelsen (.jpg t ex) stå kvar. När du klickar på "Save" (och bilden är en .jpg) får du upp en fråga om vilken kvalite du vill att bilden ska sparas med. Om du bockar i rutan "Show Preview in image window" kommer du få se filstorleken, och bilden ändras beroende på vilken kvalite du använder (mycket låg kvalite ger få färger, t ex). Jag drar alltid upp reglaget till 100% när jag arbetar med bilder, men för webbpublicering ger inte 85% någon synbar försämring och en mindre bild mätt i kB. Klicka på "Ok" så sparas bilden.

Jag använder själv linux, och kan därför inte beskriva windowsinstallationsprocessen närmare än så.

Okej, tackså jättemkt :D

Hur tar man t ex bort ett störande staket då? :bow:

Klonstämpeln är din bästa vän. Jag är värdelös på att hantera den, men du väljer den lilla grejen som ser ut som en stämpel (och visar texten "clone stamp" när du håller musen över den), ställer in hur stort område i taget du vill kopiera/klistra in, och så kopierar du en bit av området i närheten och "klistrar över" staketet. Det tar ganska lång tid, varför jag hellre undviker att ha med staket på bilderna från början. Det värsta jag brukar kunna klona bort är koppel mot suddad bakgrund. :)

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: sweep
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
534
Hemmet Chansar på att någon här har en Dyson. Funderar på att köpa en Dyson men jag har tittat på några där de har vi väggfästen till laddaren...
Svar
5
· Visningar
323
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka