Sv: photoshop?
Ok, här kommer min gimp-guide (jag rekommenderar gimp till alla windowsanvändare jag möter som vill ha ett enkelt och smidigt bildbehandlingsprogram):
För windows:
Gimp och GTK finns här:
http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html
Ladda först ner paketet med GTK och installera detta (tryck på nästa nästa nästa antar jag). Ladda sedan ner paketet med Gimp och installera detta.
Linux:
Använd ditt pakethanteringssystem (apt, portage etc) och installera gimp.
MacOS:
Jag har hittat
installationsanvisningar för Mac OS X, men jag har inte testat dem då jag inte använder det själv.
Kort beskrivning av Gimp och hur man krymper bilder:
När du sedan startar Gimp kommer du få upp två "småfönster" (och Gimp-tips, som du kan välja bort om du vill). Det ena innehåller olika verktyg som penslar, textverktyg, markeringsverktyg mm, och det andra innehåller lagerlista och lite sådant.
För att öppna en bild klickar du på File i det översta fönstret, och väljer "open". Bläddra fram bilden du vill ändra och klicka på "open". Du kommer nu få ett tredje fönster som innehåller din bild och en menyrad.
För att krympa bilden, klicka på "Image" i bildens menyrad, och välj "Scale image". ("Pixel" betyder bildpunkt och är det vanligaste måttet på bilder. 4 megapixel t ex betyder att bilden totalt består av 4 miljoner pixlar.) När du ändrar värdet i den ena rutan kommer den andra att ändra sig automatiskt när du klickar i den rutan, trycker Enter eller trycker på "Scale", så bilden kommer att krympas proportioneligt.
För att spara bilden, klicka på "File" i bildens menyrad, och på "Save as...". Då får du upp en dialogruta där du ska döpa filen. Om du ger filen samma namn som den gamla filen och trycker på "Save" kommer den fråga om du verkligen vill spara över den gamla bilden. Glöm inte att låta filändelsen (.jpg t ex) stå kvar. När du klickar på "Save" (och bilden är en .jpg) får du upp en fråga om vilken kvalite du vill att bilden ska sparas med. Om du bockar i rutan "Show Preview in image window" kommer du få se filstorleken, och bilden ändras beroende på vilken kvalite du använder (mycket låg kvalite ger få färger, t ex). Jag drar alltid upp reglaget till 100% när jag arbetar med bilder, men för webbpublicering ger inte 85% någon synbar försämring och en mindre bild mätt i kB. Klicka på "Ok" så sparas bilden.
Jag använder själv linux, och kan därför inte beskriva windowsinstallationsprocessen närmare än så.