Photoshop..

M

Moej

Har sett en del bilder gjorda i ps på människor med "babyhud", hur får man det så?

Sv: Photoshop..

En vanlig metod, om än inte helt perfekt, är att använda ett verktyg som "målar" oskärpa på bilden. Sedan går man över bliden och gör huden oskarp där den är ojämn.
"Proffs" använder nog en blandning av kloningsverktyg, oskärpa och påmålning och lite mer pill för att få önskat resultat.

Det kräver flera timmars noggrant arbete med att retuschera, klona, lägga oskärpa etc.. Är det mycket att göra på bilden så förlorar du också mycket i kvalitet. Då är det bättre att göra bilden "rätt" från början. Använder du analog spegelreflex så är det bäst att använda film speciellt avsedd för att återge hudtoner korrekt, rätt ljussättning och ett soft-filter som ger bilden lite oskärpa.

Senast ändrad av en moderator:

Är du professionell användare av photoshop? låter som det.. :smirk:

Moej: Det är varken krävande eller tar lång tid, så säger bara de oerfarna.. PM om du vill ha en genomgång.

obs. erbjudandet är stående till moej. obs.

Jag hade väl kanske inte velat kalla mig professionell men jag pluggar media/grafisk design och använder Photoshop mer eller mindre varje dag. Jobbar också med specialbeställningar (på en fotoaffär) som mest består av fotografier som skall restaureras/retuscheras.

Hur fort det går att fixa "baby-hud" beror mest på hur bildens skick är från början, men har du något supertips så vill jag också veta ;)

Senast ändrad av en moderator:

Där ser man. Var läser du? :)

"baby-hud" är ju en effekt oftast..
Kommer även av sig själv när man tar bort bildbruset som kameran skapar ;)

Tips och trix finns det överallt, sen vilket som är enklast och går snabbast är upp till en själv.. Jag har vant mig vid min metod som både är enkel och ger frihet när man gör den :D

Just nu eftersom neatimage nämndes så sitter jag och testar det.. det har faktiskt gått framåt sen första versionen. haha. förstör inte bilderna helt som förr i tiden :)

bra tips är väl annars att använda de udda verktygen och filter på de sätt de ska användas..

Tex är laga-verktyget en bättre start än kloningsverktyget osv. men de ska leva i symbios.. man finner sin egna teknik fort! ;)

Förövrigt. har du några bilder att visa som du retuscherat? -alltid nyfiken- och hur lär de er att göra det på din skola? :bump:

Pluggar i Norge på HiG

Nej jag har dessvärre inga bilder hemma som jag har retuscherat. De flesta har jag på uppdrag från kund och dem kan jag inte visa utan tillåtelse. Det mesta handlar dock om att ta bort personer/objekt som inte ska vara med på bild, rita till saker som skall vara med, fixa på gamla bilder som har blivit solblekta/fulla med fläckar/trasiga/repiga, förstora upp bilder från väldigt små format, justera färger, sätta ihop flera små bilder till en stor (falsk panorama) etc. Pilligt men väldigt kul när man har gjort ett bra jobb och kunden blir nöjd ;) En del bilder är dock i så dåligt skick att de blir ännu sämre..

I skolan har vi egentligen bara lärt oss vilka verktyg och filter man kan använda och vilka effekter man kan uppnå men inga specifika tekniker för just ett speciellt problem. Mycket har jag suttit och pillat med själv. Har jobbat i Photoshop en god del innan jag började i skolan så mycket kunde jag från förr också. Sen är en av mina kollegor på fotoaffären utbildad grafisk designer och han kan en massa knep och smarta trix om jag står lite fast.. :)

HiG var något nytt :) ah okey, hemliga arbeten.. ;)

Jadu knep behöver man! Det ska finnas en bok som är ganska bra, de visar speciella tekniker som de världsledande grafikerna/osv/osv använder sig av i sina arbeten. väldigt lärorik! :)

Värsta är när man får en bild som verkar vara tagen med webcam som de vill ha ut i storformat :cry: fruktansvärt!

well_what_the_hell skrev:
Tex är laga-verktyget en bättre start än kloningsverktyget osv. men de ska leva i symbios.. man finner sin egna teknik fort! ;)

Vet du om det finns nåt liknande i Paint shop Pro 8??? Har inte Photoshop....... Lyckades i alla fall fixa ihop en snabb bild igår, på mamma... hon fick 30 år yngre hud i ansiktet!! Det var skitkul, bara en test, men det här kommer jag att utveckla!! :banana:

Liknande trådar

IT & mobiler Kanske finns det någon mer teknisk än mig. Kalasdags och kompisarna önskar sig vbucks, alltså valutan i Fortnite. Det är oklart vilka...
Svar
6
· Visningar
539
Senast: AlinaT
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
530
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: sweep
·
IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
383
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka