Phenylbutazon

Re: Lägesrapport

Jo, det förstår jag ju. Vet. tyckte dock att vi skulle göra så här och vänta till fredag och se hur han verkar då. Är han inte bättre så blir det röntgen.

Det brukar vara så, när man är mitt i det hela så håller man koll på allt som skrivs och sen glömmer man.

Jag kan faktiskt inte säga om OW har varit inblandad i några endotoxin försök, mina källor är på andra sidan atlanten.
Det kan finnas en indirekt koppling, det finns för många frågetäcken för att man ska kunna utesluta dom små rackarna.
Endotoxiner frigörs när dessa bakterier dör men vad jag kan läsa mig till (att skriva förstå vore att skryta :o) så är det exotoxiner (från samma bakteriers cellväggar) som aktiverar en enzym som i sin tur orsakar släppen mellan hovbenet och hovväggen...
Busenkelt! :crazy:

R.E. Eustace jobbar för att minska övergödningen av den engelska hästen men jag håller med att hans vägledning kan skapa utfodringsproblem om man inte är någorlunda insatt i fodrets ABC. Det som gör honom till min idol är de enkla och konkreta tips som hans organisation förmedlar ut i världen. Jag har haft stor nyttan av dem i den akuta "vad gör jag nu?" - läge man hamnar innan förlmningen släpper och man får igång hovslagare och vet karusellen. :(

Fång anses mer bero på en grovtarmsstörning, en modell är, stärkelse till grovtarmen, snabb pH -sänkning, koliforma bakterier, dör frisättning av endotoxiner. NSAID är mer irriterande för magsäck tunntarm tex magsårsförändringar.
PL

Re: Lägesrapport

Men ett tips är att hålla koll på magen. Buttan kan slå ut även de snälla bakterierna i magen, de som behövs för ett friskt matsmältningssystem. Jag själv ger alltid någon sorts hjälp till magen vid buttabehandling. Hade en häst som blev jättedålig i magen. Tar tid att reparera.
En häst som varit sjuk behöver ju all tid att kurera sig och bli frisk. Har de då problem med magen samtidigt så drar man bara ut på tillfrisknandet.

Vet själv hur jag mår i min mage vid antibiotika mm och vill inte utsätta mina hästar för det.
Ge tex mag/tarmbalans, probiotika mfl
:)

Peter!
Vet du om det finns dokumentation på att fenylbutazon skulle "oskadliggöra" endotoxiner? Det enda jag har kunnat hitta är att det genom sin smärtstillande effekt motverkar vasokonstriktion samt utövar en positiv antikoagulativ effekt i hovens kärlbädd. Men endotoxinerna? Är jag ute och cyklar!? :confused:

Jag är ingen expert på inflammationprocesser så här rakt av, men NSAID hämmar syntesen av inflammationsmedierande prostaglandiner dvs bryter en länk i den inflammationsprocess som startas av endotoxiner.
PL

Tack! Låter logiskt. Nu kan jag ägna mig åt vettigare saker än att grubbla mig gråhårig!

QQQ - fenylbutazon är inte ett antibiotika!

Rent teoretiskt kan du ge hästen en ny omgång fång med butta, men det är rätt sällsynt. Däremot brukar ju magtarmbalans i någon form alltid ges till fånghäst id et akuta skedet (det är lite som att stänga båset när kon redan rymt, men) och jag ger *alltid* magtarmbalans när mina hästar får butta eller antibiotika. Som förebyggande.

Man lär sig något nytt varje dag! Önskar att jag tänkt på/vetat det för en vecka sedan. Ska köpa MagTarmbalans idag. Hans mage låter en hel del och bollarna är inte lika fina nu så det beror ju säkert på buttan då. Hoppas det inte är för sent att ge honom MagTarm nu bara.

Tant Ester
Vet att butta inte är antibiotika och det jag skrev var hur jag (inte hästen ) mådde i magen av antibiotika. Har själv inte provat butta så jag kunde inte referera till det. :smirk:
Om vi skall gå in på detaljer så menade jag lös i magen osv.
Har sett samma reaktion hos hästarna när de får butta eller antibiotika. Båda delarna kan ge orolig mage.

Ja. Det har alla NSAID-preparat. Inte så uttalad att man ger det i blodförtunnande syfte, men ändå. Många gamla verkar å andra sidan knapra magnecyl som blodförtunnande vid ökad propprisk! (Tror jag, eller så är det bara min mormor och hennes kompisar som gör det)!!

QQQ - då missförstod jag dig! Skulle inte rekommendera dig att proväta butta för att utvärdera biverkningarna... :) Men tänk på t ex Voltaren - kass mage och magkatarr/sår är inte helt ovanliga biverkningar!

Du har alldeles rätt i att NSAID's har antitrombotisk effekt. Acetylsalicylsyra (ASA) ger man tex vid hjärtinfarkt på människor iaf.

Hej förresten, mitt första inlägg här!

Det gör min mamma också...
Acetylsalicylsyra! 1900-talets mest underskattade dundermedel. Bra mot myggbett, huvudvärk och blodproppar, det ni! :banana:

Nu har han varit utan butta i två dagar och idag när han fick gå omkring lite i stallet när jag mockade hans box så gick han fint och verkade inte ha ont. *peppar peppar* Jag hoppas att det ser lika bra ut imorgon, ja fortsättningsvis också så klart. Tycker bara så synd om honom för han får stå i sin box dygnet runt, så han ser lite uttråkad ut. Men, bara han blir bra så. Brukar ta in hans kompis så att han får lite sällskap emellanåt. Han skulle stå inne tills på måndag och då ska jag prata med vet, igen.

Butta är bara smärtslillande med den hjälper ju hästen genom den värsta tiden! Man vet ju själv hur svårt det är att gå runt och ha ont.
Men det finns hopp!!! Min gamla sköthäst shetlandsponny fyllde i år 30, och har haft fång i minst 15år hovbenet syns i sulan men hon knatar på som ingenting.
Om man inte tar dit en hovslagare som verkar henne då kan hon inte röra sig, det ända vi gör är att kapar tån (rör ingenting under hoven) så hovarna inte blir förväxta.
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 096
Senast: AraSlei
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka