N
nasdaq
vilka hästar ska använda PG skor? och varför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För jag vill inte ha gummit mot hoven, då hovens rörelseförmåga mot skon hämmas. Men resultatet med att snön inte styltar sig får du ju naturligtvis med vanlig sko men sula också så det funkar ju med. Men jag valde PG...Varenne skrev:EmmaSH...
Varför PG och inte vanlig järnsko+sula antingen snösula eller vanlig..?
ja det tycker jag åxå. sen låser man ju hoven mer med en PG än med vanlig sko och sula - du måste oftast fästa skon fränare när du har PG för att den är tung och lätt att trampa av annars - alltså fler söm = låser hoven...Lill Hovis skrev:Aluminium plåten mot hoven är nog sämre än en järn sko +snö sula. Aluminium fräter på hoven.
Att aluminium skulle "fräta" på hoven är ju som dom flesta säkert förstår helt felaktigt, däremot nöts hovens trakter betydligt mer av en al sko än en järnsko.Lill Hovis skrev:Aluminium plåten mot hoven är nog sämre än en järn sko +snö sula. Aluminium fräter på hoven.
lucillehornline skrev:generellt sett så annvänds PGskon på knähästar. men det är både med framgång och bakslag tycker jag personligen. egentligen så fungerar ett dämpande hovbeslag bättre ju lägre ner i extrimiteterna som hästarna har problem. alltså så skall sulor, plastskor, PG och sådant fungera bäst på tex hovleder och krobleder och kotor. det sägs av veterinärer och många hovslagare att framknäna sitter för högt för att dämpningen skall kännas av så att det blir någon skillnad.
men som jag sa först så annvänds den som en "knäsko", och den fungerar ofta. men min egna erfarenhet är att den får inte bort symtomen på det sättet att hästen blir frisk - utan att den är så tung att hästen slutar rulla och känns frisk - vilket är HELT fel tycker jag. kombinationen med PG brukar ofta vara kortad käk. alltså döljer man bara ett problem och skjuter upp det..
jag har aldrig gillat PG för att den ger för mycket fäste och då hindrar hästens naturliga glidfas i nedtrampet vilket åxå medvärkar till förslitningar.
men det finns garanterat folk som gillar PG - men det gör inte jag. skulle vara kul å höra en åsikt från en som tror STARKT på att PG fungerar! fast jag kan inte se nåra fördelar - förutom att det går att dölja hältan, men tjänar man på det?? spara istället din vanliga järnsko och lägg på 3 st krukboots så har du samma variant - fast 300kr billigare och enklare att sätta på (PG e ju inte den skon som det krävs minst jobb att slå på) se om dom trampar av dom så ryker ofta hela hoven åxå (absolut inte alltid, men ofta)
chevan skrev:Att aluminium skulle "fräta" på hoven är ju som dom flesta säkert förstår helt felaktigt, däremot nöts hovens trakter betydligt mer av en al sko än en järnsko.
Det är alltså matrialet dvs aluminium som orsakar ett större slitage genom hovmekanismens rörelser inte genom ngn frätande process.
Så har man en häst med dåliga trakter bör man undvika att lägga på en aluminiumsko direkt på hoven utan sula.
Enligt min åsikt är PG skon en mycket potent sko som tjänar flera syften, inte bara som sjukbeslag.