Pfiff hoppsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MoQ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 133

MoQ

Trådstartare
Någon med erfarenhet av Pfiffs sadlar,fa hopp.
Kvalite och passform är något jag undrar över!
Vågar man köpa en sådan sadel(begagnad)!
Tack för hjälpen!

Sv: Pfiff hoppsadel

Jag har bara provat en Pfiff dressyr och är vädligt inne på en sådan. Mkt bra sadlar, till ett utomordentligt pris. Väldigt prisvärde och super å rida i. Sköna och man får bra sits!

Lädret är helt okej, men de har problem med snedsydda bossor och ojämna bommar. Så se upp.

Sedan är de väldigt små i sätena (även hoppsadlarna).

Glömde skriva om passformen...
Passar normalhög/låg manke och rak/rakare rygg (beroende på modell). Den är kort i anläggningsytan, men då sätet är så litet är de inte korta om sätena hade varit stora/normaal.

En Pfiff jag provade för längsen på min häst (var en allround eller hoppsadel, påmine om Pilot fast hade klossar) och den var märkt 17,5 men var endast 43 cm.. :crazy:

Inte för att det har någon betydelse för hästen, men de är SUPERSKÖNA att sitta i :love: :d
Soffa typ!

Ingen som kan svara på vad en Pfiff dressyr sadel kostar? eller deras hoppsadel eller allround sadel? Vilka säljer dem? gärna hemsida...

Pfiff Amaretoo och Gotthardt kostar runt 7900.-
Vilken allroundsadel du menar vet jag inte... Tänk på att de har många olika serier, typ Lord och Winner.

MoQ skrev:
Någon med erfarenhet av Pfiffs sadlar,fa hopp.
Kvalite och passform är något jag undrar över!
Vågar man köpa en sådan sadel(begagnad)!
Tack för hjälpen!

Har en Amaretto till min unghäst, prövade även Gotthardt vid ett tillfälle. Båda passar rakare ryggar (Amaretton är väldig rak) Lämnar gott om plats för manken och ger bra stöd. Något små i sätet, som någon skrev tidigare, väldigt mjuka och sköna!
Tyckte jag fick en sadel med god kvalité i förhållande till priset. Men kolla stoppning och bom så att den är jämn och rak, vissa verkar ha haft problem med detta. Har även upplevt att kvalité på läder och sömmar varierar mellan olika sadlar av samma modell, undersök noggrant!

Om du köper den begagnad behöver den förmodligen ändå stoppas om för att forma sig efter din häst. Då kan du ju få ett utlåtande av sadelmakaren...?

Tack för svar.Jag har provat en begagnad hoppsadel som var väldigt kön att sitta i på sadelbocken i affären!Kan givetvis kännas annorlunda till häst.Jag upplevde den dock inte som liten,provade en 17,5",brukar ha 17-17,5".Är väldigt kort och kan därför inte ha större sadel(kasar bara runt!)
Kom tyvärr inte in på hemsidan,ska det vara.nu?
Funderarar vidare!

Vi har en Pfiff flat back, som är helt suveränt go att rida i.bra läder, inga problem med "sneda" sömmar, normal i storlek tycker jag..mkt mjuk och bekväm... En supersadel till det priset tycker jag(har för mig att vi gav runt 9000:- för den soom ny...)

Till och med jag som annars har svårt att gilla flatsadlar är förtjust i den!!!

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 050
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
527
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka