Pest eller kolera

E

evaliz

Har tre isisar, varav en har väldigt lätt för att lägga på sig men de andra är fina i hullet. Hovslagare och tränare har sagt att jag måste hålla ner vikten på honom. Nu går hästarna på bete på dagarna, men ej på natten då får de lite hö. Om min valack inte ska beta hela dagarna kan jag antingen ha honom ett antal timmar ensam eller att han får ha munkorg en del av dagen, eller kombinera. Vad är bäst/värst - någon som har bra tips
 
Sv: Pest eller kolera

evaliz skrev:
Har tre isisar, varav en har väldigt lätt för att lägga på sig men de andra är fina i hullet. Hovslagare och tränare har sagt att jag måste hålla ner vikten på honom. Nu går hästarna på bete på dagarna, men ej på natten då får de lite hö. Om min valack inte ska beta hela dagarna kan jag antingen ha honom ett antal timmar ensam eller att han får ha munkorg en del av dagen, eller kombinera. Vad är bäst/värst - någon som har bra tips

Ja,verkligen välja mellan pest och kolera:) Rent spontant tycker jag det känns snällast mot hästen att ha munkorg. Kanske inte hela dagen men åtminstone en del. Jag tror det är värre för honom att bli separerad från sin lilla flock än att bli lite begränsad i "matintaget".

Sen vet jag ju inte hur mycket hö han får på natten men kanske du kan byta ut det helt eller delvis mot halm?
 
Sv: Pest eller kolera

tycker åxå att det låtter snällast att låta han ha munorg. synd om han ska behöva stå själv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 549
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp