Pessoabett

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Beperfect_

Ja vad tycker ni egentligen om pessoabett?
Fanns förrut värsta tråden om hur det förstör hästen, men den stängdes ner pga dålig attityd.
Men nu provar jag igen.
Alltså, vad tycker ni? :bump:

Sv: Pessoabett

Jag är inte alls förtjust i dessa bett. Min valack hade ett sådant när jag köpte honom och han var helt stirrig och hade ont. Så jag bytade till ett rakt gummibett och han blev en helt annan häst. Som sagt jag tycler inte om dessa bett då dom gör mera ont än nytta enligt min mening.

har sällan ridit på pessoa, men när jag har gjort det så har jag trivts bra att rida med det och likaså har hästen verkat trivas.
Min syster brukar rida sin varmblodstravare på pessoa och hästen går mycket mer lugnt och avspänt jämfört med om hon rider på tränsbett.

Min åsikt är att inget bett kan förstöra en häst, utan det är den som håller i tyglarna som påverkar. Sen är kanske inte pessoat ett särskilt bra bett att rida på för en ovan ryttare eller dom som fått för sig att man kan såga ner en häst till att gå på tygel då det kan skapa en hel del tryck på nacken vid felaktig användning. Om häst och ryttare trivs med bettet ser jag ingen anledning till att inte använda det.

Min fd häst tyckte jag gick bra med pessoa. Hade ett två delat först men det nöp mer och köpte därför ett tredelat och satte delta i bettringen och i den första lilla ringen. Hade inte så mycket häst i handen efter det. Lättare att de knäpper av i nacken och bara går och böjer in huvudet. Man får inte glömma att man måste rida hästen fram till bettet. Den här hästen var som ett ånglok i skogen och ville hela tiden framåt. Testade även pelhamstång men det var för skarpt. Varierade betslingen med rakt och tredelat bett också.

Tänk att vissa hästmänniskor är så fruktansvärt dryga...
Ni behöver inte vara här, den här tråden är för såna som har nåt vettigt att säga :)

Åh tack för tipset men nej tack.
Var det något viktigt du ville eller är du bara
här för att skapa dålig stämning?

Är du på dåligt humör? :rofl: Någon *hämtar popcorn* = detta blir en intressant diskussion. En annan påpekar att det faktiskt finns en annan tråd i ämnet, men det verkar TS redan medveten om, så visst, ett onödigt inlägg, men inget värt att reta upp sig på.. Är det en bra stämning du vill ha så kan du alltid bespara en mängd påhopp och otrevliga inlägg, så kommer allt bli bättre.
*tack på förhand*

Angående pessoa så tycker jag att det som alla andra skarpa bett är okej, om det används i något speciellt syfte, eller för att det passar just den hästen speciellt bra.
Vill man bara rida sin häst på pessoa "för att", utan att ha en bra anledning, så är det ett dåligt bett.
Används för mycket av nybörjare, är väldigt skarpt, och svårt att veta hur mycket man egentligen håller om man inte är kunnig, och väldigt lätt att tvinga hästen till en krök på nacken.

HÄR har du forumet Utrustning. Där finns redan massor av trådar om olika bett och säkerligen mossar av trådar om pessoa. Därför låser jag denna tråd.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

och sen är det fler än jag, som behöver jobba med attityden ibland... :idea::angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 413
Senast: Cs218
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
311
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 453
Senast: Marita73
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka