Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?
Ok. Skritten har jag tyvärr inga tips på annat än hoppa av o leda BAKOM. Det var enda som funkade på min tokstolla jag hade hemma i somras (som bara skulle skrittas/gå lugnt). Jag valde att trava så långt som det "gick", dvs när det sedan var ca km kvar så slutade jag trvaa o hoppade av o ledde hem. Dock säger nuvarande ryttare (jag har oxå upplevt det de gånger jag red henne i vinter) att när hon går bra (lugn, harmonisk o hittar en bra lång låg form med god takt i trav o galopp) och lagom mycket (dvs lite galopper för hennes nuvarande kondis) så är hon tillräckligt tillfreds för att skritta hela vägen hem sedan utan att takta.
Rycker hon tyglarna ur handen nedåt, framåt eller uppåt? Just det är ju "bara" en jobbig ovana som du borde försöka få ur henne. Vet du ungefär när hon gör så? Isf så sitt till ordentligt (hjälper dig o behålla balans o kraft i sitsen) och tryck till med skänklarna precis innan/när hon gör det och håll bara fast den ena handen
(ex mot sadeln) och ha den andra helt lös som vanligt o följ med/ha hängande tygel på den sidan. Lämpligtvis tar du den mjuka sidans tygel och håller fast, dock INTE hålla fast från början utan den ska med vara mjuk/slak tygel bara det att när hon rycker åt sig tygeln så sträcks den och tar emot på slutet. Typ som att hon själv drar sig i munnen om du förstå? INTE hålla fast hela tiden alltså.
Ang galoppen. Så länge du inte kan få henen att ha rätt tempo så spelar det ingen större roll var hon har huvudet. Dvs först ser d till att kunna rida henne i rätt tempo sedan kommer takt o balans o på så vis form. Dvs det verkar som du borde vänta med galoppen lite, iaf från trav. Hurdan är hon att trava hemåt? Skritta på kort tygel?
Rusar hon in i galoppen ur fattningen eller fattar hon lugnt (från skritt syftar jag på nu)? Isf så är det en bra övning (öht inte till alla hästar) att skritta på tygeln, flytta/böja utefter den utbildningsståndpunkt hästen är i (förvänd sluta är kanon om ni är säkra på det!). Vi tar hö galopp som ex. Hålla hästen lite ställd åt vänster och se till att den är mjuk på den sidans tygel och ur det fatta höger galopp. Mjukt och fint genom att sitta över lite, ta lite mer kontakt på vänster tygeln och samtidigt lätta på höger tygeln (ju duktigare ni blir desstom mer kan ju lätta på höger tygeln och på så vis få bättre o bättre höger galopp). Rusar hästen i väg o slänger upp huvudet (alltså slänger upp som i att ta kontrollen o sticka, den är kanske inte tillräckligt stark för att fatta i rätt form och då måste man låta den vimsa runt med huvud/kropp i början tills man mer och mer får hästen mellan hjälperna) så tar du direkt kraftigt i högertygeln (och släpper på vänster), så kraftig att det bli stopp direkt. Det är ETT tygeltag och inget segande, utan hellre ett rejält följt av totalt eftergift (nu sitter du alltså med båda tyglarna hängandes o en häst som skritta/står still). Ett kort beröm o en klapp på halsen o du kortar tyglarna igen o börjar jobba med skritten som innan precis som att inget har hänt.
När hon fattar lugnt (tar inte många dagar om du är konsekvent) kan du låta henne galoppera ngra språng o sedan bryta av. Då bryter du av för en mjuk förhållning på innertygeln, fortf lätt men stadig kontakt på yttertygeln. Tanken är att du ska fatta galopp på yttertygeln och behålla en stadig men mjuk kontakt på den genom galoppen och kunna hålla innertygeln slak/väääldigt lätt kontakt just få att inte få det här "springa och dra i tyglarna". Att bryta av på innertygel är rätt logiskt, du hindrar innerbakben att trampa in under hästen o den bryter av. På så vis så försämrar du oxå galoppen betydligt om du hänger i innertygeln både i fattning och under galoppen (hästen blir lång o framtung o formligen ombedes att lägga sif i handen o dra i väg). Och galoppen blir ju aldrig bättre än fattnigen så var noga med att helst ha innertygeln helt slak i fattningen.
Drar hon i traven så rid böjd/sidbärts och tänk likadant - yttertygeln hålls mjuk med stadig o bromsar mha förhållningar (det är på denna du ska ta kraftigare tygeltag om du vill bromsa) och innertygeln hålls mjuk/lirkande för att be om böjdning och för att om hon drar mycket hålla bettet lite rörligt mot den stadiga ytterhanden så hon inte blir rak o drar iväg mot båda tyglarna. Växla så klart ofta sida och rid gärna serpentiner o dyl där du byter sida. Övergångar är kanon i detta arbetet oxå såklart.
En tank när du rider så här (broms på en tygel o böjd runt andra sidans skänkel) - tänk inte "gud vad hon ähnger på höger tygeln" utan tänk ist "gud vad svårt att få kontakt på vänster tygeln" och arbeta utifårn det. Dvs att FÅ bra kontakt på den mjuka sidans tygel ist för att "ta bort" det stora stödet på den andra "hårda" sidans tygel. Får du henne att bjuda fram mot den mjuka sidans tygel har du kommit så mkt längre mot en rakare häst än om du fått henne att inte lägga sig på den "hårda" sidans tygel.
Dessutom så komemr hon inte lägga sig i handen på den "hårda" sidan om du inte tillåter henne göra det. För henen är det lättare att arbeta snett och lägga sig i den hårda sidans tygel - håller du kvar den handen så blir hon bara mer stakr i sitt sneda arbetssätt. Lätta ist MKT (kan vara varannat steg om hästen är på G) och gör det helt, dra handen över halsen ofta för att vakta dig själv så du inte fastnar i den tygeln o ber henne gå fel igen. SAmtigit som du hela tiden erbjuder en mjuk, stadigt (!) kontakt på den mjuka sidan så hon kan bli rak på den tygeln (då släpper hon oxå mkt av det hårda stödet på den andra sidans tygel).
Nu hinner jag inte skriva mer men fråga på och förklara vad som inte funkar o varför
Vadå långt svar förresten? Det här är nog ett av mina kortare i sådan här diskussioner