Fanna98

Trådstartare
Hej!
Jag vet ju att om man har ett tvådelat pessoa slår det upp i gommen när man tar i tyglarna, gör det så även om det skulle vara tredelat? Och så har jag en fråga om Hackamore, Är det sant att man kan bryta nosbenet på hästen när man använder hackamore fel? Hur undviker man det i sånna fall?

Sv: Pessoa

Nja det är väl felanpassade tvådelade bett som slår upp i gommen oavsett hur de ser ut i övrigt.
Men pessoa har ju funktionen att trycka uppåt och neråt sammtidigt och med tvådelat så blir det lite extra mycket eftersom tvådelade lätt slår i gommen men själva pessoa funktionen är ju mer eller mindre likadan oavsett mundel.

Nja... Jag har svårt att tro att en människa kan dra av nosbenet men tror att om man sätter hackamoret såpass fel att det sitter på de tunna delarna så kan benet gå av om tex hästen trampar på tygeln eller något sådant. Men så länge det sitter korrekt så har jag svårt att se hur det skulle kunna gå av

Används hackamore korrekt, kan jag inte tro att nosbenet går av innan tygeln gör det.

Jag tror inte heller det är möjligt, bl.a. för jag aldrig hört om något fall där det skett.

Har hört det också.
Om det sattes fel, alltså alldeles för lågt så det låg över nosbenets "ände"eller vad man kan säga, så kan en människa dra av det. Men har aldrig hört att det har hänt.

Min foderhäst reds bara med hackamore tidigare pgr av tidigare skador i munnen, och hennes hackamore satt korekt. Av misstag när min kompis höll i henne så klev hon på tygeln och kastade upp huvudet. Tygeln gick av och hon hade inga skador på nosryggen.

Men ett hackamore som sitter fel kan göra stor skada! Längre ner på nosryggen så är benet papperstunt och sitter hackamoret där så är det lätt att benet går av. Ett bra mått på hur hackamoret ska sitta är två fingerlängder ifrån ganasch spetsen (stavas och heter så?)

Angående pessoat så slår det fortfarande upp i gommen, men det är flera negativa effekter av det bettet, läs:http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d715841b9cb46223906a4a4-pessoabett
Den #7 som kommenterade förklarade väldigt bra tycker jag.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
874
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka