Pessoa bett

Sv: Pessoa bett

Jag red alltid med pessoa förr för 10 år sedan alla gjorde de..pessoatiden var i sitt esse... det enda man fickvar en häst som vart stum i handen...
Jag gick ner till vanligt bett sedan och fick ett helsike med att ha en häst som var tung i handen..men efter en tid tränade jag bort det....

Jag anser att en häst ska vara så pass välskolad och lärd att den skall kunna ridas på vanligt bett.... Har amn en pigg häst som inte lyssnar så får man backa några steg och jobba på att få hästen att just lyssna.

Jag köper inte argument som.. ja men min häst är så het/pigg och behöver detta bett!

När man har kommit till det stadiumet där man måste ha starka bett och gramener för att få hästen att gå lugnt eller bra så bör man ta sig en funderare på hur man igentligen rider:crazy:

Det kan ju inte vara en slump att det nästan är bara storhästryttarna som har en massa skrot på sina häsatr och islandshästryttaren ingent..
Inte ofta man ser en islänning medmartingal eller graman.... faktum är att jag iaf aldrig ens sett det....

Medans åker man nu till strömsholm och kollarpå tävlingarna så är det väldigt vanligt med starka bett och hjälptyglar av dess olika slag=)

Det är bara som så att vi islandshästrytatre är klokare:p

Nä bort med pessoa... ner i den röda soptunnan:cool:

Lite OT men, jag har också ett gammalt pessoa (när jag inte visste bättre så köpte jag ett, fungerade inte alls bra) och här har jag det.

27864222.jpg

Längst bak...

Men vill inte kasta det, kan vara bra vid en framtida teorilektion eller så. :idea:

Jo jag har sett en martingal , på TV, den kände gamle norrmannen i Trysil med turridningar. Han hade det på sin häst.

Hade han verkligen en martingal? Var det inte en Thiedemanntygel? Eller såg jag fel?

tror du jag ser skillnad på det?:cool: det var nåt som såg ut som det jag hade på ridskolan och det var en martingal.
Menar du också Dyrhaug?

Ja det menade jag, nu har iofs en thiedemann en form av martingal men jag tyckte det såg ut som en sådan. Jag tror att ridskolorna använder sig av dessa, och flitigt mellan varven.:crazy:

Oh ja och inte visste jag varför hästen (på ridskolan alltså) hade den, den gjorde nog varken till eller från på min s.k. ridning:rofl:

För många ridskolor blir det ju ett medel att hantera en totalt felaktig form, att hästen inte höjer huvudet för mycket och sänker ryggen. Om det är bra vet jag inte, för jag vet inte om den fyller den funktion som den är tänkt till.

bra skrivet :bow:

jag tror att alla hästar går att träna till att lyssna utan en massa skrot i munnen. jag har haft flera hästar själv som vart riktigt starka och heta men med rätt träning har dom blivit hur mjuka och fina som helst i munnen.

*KL*
Vad är det för skillnad på pessoa och andra "skänkelbett" utan kedja och islandsbett??

//
en som förundrat tittar på alla som rider på islandsstång...

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 754
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka