Pessoa bett

K

kyndill

Var på tävling i helgen såg då en som tävlade v2 med pessoabett och remontgrimma är detta tillåtet ska det inte vara engelsk nosgrimma till pessoa.

Sv: Pessoa bett

Eller aschen nosgrimma, nej remont är väl inte ok vid den typen av bett.

Kombinationen stångbett med kedja + remontnosgrimma är enligt FIPO inte tillåtet. Vilken tävling var det? Och blev inte ekipaget diskat?

/Anna

Fast pessoa har (i regel) inte kedja.
Däremot står det i mitt fipo att remont inte får användas samtidigt som något bett med skänklar, och det har väl pessoat med små ringarna.
Så i vilket fall som helst borde ekipaget ha blivit diskvalificerat. Såg också det på tävling i helgen (samma?), tror inte det ekipaget blev diskvalificerat...

Hej!
Jag var huvuddomare på denna tävling.
En kollega till mig släppte igenom ekipaget i hovbeslagskontroll men vi diskuterade kombinationen inom domargruppen.
I FIPO står det att remontnosgrimman är förbjuden i kombination med stångbett - men motiveringen är att nosgrimmans spänne inte skall fastna i kedjan. Och pessoabettet har ingen kedja.
Detta blir då en tolkningsfråga.
Vi valde att fria hellre än fälla på denna tävling, men informerade ryttaren som i finalen red på aachennosgrimma.
Jag har tagit upp just det fallet i huvuddomarrapporten som skickas till SIF.

(Att jag personligen helst skulle diska alla som rider på pessoa är en annan femma :devil: ;) )
/Malin

Inte för att vara elak, men det är just för den här typen av saker man har en huvuddomare. Pessoa i kombination med remont är INTE tillåtet hur man än vill tolka det och ekipaget skulle ha blivit diskat, tyvärr.:devil:

/Åsa (som hatar pessoa, även i kombination med andra nosgrimmor)

Som sagt är FIPO tolkbart på den fronten (vilket mycket i FIPO tyvärr är).
Nu gjorde vi den här bedömningen, inte bara jag som huvuddomare utan hela gruppen på 4 domare. Det går ju inte att ändra i efterhand.
Som sagt hatar jag också pessoa, men jag kan ju inte hindra folk från att rida och tävla med det.
Hon red en uttagning på det och bytte sedan nosgrimma.

Over and out

/Malin

Hej!
Jag var huvuddomare på denna tävling.
En kollega till mig släppte igenom ekipaget i hovbeslagskontroll men vi diskuterade kombinationen inom domargruppen.
I FIPO står det att remontnosgrimman är förbjuden i kombination med stångbett - men motiveringen är att nosgrimmans spänne inte skall fastna i kedjan. Och pessoabettet har ingen kedja.
Detta blir då en tolkningsfråga.
Vi valde att fria hellre än fälla på denna tävling, men informerade ryttaren som i finalen red på aachennosgrimma.
Jag har tagit upp just det fallet i huvuddomarrapporten som skickas till SIF.

(Att jag personligen helst skulle diska alla som rider på pessoa är en annan femma :devil: ;) )
/Malin

En fråga bara, jag är inte alls insatt i vad man får ha och inte, men varför skulle ett pessoa eller annat stångbett fastna i en remontnosgrumma men inte i en achen? Aschen remmen hamnar ju på samma ställe som en remontnosgrimma gör.

Varför är pessoa eller annat stångbett så hämskt för? En del hästar behöver ju det stödet dem får i stången. Rids det på fel sätt så är det ju inte bra men det är det ju med vilket bett man än har om det används felaktigt..

Stång är det väl ingen som har haft något emot, däremot har folk sagt att man inte bör kombinera stång (och medföljande kedja) med remmar som går under hakan. Ang. pessoa så är det inte ett stångbett utan ett ledat gagbett och ger motsägande signaler till hästen. Vill du läsa mer om pessoat finns det mängder med trådar som förklarar dess funktion mer detaljerat. Använd sökfunktionen.

Tanken är nog att på en remontnosgrimma sitter själva spännet under hakan, men aachenremmen spänne (skall/brukar) sitter inte under hakan utan på nosen s.a.s.
Jag tror det är därför regeln är så.
Pulkaskurk: sök på forumet så kommer du förstå.

/Malin

Jaha, så det är inte själva remmen som kedjan kan fastna i, utan spännet..? I så fall förstår jag..

/Anna

Om du undrar varför vi avskyr pessoabettet så kan du omöjligen veta hur det verkligen inverkar. Som sagt, använd sökfunktionen, vet att det finns flera bra sidor som visar och förklarar inverkan också. Googla!

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 754
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka