Pesoa PSD vs Anky Salinero dressyr?

polly p

Trådstartare
Som frågan lyder så undrar jag lite om dessa sadlar..
Har tidigare haft en Albion och älskar lädret och gedigenheten. Nu passar inte min och jag fick låna kompisens Anky-sadel.
Den funkar jättebra.
Var hos sadelprovare som rekomenderade nya pesoasadeln. Någon som kan förklara skillnaderna?
Hittade nämligen en beg. Anky med samma strl som den jag lånat av min väninna..
Eller är dom nya Pesoa ännu bättre utvecklade?
Den på annons och kompisens går inte att byta koppjärn men jag är inte helt övertygad om denna finess:crazy:..

Eller ska jag försöka hitta något mer gediget inprovat märke mede träbom och ullstoppning som tex Albion vilken jag vet att jag tycker om? Hade dock en K2 och funderar på slk?

Vilket fall som helst så behöver jag en rakbommad sadel som ger plats för manke och stora bogblad men idag är pållan lite muskelfattig och takformad?

Eller ska jag slå till på den beg. Anky´n och ha den något år eller mer?
Är ju inte miljonär utan runt 16000 har jag tänkt mig och den nya pessoan ligger på 17.800??

Sv: Pesoa PSD vs Anky Salinero dressyr?

När jag letade sadel hade jag hemma Pessoa Euro (som jag är nästan helt säker på är den som nu heter PDS), Anky Salinero och Anky Painted Black. Båda Ankysadlatna var mer takformade än Pessoan, men olika mycket. TROR att Salineron var mest takformad, men kan ha blandat ihop dem. Jag tyckte att den Ankyn som jag red i (som då troligen var Painted Black) var smalare i midjan, och att jag gillade den mer, men hästen sa tydligt att det var Pessoa som gällde. Nu trivs jag jättebra i Pessoan - men det kan ju vara en bidragande faktor att hästen gått ner i vikt så man slipper sitta i spagat :p

Anky och Pessossadlar görs på samma sadelmakeri och är egentligen samma sadlar men säljs under olika namn.
Painted Black och PDS är samma sadel även Knights Arragon som inte finns längre är samma. Det finns några små ändringar på Pessoan mot de andra men anledningen till att den säljs under Pessoanamnet är att Anky ska ha större provision än Pessoa för att namnet används och den blir då ca 4000:- dyrare
Systemet med utbytbart koppjärn fungerar väldigt bra, så räknar du med att hästen ska ändra sig tycker jag att du ska välja den nya PDS sadeln. Är hästen färdigmusklad och den begagnade är precis lika som den du provat är den ett bra allternativ om priset är rätt.

Jo, men det vet jag, att det är samma tillverkare..
Ankyn kommer nog inte att distrubieras mer här vad jag förstått.
Hmm..lutar nog lite åt "nya" pessoan då..Hästen min verkar trivas i båda så jag får fundera men det kanske är en fördel med utbytbara koppjärn?
Dom ska ju smala till PDS-n i midjan enligt min sadelmakare och då tror jag den blir snarlik salineron att sitta i..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka