Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tar sista inlägget...Jag har försökt kolla upp det här med försäkringar ordentligt. Resultatet är: jag har en olycksfallsföräkring privat. Den gäller på min fritid. Eftersom jag bedriver hästverksamhet i företagsform så har jag en arbetsskadeförsäkring i företaget. Företaget har en medhjälparförsäkring som skyddar personer som hjälper till i hästverksamheten. Dessutom är ngn av de inackorderade hästarna ( ej alla) en försäkring som täcker olyckor kopplade till den hästen! Trots detta upplyser jag tydligt alla som har med hästarna att göra att det är på egen risk... Den luriga delen som jag ser det är att min fritidsolycksfallsförsäkring inte gäller om jag blir skadad i hästverksamheten ( jag har ett heltidsjobb oxå) som ju känns som om det är fritid ... Värt att kolla för den som t ex har en jordbruksfastighet och hästar i den rörelsen ...
Men ingen annan har pratat ridskola...
Men nu är vi där igen, vad har arbetsmiljölagen med någons fritid att göra?
Man måste kunna gå in i sin häst hage utan att arbetsmiljölagen börja gälla?
Ja jag är dålig på lagar och regler när det kommer till att hyra in sin häst men som jag skrev innan borde man kunna ta in sin egna häst även om den står inhyrd på ett stall eller är det bara dom som har sina hästar hemma som kan göra det utan att blanda in arbetsmiljö?
Men lägg ner. Starta en egen tråd.
Jag tycker att du är enorm tjatig måste jag säga, det känns lite som du har kapat tråden och gjort den lite till din egen. Så till den milda grad att även TS verkar reagera.
Eftersom detta verkar var en hjärte fråga för dig, varför startar du inte en egen tråd och diskuterar ämnet.
KL
Nu har jag bara läst några av de första inläggen, men TS, har du kollat med ditt försäkringsbolag så att det verkligen ligger till så som påstås, dvs att det skall vara din egen försäkring som går in? För spontant låter det lite märkligt i mina öron med tanke på det strikta ägaransvaret. Tänk hundsituation. Då skulle man som ägare aldrig slippa undan för att olyckan sker tex inne i hundens rastgård (motsvarande hagen). Om du frivilligt hade ridit hästen och blivit skadad hade varit en annan sak, men att hästen skadar dig när du ska gå fram till din egen häst och INTE ska handha annans häst verkar konstigt om du själv skulle behöva ansvara för.