Personlig assistans för att sminka sig

Jag förstår att det kan vara svårt om man har hemtjänst att hinna få hjälp med mer än det nödvändigaste då många tyvärr inte ens får det, men har man assistans måste man väl ändå få bestämma om man vill lägga en eller två timmar i veckan på sminkning eller fika?
 
Stackars tjej, att hon inte förstod att det där med att träda fram i Aftonbladet bara skulle slå tillbaka på henne. Folk har så jäkla mycket synpunkter på allting.
En del av kommentarerna på Aftonbladet var riktigt obehagliga. Men tror vi på Buke kan diskutera personlig assistans på ett bättre sätt än så :)
 
(har dock inte skrivit något om giltigt intresse).

Nej, men hela frågeställningen kring vad som är rimligt eller inte inom personlig assistans känns på gränsen, speciellt när det faktiskt rör sig om något som hör till brukarens stora intressen. Och ännu mer när jag inte har koll på om de personer som frågar har någon som helst personlig erfarenhet inom området, eller mest vill få förskräcka sig lite...

Jag har sett alltför många människor vädra otrevliga resonemang så fort funktionsnedsattas behov och intressen tas upp, och då är det fullt naturligt att jag blir skeptisk eftersom jag själv är en funkis. Jag önskar bara lite mer eftertanke än en axelryckning och ett "okej men då är jag osmaklig". Strunt samma, jag lämnar tråden nu för jag har en känsla av att diskussionen riskerar att inte bli så mycket bättre här än någon annanstans.
 
Nej, men hela frågeställningen kring vad som är rimligt eller inte inom personlig assistans känns på gränsen, speciellt när det faktiskt rör sig om något som hör till brukarens stora intressen. Och ännu mer när jag inte har koll på om de personer som frågar har någon som helst personlig erfarenhet inom området, eller mest vill få förskräcka sig lite...

Jag har sett alltför många människor vädra otrevliga resonemang så fort funktionsnedsattas behov och intressen tas upp, och då är det fullt naturligt att jag blir skeptisk eftersom jag själv är en funkis. Jag önskar bara lite mer eftertanke än en axelryckning och ett "okej men då är jag osmaklig". Strunt samma, jag lämnar tråden nu för jag har en känsla av att diskussionen riskerar att inte bli så mycket bättre här än någon annanstans.
Fast jag har inte frågat om vad som är rimligt. Jag undrar helt enkelt vad bukefalisterna tycker. Det är inte konstigare än så och det måste vara okej att diskutera personlig assistans.

Jag har arbetat 10 år inom LSS, de flesta åren som personlig assistent.
 
Jag får obehagsvibbar av uttrycket "grundläggande behov". Har personer med funktionsnedsättningar inte rätt till mer än att få sina grundläggande behov tillgodosedda? Och vad är egentligen grundläggande, att hållas vid liv typ?
För mig, som inte är insatt, känns det självklart att alla ska ha möjlighet att styra hur de vill leva sina liv, och i det tycker jag det ingår både att få ha intressen och att se ut som man vill. Så för mig känns det bara helgalet att inte få 20 minuters hjälp med sminket. Känns som att avhumanisera folk att inte bevilja nåt så litet och (tycker jag, som i princip aldrig sminkar mig själv) grundläggande.
 
Tycker det är 2 frågor.

Nej jag tycker inte det är ett grundläggande behov.
Ja jag tycker det ska ingå mer än bara grundläggandebehov.
Precis så skulle jag vilja svara.
Det är i grunden inte ett grundläggande behov, kan jag tycka, men samtidigt behöver man ju mer än leva!

Samtidigt undrar jag om hon kämpar för alla de andra timmarna hon blivit av med, från 99 timmar till 34 per vecka är ju rätt mycket och det måste ju verkligen märkas i mer än sminkningen!

Sedan kan jag fundera lite på var man ska dra gränsen. Jag hade gärna fått någon/några assistanstimmar i veckan för att få göra det jag inte klarar av själv, men så är det ju inte. Det är trist att man drar gränsen vid grundläggande behov, när behoven egentligen är bredare än så. Även för en person som normalt klarar sin vardag i stort sett utan hjälp och som saknar "det där lilla extra, som den här tjejens timmar för sminkning, om vi bara tar ur dem från resten av behovet. Alla människor vill ju mer än bara leva liksom.
 
Personlig assistans är och ska vara till.för att brukaren ska kunna leva sitt liv. Det är inte vår sak att tycka något om hur andra väljer att leva sina liv.
Fast det handlar ju inte om att tycka något om hur hon väljer att leva sitt liv, utan ifall man tycker det är något som ingår i grundläggande behov och därmed ska ersättas av försäkringskassan.
 
Personlig assistans är och ska vara till.för att brukaren ska kunna leva sitt liv. Det är inte vår sak att tycka något om hur andra väljer att leva sina liv.
Precis så!

För mig handlar det här mycket om vad är det för samhälle vi vill ha. Ett samhälle där personer som inte klarar sig själva ska bara nöja sig med att enbart överleva och få sina grundläggande behov tillgodosedda (ibland inte ens det med tanke på att FK gör bedömningar där personer med andningshjälp anses klara sig själva delar av dygnet och inte ha rätt till assistans)? För då kan vi liksom skita i hela grejen med assistans, som trots allt handlar om att få stöttning i vardagen och faktiskt kunna leva som alla andra, för att istället skyffla in alla som inte klarar sig själva på institutioner.
 
Fast det handlar ju inte om att tycka något om hur hon väljer att leva sitt liv, utan ifall man tycker det är något som ingår i grundläggande behov och därmed ska ersättas av försäkringskassan.
Fast försäkringskassan ersätter en himla massa timmar utöver grundläggande behov också - om behovet överstiger 20 timmar/vecka eller något sådant (har jag för mig).

Och jag tycker dessutom att hon har en viktig poäng i artikeln - det är hennes kropp och hon borde ha rätt att bestämma över den. Hela situationen med färre assistanstimmar är så himla illa för så många, så jag hoppas verkligen att hon får rätt mot FK eftersom det kommer påverka så många fler - eftersom mångas rätt att bestämma över sin egen kropp faktiskt inte fungerar i praktiken när timmarna dras in.
 
Fast det handlar ju inte om att tycka något om hur hon väljer att leva sitt liv, utan ifall man tycker det är något som ingår i grundläggande behov och därmed ska ersättas av försäkringskassan.
Personlig assistans har högre ambitionsnivå än "grundläggande behov". Nu har väl lagen ändrats på senare tid, till det sämre. Exakt hur vet jag iofs inte. Jag tycker att det är självklart i ett humant samhälle att även funktionshindrade ska kunna utforma sina liv ungefär som andra. För det behöver en del funktionshindrade assistans.

Ingen behöver att varje nagelklippning och toabesök analyseras i termer av "grundläggande behov".
 
Har alla människor rätt att leva, eller är det bara överleva som gäller? För mig blir det väldigt obehagligt att börja diskutera vad andra har rätt att få göra. Ska man då bara begränsa det till de som får assistans? Får föräldrar som får barnbidrag göra vad de vill med pengarna eller ska vi styra upp det? Ska den som avlönar någon även ha rätt att bestämma vad hen gör på fritiden? Det blir så lätt ett stupande golv där människors rättigheter inte längre finns.
 
Fast försäkringskassan ersätter en himla massa timmar utöver grundläggande behov också - om behovet överstiger 20 timmar/vecka eller något sådant (har jag för mig).

Och jag tycker dessutom att hon har en viktig poäng i artikeln - det är hennes kropp och hon borde ha rätt att bestämma över den. Hela situationen med färre assistanstimmar är så himla illa för så många, så jag hoppas verkligen att hon får rätt mot FK eftersom det kommer påverka så många fler - eftersom mångas rätt att bestämma över sin egen kropp faktiskt inte fungerar i praktiken när timmarna dras in.
Att vara sminkad är dessutom så vanligt att oavsett "grundläggande behov" eller inte, så är det ungefär som att få hjälp att klä sig. Om en assistent hjälper till med påklädningen, duger det ju inte att assistenten bara drar på brukaren första bästa plagg. Brukaren ska givetvis själv välja sin klädsel.
 
Personlig assistans har högre ambitionsnivå än "grundläggande behov". Nu har väl lagen ändrats på senare tid, till det sämre. Exakt hur vet jag iofs inte. Jag tycker att det är självklart i ett humant samhälle att även funktionshindrade ska kunna utforma sina liv ungefär som andra. För det behöver en del funktionshindrade assistans.

Ingen behöver att varje nagelklippning och toabesök analyseras i termer av "grundläggande behov".
Vad jag vet så har lagen inte ändrats, men man har börjat bli ”hårdare” med vad man beviljar. Upplever att många drar sig för att ansöka om fler assistanstimmar för att man är rädd för att omprövningen gör att man drar in timmar istället. Men lagen är mig veterligen oförändrad sedan 1994.
 
Vad jag vet så har lagen inte ändrats, men man har börjat bli ”hårdare” med vad man beviljar. Upplever att många drar sig för att ansöka om fler assistanstimmar för att man är rädd för att omprövningen gör att man drar in timmar istället. Men lagen är mig veterligen oförändrad sedan 1994.
Så är det kanske. Det ändrar inte min uppfattning.
 
Tycker väl inte att det ett "grundläggande behov" att sminka sig på så sätt att det krävs för att man ska överleva. Däremot så tycker jag att det är självklart att personliga assistenter ska kunna stå för lite mer än att hindra människor från att självdö. Klart folk som är oförmögna att ta hand om sitt eget utseende ska få viss hjälp med det om det önskas precis som det är rimligt med viss hjälp med att göra andra saker man uppskattar eller mår bra av.
Att vara påklädd är ju också något som är ett "samhällsfenomen". Man skulle helt klart överleva i lite vad som helst som höll en tillräckligt varm men det är klart att man ska få använda de kläder man önskar och då tycker jag det är rimligt att man också får hjälp med andra detaljer som hör till att göra i ordning sig för dagen så som vardagssminkning och fixa håret.

Det tycker jag är en dålig jämförelse, kläder är grundläggande behov och det tar inte längre tid med kläder man vill ha jämfört med de man inte vill ha om nu inte dessignen är väldigt knepig.

Jag anser däremot att man ska få utöva sina intresssen och få tid beviljad till det. Om man väljer att rida, sminka sig eller gå på teater är upp till var och en. 3 minuter för läppstift och kajal eller något annat basic kan smyga in som basala behov men knappast 20 minuter om dagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp