Personlig assistans för att sminka sig

Jag tycker ju inte det eftersom jag inte sminkar mig till vardags.

Men jag kan förstå henne också. Männen får ju hjälp med rakning några gånger i veckan så varför skulle inte en kvinna få hjälp med sminkning? Rakning är ju inte nödvändigt egentligen. Många män har ju helskägg och jag antar att ett sånt klipps lite då och då precis som håret på huvudet. Varför anses det vara en hobby att vara sminkad medan att vara slätrakad istället för ha helskägg är ett grundläggande behov?
 
Jag tycker man ska få hjälp till att utöva sina intressen, om det så må vara smink eller något annat. Man bör få ha ett innehållsrikt och värdefullt liv.

/extraknäckande assistent
Jag håller helt med. Assistans ska innebära att man kan leva ett "normalt" liv, och vi ska inte börja bestämma vilka intressen som är okej att ha bara för att man behöver hjälp med dem.
 
Svår fråga. Jag tycker personligen inte att sminkning är ett grundläggande behov. Samtidigt är det svårt att komma ifrån att många människor mår dåligt av att visa sig utan smink.

Jag tycker att man som funktionshindrad ska få ha lite luft i systemet för sånt som inte är grundläggande, och välja hur man ska prioritera.
 
Jag sminkar mig inte, men jag förstår att det ingår i vardagsrutinen för många, så jag tycker gott att det kan räknas in under samma kategori som t ex rakning eller av-/påklädning.

För personen i artikeln verkar det dessutom vara ett intresse, inte 'bara' en del i att förbereda sig för dagen, och då är det ännu mer självklart att hon ska få den assistans hon behöver för att utöva det. Assistansen finns ju för att funktionsnedsatta ska kunna leva så normala och kvalitativa liv som möjligt, och jag tycker det är rätt osmakligt att vilja diskutera vad som är giltiga intressen eller ej.
 
Vad jag kunde se i artikeln så rörde det sig om 20min dagligen och det kan jag tycka är en okej gräns för sminkning. Det blir lite mer avancerat än sätta upp håret i en knut, men inte en filmsminkning. Så jag kan tycka hon borde få rätt till det om det är något som gör att hon mår lite bättre 🙂
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...for-sminkhjalp-i-hogsta-forvaltningsdomstolen

Vad tycker ni?
Är det ett grundläggande behov att vara sminkad?
Ska assistanstimmar beviljas för att man ska få hjälp att sminka sig?
Var ska gränsen gå - vad är grundläggande behov?

(en assistanstimme innebär 299,80:- i skattepengar om detta tillför debatten något)

Helt okej, likväl som att få hjälp att handla på bolaget eller knäcka hummerklor.
Jag tycker man ska ha ett bra liv, inte bara omsorg.
 
Tycker väl inte att det ett "grundläggande behov" att sminka sig på så sätt att det krävs för att man ska överleva. Däremot så tycker jag att det är självklart att personliga assistenter ska kunna stå för lite mer än att hindra människor från att självdö. Klart folk som är oförmögna att ta hand om sitt eget utseende ska få viss hjälp med det om det önskas precis som det är rimligt med viss hjälp med att göra andra saker man uppskattar eller mår bra av.
Att vara påklädd är ju också något som är ett "samhällsfenomen". Man skulle helt klart överleva i lite vad som helst som höll en tillräckligt varm men det är klart att man ska få använda de kläder man önskar och då tycker jag det är rimligt att man också får hjälp med andra detaljer som hör till att göra i ordning sig för dagen så som vardagssminkning och fixa håret.
 
Känner spontant att nej, smink är inte ett grundläggande behov men även funktionsnedsatta ska ha rätt att leva som alla andra och få hjälp för att kunna göra just det. Om det innebär assistens för smink så ja, då ska hon ha assistens för smink också.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...for-sminkhjalp-i-hogsta-forvaltningsdomstolen

Vad tycker ni?
Är det ett grundläggande behov att vara sminkad?
Ska assistanstimmar beviljas för att man ska få hjälp att sminka sig?
Var ska gränsen gå - vad är grundläggande behov?

(en assistanstimme innebär 299,80:- i skattepengar om detta tillför debatten något)


Jag tycker assistanstimmar ska beviljas till det brukaren behöver och i den omfattning som behövs för att brukaren ska få leva ett normalt liv. Ett normalt liv innebär mer än äta, skita, sova.
 
Ja det tycker jag. Precis som det tas upp så får ju männen rakning.
Vi i hemtjänsten rullar ju hår på damerna. Varför skulle inte en yngre person få hjälp med sitt utseende?
Det handlar säkert inte om timmar av sminkning varje dag utan en makeup för att känna sig presentabel.
 
Det ska väl finnas utrymme för att hjälpa till med mer än bara "grundläggande behov", annars får brukarna tämligen torftiga liv. När jag var personlig assistent hjälpte jag brukarna att komma ut och shoppa, gå till frisören, gå ut och ta en fika, ta en promenad, piffa till håret, lägga på parfym och mycket annat som antagligen inte alls räknas som "grundläggande behov" men som absolut ingår i ett "normalt liv" (inte för alla, alla är olika) och som gör livet bättre.

Skulle jag vara i behov av personlig assistans skulle jag antagligen må rätt dåligt över att inte få hjälp med vardagliga småsaker som att ta på deo, smörja ansiktet eller sätta upp håret i en tofs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp